• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5749 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت

گزارش «اعتماد» از دورخيز 4 ليست براي دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم

رقابت در نيمه ارديبهشت

گروه گزارش

احمد وحيدي وزير كشور دولت سيد ابراهيم رييسي درحاشيه آخرين جلسه هيات دولت، چهارشنبه گذشته، در جمع خبرنگاران از برگزاري دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در ۲۱ ارديبهشت ماه خبر داد و تاكيد كرد كه برنامه‌ وزارت كشور اين است كه در ۸ حوزه انتخابات به صورت تمام الكترونيك برگزار شود و در حوزه‌هايي كه تك نماينده است، انتخابات به شكل غير الكترونيك خواهد بود.

مرحله دوم انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در ۲۲ حوزه با رقابت براي ۴۵ كرسي از ۲۹۰ كرسي مجلس شوراي اسلامي برگزار خواهد شد.

رييس ستاد انتخابات استان تهران نيز اعلام كرده است كه در دور دوم انتخابات، ۳۲ نامزد در حوزه انتخابيه تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس براي تصاحب ۱۶ كرسي مجلس و در حوزه انتخابيه ورامين ۲ نامزد براي يك كرسي مجلس با يكديگر به رقابت خواهند پرداخت.

بر اساس اعلام وزارت كشور، «تبريز، آذرشهر و اسكو»، «شبستر»، «ميانه»، «پارس‌آباد، بيله‌سوار و اصلاندوز مغان»، «سميرم»، «لنجان»، «كرج، اشتهارد و فرديس»، «تهران، شميرانات، اسلامشهر و پرديس»، «بيرجند، درميان و خوسف»، «مشهد و كلات»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشير»، «خدا بنده»، «زنجان و طارم»، «شيراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «كرمانشاه»، «گنبد كاووس»، «خرم‌آباد و چگني»، «قائم‌شهر، سوادكوه، جويبار، سيمرغ و سوادكوه شمالي»، «ملاير» و «ورامين» ۲۲ حوزه‌اي است كه ۲۱ ارديبهشت ماه مرحله دوم انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي را برگزار خواهند كرد.

اخيرا اقبال شاكري، فعال سياسي اصولگرا در گفت‌وگو با پايگاه خبري نامه‌نيوز گفته بود كه « ۴۹ كرسي از ۲۹۰ كرسي مجلس آينده در دور دوم انتخابات تعيين تكليف مي‌شوند. از آن ۴۹ كرسي، ۱۶ كرسي متعلق به حوزه انتخابيه تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر است».

او همچنين تاكيد كرده بود كه ۴ فهرست اصلي شانا، اُمنا، صبح اميد و جبهه متحد در دور دوم انتخابات مجلس با هم در تهران رقابت خواهند كرد. از ۳۲ نامزد حاضر در ميدان، ۱۳ نفر از فهرست شانا، ۱۱ نامزد مشترك از امنا و صبح اميد و ۷ نفر هم اختصاصي آنها هستند؛ به نظر مي‌رسد تركيبي از نامزد‌هاي آنها انتخاب و به مجلس راه مي‌يابند».

بر اساس نتايج اعلام شده در تهران، در دور نخست انتخابات 14 نماينده راه‌يافته به مجلس از ليست شانا (شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب اسلامي)، اُمنا (ائتلاف مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي)، صبح ايران و يك نفر نيز (منوچهر متكي) از شوراي وحدت بوده است كه البته نام او به صورت مشترك در ليست صبح ايران نيز آمده بود.

رقابت اين 4 ليست در دوره دوم انتخابات تركيب و سهم نهايي هر يك از آنها را در مجلس دوازدهم تعيين مي‌كند. سهم‌هايي كه وزن اين جريان‌ها را در آينده جريان اصولگرايي و انقلابي تعيين خواهد كرد و البته در تعيين رياست مجلس آتي نيز اثرگذار خواهد بود.

 

ليست‌ها چه مي‌گويند و چه مي‌خواهند؟

بر اساس گفته‌هاي چهره‌ها و سخنگوهاي 4 ليست انتخاباتي هيچ كدام تصميمي براي رها كردن دور دوم ندارند.

اول ارديبهشت ماه سال جاري اميرابراهيم رسولي سخنگوي شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب اسلامي در مورد ارزيابي عملكرد شوراي ائتلاف در مرحله اول انتخابات مجلس دوازدهم و برنامه اين شورا براي دور دوم انتخابات تاكيد كرد كه شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب در كل كشور نامزدهايي داشته و تعداد قابل توجهي از آنها موفق به كسب رأي مردم شده و در مجلس دوازدهم حضور خواهند داشت. در مورد تهران هم بعد از نتايج مرحله دوم مي‌توانيم در مورد كارنامه شوراي ائتلاف ارزيابي داشته باشيم.

رسولي با بيان اينكه ليست شوراي ائتلاف براي تهران در انتخابات مجلس يازدهم 30- هيچ و در شوراي شهر ۲۱- هيچ، موفق به تصاحب همه كرسي‌ها شده است، با اعلام اينكه ۱۳ نفر از نامزدهاي اين شورا به دور دوم راه يافته‌اند، اظهار داشت: به اين ۱۳ نفر ۳ نامزد ديگر اضافه خواهد شد و شوراي ائتلاف ليست ۱۶ نفره خواهد داد.

وي تأكيد كرد كه شوراي ائتلاف به هيچ عنوان ليست ناقص نمي‌دهد و از نامزدهايي كه در دور دوم حضور دارند به يك ليست ۱۶ نفره مي‌رسيم و با تأييد تداوم هماهنگي و وحدت شوراي ائتلاف با جبهه پايداري براي دور دوم انتخابات، گفت: چون بناي ما بر ارايه ليست كامل است، با ديگر گزينه‌ها نيز رايزني خواهيم داشت تا در مورد ۳ نفر باقي‌مانده به جمع‌بندي برسيم.

«عبدالحسين روح‌الاميني» عضو شوراي مركزي ائتلاف نيروهاي انقلاب اسلامي نيز اسفندماه سال گذشته درباره ائتلاف مجدد شانا و جبهه پايداري گفته بود: «بايد در اين مورد ابتدا جلساتي برگزار كرده و مذاكراتي انجام شود و سپس در اين باره تصميم‌گيري كنيم.»

سيدنظام‌الدين موسوي، دبير شوراي مركزي ائتلاف مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي (امنا) نيز اعلام كرده است قبل از شروع تبليغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم ليست قطعي امنا منتشر شود و احتمالا اين ليست تا اواسط ارديبهشت‌ماه اعلام خواهد شد.

او درباره اينكه يك نفر به ليست آنها اضافه خواهد شد يا خير؟ اينگونه توضيح داده است: «۱۵ كانديداي امنا كه در ليست مرحله اول بودند توانستند وارد رقابت انتخابات در مرحله دوم شوند. تلاش ما اين است كه از اين ۱۵ نفر حمايت كنيم مگر آنكه به جمع‌بندي جديدي برسيم. البته اگر تغييراتي هم باشد بسيار محدود و اندك خواهد بود. به احتمال زياد همان ۱۵ كانديداي ليست امنا در مرحله اول، در مرحله دوم نيز در ليست خواهند بود. درباره اينكه آيا يك نفر به ليست اضافه مي‌شود تا ليست ۱۶ نفره‌اي داشته باشيم، هنوز جمع‌بندي نكرده‌ايم.»

او درباره احتمال ارايه ليست مشترك با صبح ايران اعلام كرد كه «تاكنون با آنها مذاكره‌اي انجام نشده است.» با اين وجود مسعود زريبافان، سخنگوي ائتلاف مردمي نيروهاي انقلاب (اُمنا) موضوع ليست مشترك با صبح ايران را رد نكرده و گفته است: «در حال بررسي و مشورت هستيم تا يك نفر را تعيين و اضافه كنيم و فهرست‌مان بشود 1+15. ما تاكنون براي دادن فهرست مشترك با ديگر جريانات به توافق نرسيده‌ايم و مذاكرات و گفت‌وگوها با آنها در حال انجام است.»

براساس نتايج اعلام ‌شده در سراسر كشور ۹۳ نفر از ليست شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب (شانا) و پايداري در دور اول انتخابات به مجلس راه يافتند كه از اين تعداد ۴۴ نفر گزينه‌هاي اختصاصي شانا بودند. شوراي وحدت هم در بيانيه‌اي اعلام كرد ۹۰ نفر از نامزدهاي مورد حمايت اين شورا در سراسر كشور به مجلس راه پيدا كرده‌اند كه ۶۰ نفر از آنها نامزد اختصاصي اين جريان بودند.

جبهه شريان (شبكه راهبردي ياران انقلاب اسلامي) نيز اعلام كرده است كه در استان‌ها موفق شده ۷۳ نفر از گزينه‌هاي خود را به مجلس بفرستد و «ائتلاف نيروهاي مردمي انقلاب اسلامي» موسوم به (اُمنا) نيز با توجه به اينكه اعلام كرده بود غير از تهران در هيچ‌يك از حوزه‌هاي انتخابيه ليست ندارد، در دور اول انتخابات در تهران توانسته است كه هفت نفر از ليستش را به مجلس بفرستد.

 

شانا؛ ادامه استراتژي وحدت با پايداري

بر اساس اعلام اعضای شوراي وحدت اصولگرايان- شانا- اين تشكل تصميم دارد تا در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم هم استراتژي وحدت با جبهه پايداري را ادامه دهد؛ رویكردي كه به نظر مي‌رسد از سر ناچاري باشد. بر اساس ارزيابي‌ها به نظر مي‌رسد ليست مشترك شانا و پايداري سهم قابل توجهي در تصاحب كرسي‌هاي مجلس دوازدهم داشته باشد اما مساله اصلي ميزان و سهم جريان قاليباف از اين كرسي‌ها است. بسياري از نزديكان قاليباف كه با اطمينان از فتح مجلس دوازدهم كانديداي اين دوره از انتخابات شده بودند از راهيابي به مجلس باز مانده‌اند و تك چهره‌هايي از نزديكان او كه در سمت‌هاي مختلف در مجلس فعلي حضور دارند توانسته‌اند به دور دوم رقابت بروند. سرنوشت رياست قاليباف براي مجلس بعدي به‌شدت مشروط به توان پيروزي اين ليست در دور دوم انتخابات است. البته در صورتي كه اطمينان داشته باشيم پايداري‌ها بعد از حضور در مجلس به قاليباف براي رياست پشت نكنند.

قاليبافي‌ها البته با دو دست‌انداز برون‌پارلماني و درون‌پارلماني نيز مواجه هستند كه از نيمه دوم سال گذشته مشخص بود خيال كوتاه آمدن در مقابل قاليباف را نداشتند؛ نخست حميد رسايي كه يك تنه هر روز با قاليبافي‌ها در فضاي مجازي و سياسي درگير بود و دوم علي‌اكبر رائفي‌پور كه در ماجراهاي مختلف از جمله داستان بخشنامه معاون سياسي وزير كشور از روي براي قاليباف شمشير بست.

يك هفته بعد از انتخابات در صداوسيما حاضر شد و با اشاره به حملاتي كه از سوي صفحات مجازي به او شده بود، گفت: «الان يكسري صفحات مجازي هستند كه اگر نخ آنها را بگيري به برخي از آدم‌ها مي‌رسد كه دنبال رييس شدن هستند. مثل روز روشن است، روزنامه جوان و خبرگزاري تسنيم در اين يكي- دو روز انواع و اقسام فحاشي‌ها را به ما كردند. شايد بخشي از اين رسانه‌ها در حقيقت برخي از آنها عضو شوراي ائتلاف هستند و مي‌خواهيد راحت‌تان كنم؛ نظرشان آقاي قاليباف است... در مرور ليست‌هاي جديد تعابيري به كار برده شد كه تعابير پسنديده‌اي نبود. حتي برخي اين تعبير را به كار مي‌بردند كه شما عددي نيستيد.»

او همچنين تاكيد كرد: «الان انتخابات تمام شده و اتفاقا مشخص شد همان كساني كه فكر مي‌كردند كه عددي نيستند و نزد مردم جايگاهي ندارند، جزو نفرات اول شدند و همان‌هايي كه تصور مي‌كردند انتخابات را برده‌اند و همه‌چيز تمام شده، رفتند جزو نفرات بعدي. پسنديده نيست من كه در اين انتخابات آرايم بيشتر از ديگران شده مسائل قبلي را بازخواني كنم.»

اظهارات تند رسايي روي آنتن زنده حتي به تغيير معاونت سياسي صداوسيما و كنار رفتن عليرضا خدابخشي از اين معاونت ختم شد. با اين وجود رسايي هنوز هم دست بر نداشته و قاليباف و رسانه‌هايي كه به هر شكلي از او حمايت را كنند هدف قرار مي‌دهد. كانال تلگرامي حميد رسايي در انتقاد به يادداشت روزنامه جوان نوشت: «توصيه‌هاي روزنامه جوان در حالي است كه يك هفته پس از انتخابات 11 اسفند وقتي حميد رسايي با توجه به ريزش 800 هزار راي قاليباف، از لزوم تغيير در ويترين و هيات‌رييسه مجلس دوازدهم سخن گفته بود، روزنامه جوان و خبرگزاري تسنيم طي يادداشتي شروع به لجن‌پراكني و توهين‌هاي بي‌سابقه به منتخب مردم تهران كردند و چنين تعابيري را درباره وي به كار بردند: ردصلاحيت‌شده چند دوره مجلس، درگير توهم قدرت و رياست، تفرقه‌افكن و...»

دست‌انداز دوم و برون‌پارلماني قاليباف و قاليبافي‌ها اما علي‌اكبر رائفي‌پور است. او اسفندماه سال گذشته در قامت دبيركل جبهه صبح ايران در نشست خبري گفت: «در مورد اعتبارنامه آقاي رسايي يا هر شخص ديگري نكته‌اي وجود دارد كه عرض كردم تجربيات خوبي داشتيم. مثلا اعتبارنامه آقاي تاجگردون يا آقاي قاليباف مطرح است كه گفتند ما اعتبارنامه او را بررسي خواهيم كرد. اين است كه بايد آن مساله از ديد شوراي نگهبان جديد باشد. اين ظاهرا قانون است. يعني در مورد آقاي تاجگردون مساله‌اي باشد كه شوراي نگهبان به آن نرسيده باشد. در مورد آقاي رسايي، آنچه كه من پرس‌وجو كردم و خودم به شخصه پرسيدم، مساله‌اي بوده كه مال گذشته بوده و حتي يك برهه‌اي باعث عدم احراز صلاحيت ايشان در مجلس شده بود كه بعد حل شد و ايشان دوباره توانست شركت كند. اما در مورد آقاي قاليباف بحث فرزندان ايشان و اين مطالبي كه جديد مطرح شد با توجه به اينكه ايشان رييس قوه هم هستند، احتمالا مطرح باشد.»

 

شوراي وحدت؛ يكي مرد جنگي به از صدهزار

منوچهر متكي كه سرليست فهرست شوراي وحدت (جامعتين، انجمن اسلامي مهندسين و...) بوده، اواخر فروردين ماه جلسه‌اي با حدود يكصد تن از منتخبان جديد- بر اساس آمار و ارقامي ادعايي خود متكي- برگزار كرده و در جلسه مذكور، درباره «ضرورت تحول در رويكردها و كاركردهاي مجلس دوازدهم» صحبت شده بوده كه از نظر متكي «مهم‌ترين موضوع» است.

او در همين جلسه قاليباف را هدف نقدهاي خود قرار داد و گفت: «خانه ملت به سمت رياست محور حركت كرده در حالي كه بايد به سمت صحن‌محور باشد.»

متكي شب پاياني تبليغات انتخابات مجلس دوازدهم، از شمايل شوراي وحدت به يك‌باره به سمت علي‌اكبر رائفي‌پور رفت و در ليست موسوم به «جبهه صبح ايران» قرار گرفت. اتحادي استراتژيك كه مي‌تواند سرنوشت صندلي رياست براي دور بعد را تعيين كند.

اخيرا نيز كامران غضنفري كه با ليست صبح اميد (رائفي‌پور) جزو منتخبان تهران براي ورود به مجلس دوازدهم است در يادداشتي كه منتشر كرده، مدعي دادن وعده‌هايي از جنس وام و خودرو و عضويت در كميسيون مورد علاقه در عوض رأي دادن به رياست قاليباف شده است. ادعايي كه البته از سوي حبيب‌زاده، منتخب مردم مرند در مجلس شوراي اسلامي تكذيب شده و گفته است؛ «من در آن جلسه مورد اشاره دكتر غضنفري بوده‌ام، به هيچ‌وجه بحثي درباره قول و وعده براي رأي دادن به رياست مجلس نبوده و خلاف‌گويي است»

 

شريان؛ حركت چراغ خاموش

ميثم نادي عضو هيات موسس و شوراي مركزي شبكه راهبردي ياران انقلاب اسلامي طي تویيتي در شبكه مجازي ايكس با روايتي متفاوت از آغاز فعاليت شريان براي مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم خبر داد. نادي در اين تویيت تعداد كانديداهاي دور دوم انتخابات را در هر حوزه انتخابيه قيد و تویيت خود را با يك پرسش يك كلمه‌اي تمام كرده است: «آماده‌ايد؟»

مبناي آنچه برخي منتخبان مجلس آينده مي‎‌گويند، افرادي چه به صورت مستقيم و چه غيرمستقيم براي رياست مجلس اعلام آمادگي كردند كه از جمله آنان مي‌توان از «محمدباقر قاليباف»، «منوچهر متكي»، «مجتبي ذوالنوري»، «مرتضي آقاتهراني»، «حميد رسايي» و «حميدرضا حاجي‌بابايي» نام برد. شنيده‌ها از راهروي مجلس هم نشان مي‌دهد اين چهره‌ها براي جلب نظر ساير منتخبان، جلساتي برگزار كرده‌اند. با اين وجود ترديدي نيست كه سرنوشت صندلي رياست مجلس دوازدهم پيش از برگزاري دوم انتخابات قابل پيش‌بيني نيست.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون