• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5749 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت

ابراهيم رييسي:

دسترسي به سلاح هسته‌اي در دكترين ما وجود ندارد

ابراهيم رييسي روز گذشته در مراسم افتتاحيه ششمين نمايشگاه توانمندي‌هاي صادراتي ايران با بيان اينكه «اين نمايشگاه فضاي رقابتي و يك كنش جمعي ايجاد مي‌كند تا براي رفاه اجتماعي از مسير توسعه تجارت، صادرات و گسترش تعاملات اقتصادي عمل شود»، گفت: اين نمايشگاه موجب ارتقاي اقتصادي در كشور، منطقه و براي همه جهان است. اين نمايشگاه نشان‌دهنده آن است كه جمهوري اسلامي تحريم‌ناپذير است و هرگز تحريم‌ها در اين كشور به نتيجه نرسيده و بعد از اين هم به نتيجه نخواهد رسيد.
به گزارش ايسنا، وي تاكيد كرد: اين نمايشگاه نشان‌دهنده اين است طرح‌هاي شيطاني منزوي كردن ايران تاكنون به نتيجه نرسيده و بعد از اين هم به نتيجه نمي‌رسد.
رييس دولت سيزدهم با بيان اينكه «ايران در عرصه‌هاي مختلف مي‌تواند براي جهان نوآوري داشته باشد»، تاكيد كرد: اين نمايشگاه دستاوردهاي جوانان ما را نشان مي‌دهد كه تهديد و تحريم را به فرصت بدل كرده‌اند. ترجمان اين نمايشگاه و رويداد بزرگ اقتصادي، تجاري و صادراتي آن است كه ما توانسته‌ايم و بازهم مي‌توانيم.
رييسي يادآور شد: امكانات و ظرفيت‌هاي بسياري در اقليم‌هاي مختلف وجود دارد. خداوند اين امكان را فراهم كرده و او عادل است. او به عدالت نياز بشر را تامين كرده و در دسترس او قرار داده و اگر آحاد بشر به دليل زياده‌خواهي و سلطه‌طلبي اقداماتي براي محروميت كشورها از منابع و ظرفيت‌ها انجام ندهند و به طبيعت، جهان و بشريت ظلم نكنند، امكانات در اختيار همه قرار دارد و مي‌توان نياز بشر را مرتفع كرد و او را به نقطه كمال و رفاه رساند.
رييس دولت سيزدهم تاكيد كرد: جريان تحريم يكي از نمادهاي ظلم نه تنها به دولت‌ها كه به ملت‌هاست. اگر ملتي را با ايجاد تنگنا و تحريم از رسيدن به اهداف خود براي توسعه و پيشرفت بازداشت، اين هم يك جنگ است اما نه جنگ نظامي بلكه جنگ اراده‌هاست و ملت ايران در اين جنگ اراده كرده با اتكا بر توانمندي ملي تحريم‌ها را پشت سر بگذارد تا نه ما، بلكه سخنگوي كاخ سفيد اعلام كند سياست تحريم‌ها عليه ايران مفتضحانه شكست خورده است. اين امر مديون كار مهندسان، كارگران و توليدكنندگان ماست كه افسران و سربازان خط مقدم شكست دادن دشمنان ايران در زمينه اقتصاد، توليد و فناوري هستند.
وي با بيان اينكه «ايران پيشرفته و فن‌آور است»، تصريح كرد: توليدات صنعتي و كشاورزي نياز به نقشه راه دارد. در اين نمايشگاه انواع توانايي‌هايي ايران در صنايع دارويي، شيميايي، شيلات و صنايع دستي و گردشگري را رونمايي كرديم‌. اين نمايشگاه ديدن يك محصول نيست بلكه مذاكره و تنظيم قراردادها و پيگيري تجارت و صادرات هم در آن پيش‌بيني شده است.
رييسي ادامه داد: ما امكان و ظرفيت بسيار داريم و بايد آنها را از قوه به فعليت درآورد. اينكه تصور شود علم و دانش و نوآوري و فناوري در اختيار كساني است كه فكر مي‌كنند آنان مي‌توانند نگاه نادرستي است و كامل نيست. امروز گرچه غرب تلاش مي‌كند در منطقه ما به فناوري‌هاي نو دسترسي ايجاد نشود و اگر ايجاد شد آن نكته اساسي در اختيار خودش بماند تا سلطه خود را بر منطقه حاكم كند اما در ايران اين دانش‌ها بومي شده و حتي با ترور دانشمندان‌ و تحت فشار قرار دادن متخصصان ما، نمي‌توانند مانع از دسترسي ايران به فناوري‌هاي نو شود.
او تاكيد كرد: هرجا فشار بيشتري به ما در اين زمينه وارد شده است ما در آنجا بيشترين توفيق را داشته‌ايم. از جمله در صنايع هسته‌اي و دفاعي كه البته در دكترين ما به هيچ عنوان دسترسي به سلاح هسته‌اي وجود ندارد. اين فتواي مرجع ما و رهبري انقلاب اسلامي است. ما از اين فناوري در صنايع مختلف اقتصادي استفاده مي‌كنيم.
رييس دولت سيزدهم يادآور شد: برخلاف خواست نظام سلطه امروز توانايي بسياري وجود دارد و كشورهاي جهان مي‌توانند روي پاي خود بايستند و براي ملت خود و كشورهاي جهان موثر باشند. نظام سلطه با همه توطئه‌ها نمي‌تواند كشورهاي مصمم و دولت‌هاي مستقل را از رسيدن به توسعه و پيشرفت اقتصادي باز دارد.
وي گفت: قدرت توليد و صادرات كمتر از قدرت نظامي نيست. در كنار توليد قدرت نظامي يك كشور با قدرت توليد و اقتصاد و توانايي صادراتي هم نيرومند مي‌شود. امروز صادركنندگان و توليدكنندگان ما در جايگاه توليد قدرت براي ايران قرار دارند.
رييسي با بيان اينكه «اين نمايشگاه حتما موجب اميدآفريني براي ملت ما و براي كشورهاي منطقه است و نشان مي‌دهد توان انجام كارهاي بزرگ را داريم»، اظهار كرد: ايران باتوجه به جايگاهي كه دارد، از جمله درياي خزر و خليج فارس و درياي عمان و اقيانوس هند كه خط ترانزيت به‌صرفه و مطمئن است مي‌تواند براي حمل‌ونقل و جابه‌جايي كالاها به كار گرفته شود.
او با تاكيد بر تجارت با ارزهاي ملي، گفت: اين امر در جهان امروز مطرح است. در پيمان‌هاي اقتصادي شانگهاي، بريكس، اوراسيا و ديگر بخش‌هاي اقتصادي منطقه‌اي، كشورها به تجارت با ارزهاي ملي توجه مي‌كنند و اين امر بايد پيگيري شود. صدور خدمات فني مهندسي هم به ايران قدرتي داده است كه نيروهاي متخصص و نوآور ما در بيش از ۲۰ كشور جهان، اقداماتي براي آن كشورها انجام دهند و اثرگذار باشند.
وي همچنين با اشاره به نقش تشكل‌هاي بازرگاني در توسعه تعاملات با ديگر كشورها، يادآور شد: يكي از مشكلات ما با بازرگانان و فعالان اقتصادي آشنانبودن آنان با ظرفيت كشورهاي ما و از طرفي آشنانبودن بازرگانان و فعالان اقتصادي ما با ظرفيت‌هاي كشورهاي ديگر است كه در اين امر، تشكل‌هاي بازرگاني مي‌توانند نقش مهمي براي ايجاد زمينه آشنايي بين اين دو بخش، ايفا كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون