• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5758 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت

درخواست از بانك مركزي براي رسيدگي به وضعيت ارز مسافرتي

ستون «نامه وارده» به انعكاس مستقيم مشكلات و گلايه‌هاي خوانندگان محترم مي‌پردازد. «اعتماد» علاوه بر راه‌اندازي سامانه پيامكي براي ارتباط با خوانندگان گرامي، در اين ستون نيز برخي مشكلات شهروندان به روايت خود آنها را بيان مي‌كند. آنچه در پي مي‌آيد روايت يك شهروند از مشكلاتي است كه در حوزه دريافت ارز سهميه‌اي مسافرتي ايجاد شده كه با برخي اصلاحات منتشر مي‌شود.
با سلام 
احتراما همان‌گونه كه استحضار داريد طبق اعلان بانك مركزي مي‌توان با افتتاح حساب ارزي (از طريق سامانه بام بانك ملي يا اپليكيشن ايوا) سالانه 2100 دلار امريكا به نرخ اعلامي بانك مركزي از طريق صرافي خريد كرد. ارز مذكور از طريق صرافي يه حساب ارزي خريدار واريز مي‌شود و پس از يك هفته امكان برداشت 2100 دلار از حساب مقدور است. 100 دلار باقيمانده هم پس از 6 ماه با بستن حساب قابل برداشت است . در تمامي شعب ارزي بانك ملي و كليه صرافي‌هاي مجاز به تفصيل بر در و ديوار شعب، نحوه باز كردن حساب و شرايط خريد از جمله كارت ملي عابربانك به نام شخص صاحب حساب (خريدار) و حتي ارايه كپي سند ملكي حاكي از ساكن بودن در منطقه صرافي مورد مراجعه (در بعضي از صرافي‌ها) و ارايه شماره شبا حساب ارزي و ريالي اطلاع‌رساني شده است. 
 فرزند اينجانب اقدام به افتتاح حساب ارزي در يكي از شعب بانك ملي كرد. قبل از خريد ارز از صرافي با استعلام از رييس و معاون شعبه (مسوول باجه ارزي در آن چند روز تشريف نداشتند) اطمينان حاصل شد كه من مي‌توانم با وكالتي كه دارم ارز مورد نظر را برداشت و براي فرزندم كه راهي سفر خارج بود، بفرستم . ارز خريداري شد .فرزندم به خارج سفر كرد و من يك هفته بعد براي گرفتن ارز مذكور به بانك مراجعه كردم كه متاسفانه به من اطلاع داده شد كه بر اساس دستورالعمل بانك مركزي اسكناس به صاحب حساب (اصلی) پرداخت مي‌شود . مصوبه‌اي كه در هيچ جا نه در بانك و نه در صرافي، نه ديده شده، نه اطلاع‌رساني شده و نه هنوز هيچ كس تا دچار مشكل من نشود خبردار نخواهد شد . جزييات زيادي از نحوه باز كردن حساب و زمان برداشت ارز و شرط باز ماندن حساب تا 6 ماه بر دروديوار بانك و صرافي خودنمايي مي‌كند، اما دريغ از اطلاع‌رساني در مورد اين مصوبه . 
مصوبه مذكور را تنها پس از زيروروكردن سايت بانك مركزي يافتم . ناچار در سامانه بانك مركزي اعتراض خود را ثبت كردم، اعلام شد ارز فقط به صاحب حساب پرداخت خواهد شد . دوباره در سامانه بانك مركزي درخواست كردم اگر ارز فقط به صاحب حساب پرداخت مي‌شود ارز مذكور را به حساب فرزندم در خارج حواله يا واريز كنيد اعلام شد اين كار ممكن نيست .
لذا: 
چون اين مصوبه به اطلاع عموم رسانده نشده و تاوان اين كوتاهي و عدم اطلاع‌رساني را ما نبايد بدهيم و چون اين مصوبه مغاير قوانين مدني ناظر به حق وكيل در انجام همه امور موكل بر اساس موضوع وكالت است. 
و چون اگر مصوبه مذكور ظاهرا با هدف جلوگيري از دلالي و خريد كارت ملي اجرايي مي‌شود مسوولان بانك مركزي كه حتما فرزند پدر و مادري هستند و خود نيز فرزنداني دارند، مي‌دانند رابطه مادر و فرزند شائبه دلالي ندارد و چون اگر قرار است ارز به صاحبش برسد و نمي‌توان ارزي كه به فرزندم تعلق دارد (فقط2200دلار) به حساب او (با نام و مشخصات كامل) در خارج از كشور حواله شود (و نمي‌دانم چرا) 
تقاضا دارم 
الف: بند 2 دستورالعمل مذكور ملغي شود يا: 
 ب: در مورد بستگان درجه يك اعمال نشود يا: 
 ج: اجازه بستن و دريافت موجودي بعد از 6 ماه توسط وكيل داده شود .
د: يا به حسابي كه فرزندم در بانك ديگري دارد واريز شود تا بتوان از آن حساب برداشت كنيم.
براي ما ارزش اين 2200 دلار كمتر از ارزش هرگونه درآمد ارزي براي كشور نيست . تقاضاي راه‌حل منطقي و مبتني بر عقل و انصاف را دارم. 
https: //www.aparat.com/v/3eqzj گفت‌وگوي آقاي توكلي، معاون مركز مبادله ارز و طلا در اخبار نيمروزي سيما (كه هم اطلاعي در مورد دستورالعمل مذكور نمي‌دهند و هم در مورد اينكه مي‌توان در تمام بانك‌ها حساب ارزي مذكور را باز كرد، اطلاع نادرست مي‌دهند). 
https: //ice.ir/ سايتي كه آقاي توكلي، معاون مركز مبادله ارز و طلا در گفت‌وگو معرفي كردند تا متقاضيان به آن مراجعه كنند.
https: //ice.ir/uploads/post/category-1710584969-post-809/CYRXW5p5cEy12eMlo6TEpjHKYYlEk7aEUoP3XDLo.pdf مجموعه مقررات ارزي مندرج در سايت مذكور.
 https: //ice.ir/faq سوالات متداول در سايت مذكور.
https: //www.cbi.ir/showitem/27118.aspx دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ اﺟﺮايي ﻧﺤﻮه ﻓﺮوش اﺳﮑﻨﺎس در ﺳﺮﻓﺼﻞ تامين نيازهاي ﺿﺮوري ﮐﺪ (56)، (خاطرنشان مي‌سازد تا نام كامل دستورالعمل مذكور را ندانستم، نتوانستم آن را در سايت بانك مركزي بيابم). 
امضا  محفوظ.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها