• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5770 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۵ خرداد

نسل Z چگونه پول در مي‌آورد؟

مسير كوتاه‌تر، درآمد بيشتر

سهيل سراييان

در جوامع ثروتمند، حداقل در فاصله سال‌هاي ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲ نزديك به ۲۵۰ ميليون نفر به دنيا آمده‌اند. اين آمار را مجله اكونوميست منتشر كرده است. حداقل نيمي از اين آمار در حال حاضر مشغول به كار هستند. در امريكا نزديك به ۶ هزار نسل Z مدير ارشد هستند و هزار نفر هم وارد فضاهاي سياسي شده‌اند.
يكي از راه‌هايي كه مي‌توان تفاوت‌هاي نسلي را به خوبي درك كرد همين محيط‌ها و روش‌هاي درآمدي نسل‌ها و مقايسه آنها با يكديگر هستند.در ميان نسل Z قطعا بيشترين روش درآمد راه‌هاي آنلاين و كم دردسر هست تا روش‌هايي كه نسل‌هاي گذشته براي درآمد‌زايي داشته‌اند.اين نسل از روشي استفاده مي‌كند كه قطعا افرادي كه سن و سال بيشتري دارند هم تا سال‌هاي آينده از همين راه براي درآمدزايي استفاده خواهند كرد. از كوتاه‌ترين راه و كمترين زمان بيشترين درآمد را دارند. وقتي درباره درآمد و محيط‌هاي كاري نسل Z مطالعه مي‌كردم با اين داستان مواجه شدم كه در جوامع مدرن و پيشرفته اين روزها نسل  Z  بيشترين ميزان درآمد را نسبت به ساير افراد جامعه دارند. اين در حالي است كه روش‌هاي آنها با بقيه فرق دارد و حتي مشغول به كارهايي هستند كه شايد حتي مديران آنها هم اين كارها را بلد نباشند.

تاثير كوويد‌۱۹ روي  نسل  زد
يكي از عوامل مهمي كه نسل Z بيشتر از بقيه تحت تاثير قرار گرفت، تغيير محيط‌هاي كاري از فضاي فيزيكي به فضاي آنلاين بود. متولدين اين سال‌ها از ابتدا در فضاي آنلاين مشغول به كار شدند و تقريبا دوران كوويد به يكي از مهم‌ترين دوران زندگي آنها تبديل شد. اما آنها صرفا از كارهاي رسمي خود كه به آنلاين انجام مي‌دهند اكتفا نمي‌كنند و در همان فضاي آنلاين در جايي مثل اينستاگرام يا تيك‌تاك با توليد محتواي متفاوت يا داشتن بيزنس‌هاي آنلاين سعي در درآمد‌زايي بيشتر براي خودشان دارند. در حقيقت محيط كاري آنها همواره آنلاين هست، اما مي‌توانند زمان خودشان را در دو حالت مديريت كنند. بسياري از آنها اگر مجبور شوند تا به صورت فيزيكي سركاري بروند، به احتمال خيلي زياد اصلا قبول نخواهند كرد و اين همان پيدا كردن مسير كوتاه براي به دست آوردن پول بيشتر است. 
خيلي بهتر از نسل‌هاي ما مي‌دانند كه بايد چگونه از هزينه‌هاي خودشان كم كنند و بيشتر درآمد داشته باشند. 

كسب  و كاري  به  نام  بازي‌هاي  آنلاين
يكي ديگر از روش‌هاي درآمدزايي در اين نسل به بازي كردن چه با كنسول‌هاي بازي و چه با كامپيوتر مربوط است. اكثر اين بازي‌ها به‌صورت آنلاين هستند. بسياري از آنها كسب و كارشان معمولا درباره بازي‌هاي مختلف است و خيلي وقت‌ها به صورت زنده در شبكه‌هاي اجتماعي مختلف كه مربوط به گيمرها مي‌شود، حضور دارند و درباره بازي‌هايي كه انجام مي‌دهند، صحبت مي‌كنند. درآمد‌هاي ماهيانه بسيار بالا كه واقعا بايد گفت كه نسل‌هاي گذشته اصلا هيچ‌وقت فكر نمي‌كردند كه بتوان از راه بازي كردن به اين‌گونه درآمد‌ها رسيد. حتي در شبكه‌هاي اجتماعي مثل يوتيوب با انتشار برنامه‌هايي درباره بازي‌هاي مختلف صحبت مي‌كنند يا شما مي‌توانيد به صورت زنده در زماني كه در اين بازي‌ها هستند آنها را مشاهده كنيد. 
نكته قابل توجه درباره تمام روش‌هاي درآمدي نسل  Z  اگر توجه كنيم، متوجه مي‌شويم كه به‌صورت آنلاين هستند و شايد همزمان مشغول به چندين كار باشند. بسياري از آنها وارد فضاي ارز ديجيتال هم شده‌اند و با سرمايه‌هاي اوليه خيلي كم اين روزها به صورت آنلاين معامله مي‌كنند و در حقيقت براي خود كسب و كاري دارند.

ريسك  بيشتر، سود  بيشتر
براساس برخي آمارها نسل Z اگر در بيزنسي سرمايه‌گذاري كنند خيلي كمتر به دنبال بازگشت سرمايه خود هستند و اين‌گونه ترجيح مي‌دهند كه مدت زمان بيشتري را براي بازگشت سرمايه در نظر بگيرند. بخش زيادي از آنها با خانواده‌هاي خودشان زندگي مي‌كنند تا اين‌گونه بتوانند، پس‌انداز بيشتري از درآمد خودشان داشته باشند. تفكري كه شايد نسل‌هاي گذشته كمتر داشتند و ترجيح مي‌دادند تا زودتر مستقل شوند و در خانه خودشان زندگي كنند. اگر منطقي به شرايط جهان نگاه كنيم، متوجه مي‌شويم كه هزينه مسكن يكي از بزرگ‌ترين مشكلات در كشورهاي توسعه يافته هم محسوب مي‌شود. در عين حال در ادامه اين آمارها با نكته جالبي مواجه مي‌شويم. نسل Z در زماني كه برخي بازارها داراي نوسان‌هاي زيادي هستند اقدام به سرمايه‌گذاري و ريسك مي‌كنند، چيزي نزديك به ۴۵درصد بيشتر از ساير نسل‌ها و توقع بازگشت سرمايه خودشان را بيشتر از ۱۰درصد درنظر نمي‌گيرند.
قاعدتا هركسي كه دل و جرات ريسك بيشتر در كار را داشته باشد با سود بيشتري هم مواجه مي‌شود و اين از ويژگي‌هاي جالب نسل‌Z به حساب مي‌آيد.
همواره اتفاق بسيار مهمي كه براي كسب و كارهاي مشهور و قديمي مي‌افتد دو حالت دارد يا صاحبان اين كسب و كارها در زماني متوجه تغيير نسل شده‌اند و بيزنس خودشان را متحول كرده‌اند يا نتوانسته‌اند زمانه خودشان را درك كنند و به همان روش‌هاي سنتي ادامه داده‌اند كه معمولا در اين حالت دوم بعد ازچند سال مقاومت مجبور به تعطيلي كسب و كارهاي قديمي شده‌اند. اما اگر در زمان درست متوجه تغيير و تحولات نسلي شده باشند، قاعدتا توانسته‌اند در بازار بمانند و حتي قدرت بيشتري نسبت به كسب و كارهاي جديد دارند كه قاعدتا به دليل تجربه بسيار بالاي كسب و كارشان است. نسل ‌Z با در نظر گرفتن همه روش‌ها هميشه به اين فكر مي‌كنند كه چگونه در سريع‌ترين زمان ممكن پله‌هاي موفقيت بيشتري را پشت سر بگذاريم و تا اينجا به نظر مي‌رسد كه مسير درستي را در پيش گرفته‌اند و حداقل از ساير نسل‌ها جلوتر هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون