• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5782 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱۹ خرداد

جواد امام در گفت‌وگو با «اعتماد» از راهبردهای نهایی جبهه اصلاحات می‌گوید

صندوق‌های رای متعلق به همه مردم است

گروه سیاسی| دقایقی پس از پایان نشست مجمع عمومی جبهه اصلاحات، تويیتی توسط جواد امام سخنگوی این حزب منتشر شد؛ تويیتی که در آن به اسامی افرادی چون عباس آخوندی، مسعود پزشکیان و اسحاق جهانگیری به عنوان نامزدهای منتخب این جریان سیاسی در انتخابات اشاره شده بود. جبهه اصلاحات در عین حال واکنش مثبتی روی حضور حمیده زرآبادی، نامزد بانوی اصلاح‌طلب داشت. چهره‌ای که هر چند نتوانست رای دوسوم اعضای مجمع را برای معرفی جلب کند اما با کسب بیش از نیمی از آرای مجمع، توانست نگاه‌ها را به سمت خود جلب کند. «اعتماد» دقایقی پس از پایان مجمع جبهه اصلاحات گفت‌وگویی را با جواد امام سخنگوی این جبهه درباره موضوعات مختلف ترتیب داد، اما با تاکید بر اینکه نامزد نهایی جریان اصلاحات از میان این سه نام معرفی می‌شوند از ضرورت به‌کارگیری همه ظرفیت‌های کشور برای مشارکت همه جریانات و اقشار در انتخابات سخن گفت.

روز گذشته نشست مهمی در جبهه اصلاحات برگزار شد و 3 نفر به عنوان نامزدهای نهایی این جریان معرفی شدند. رویکرد جبهه اصلاحات در انتخابات پیش رو چگونه ترسیم شده است؟

جبهه اصلاحات دلایل خود را برای حضور در انتخابات و راهبرد خود را برای این منظور ارائه کرده است. اصلاح‌طلبان هرگز با انتخابات قهر نکرده‌اند، باتوجه به اینکه این احساس وجود دارد که صندوق‌های رای می‌بایست متعلق به همه مردم باشد، این جریان در دوره‌های مختلف باتوجه به شرایط، سیاست‌ورزی و کنشگری کرده است. در برهه‌هایی که امکان معرفی کاندیدا، رقابت و حضور وجود داشته، علی‌رغم همه محدودیت‌ها و کاستی‌ها در انتخابات شرکت کرده است.

در مورد انتخابات 1403 نحوه کنشگری این جریان چگونه خواهد بود؟

با توجه به شرایطی که انتخابات زودهنگام ایجاب کرده، اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند در این انتخابات به صورت مشروط شرکت می‌کنند. شرط اصلاح‌طلبان هم این است که نامزدهایي که موردنظر خود جبهه اصلاحات هستند، یعنی با مبانی و معیارها و شاخص‌های مجمع عمومی جبهه اصلاحات، هماهنگ هستند، افرادی را انتخاب کند. یعنی چهره‌هایی بنا به پیشنهاد مجمع عمومی اعم از احزاب و شخصی‌های حقیقی و حقوقی، معرفی و پس از ارائه برنامه‌ها، پذیرش میثاق‌نامه جبهه و... انتخاب و در‌خصوص آنها رای‌گیری صورت می‌گیرد. خوشبختانه تعدادی از این افراد و شخصیت‌های ثبت‌نام‌کننده در انتخابات به صراحت اظهار کرده‌اند به عنوان یک اصلاح‌طلب و با پذیرش میثاق‌نامه جبهه ابتدا در معرض انتخاب جبهه و متعاقب آن وارد عرصه رقابت‌ها شده و پس از بررسی صلاحیت‌ها به عنوان نامزد نهایی معرفی خواهند شد. اگر جریان اصلاحات کاندیدایی را داشت در انتخابات هم مشارکت فعالی خواهد داشت، در غیر این صورت تکلیف این جبهه مشخص است و نمی‌توان از جبهه‌ای که متشکل از 31 حزب است اما امکان معرفی یک کاندیدا را ندارد، توقعی خاص را داشت.

آیا نامزدهای جبهه رقابت دورن گروهی هم داشتند؟

با توجه به تجارت گذشته، چون نامزدهای متعددی وجود دارد، کاندیداها پذیرفته‌اند که رقابت درون گروهی نداشته و نامزد نهایی جبهه پس از بررسی صلاحیت‌ها از بین همین دوستان معرفی شده، انتخاب و معرفی شوند. به ترتیب حروف الفبا افرادی چون آقایان آخوندی، پزشکیان و جهانگیری انتخاب شده و نامزدهای نهایی جبهه از میان این افراد انتخاب می‌شوند. در جلسه جبهه همچنین سرکار خانم حمیده زرآبادی که به عنوان یکی از زنان کاندیدا در جبهه حضور پیدا و از برنامه خود دفاع کردند در مجمع حاضر شدند اما موفق به کسب دوسوم آرا نشدند. ایشان توانستند نیمی از آرای مجمع عمومی را کسب کنند. فکر می‌کنم چون هم راهبرد جبهه و هم ساز و کار انتخاب کاندیداها کاملا شفاف محقق شده است. هیچ ابهامی در تصمیمات جبهه وجود ندارد. اگر افکار عمومی ابهام و پرسشی داشته باشد ما پاسخگو خواهیم بود.

یکی از موضوعات مهم در‌خصوص تصمیمات جبهه انعطاف بیشتری است که جریان اصلاحات برای مشارکت در پیش گرفته است. آیا احتمال دارد در صورت عدم تایید صلاحیت این سه نام، جبهه اصلاحات روی افراد اصلاح‌طلب تایید شده روی فرد دیگری به اجماع برسند؟

راهبرد جبهه کاملا مشخص است. ما از بین همین سه نفر معرفی شده و انتخاب شده، مجاز به انتخاب فرد نهایی هستیم. اگر اتفاق جدیدی حادث شود، متناسب با شرایط و اقتضائات خودش می‌توان درباره آن تصمیم‌گیری کرد، اما اگر این پرسش شما در مورد امروز است، پاسخ منفی است. امروز جبهه می‌گوید در صورتی در انتخابات مشارکت فعال دارد که رقابت معنادار باشد. یک جبهه و یک جریان سیاسی باید به اندازه‌ای آزادی عمل داشته باشد که بتواند نامزد مورد‌نظر خود را در معرض رای قرار دهد تا بتواند از برنامه‌ها و رویکرد فرد مورد نظر خود حمایت کند. اگر قرار بود در این دوره هم از نامزدهای نیابتی حمایت کند، دیگر نیازی به ورود به یک چنین فرآیندی نبود. این فرآیند تصمیم جمعی جبهه است که 30 حزب ملی در آن عضویت دارند. نمی‌توان در کشوری زندگی کرد که ساختار سیاسی جمهوری داشته باشد اما اولا احزاب جایگاه و پایگاه مناسبی نداشته باشند و از سوی دیگر جریانات مختلف نتوانند آزادانه در معرض انتخاب شدن قرار بگیرند. حقی که امروز برای ما قائل شدند، نیمی از حق اساسی است. در واقع گفته می‌شود شما حق دارید در انتخابات شرکت کنید، در حالی که لازم است حق انتخاب شدن هم مورد توجه قرار بگیرد.

شما اعلام کرده بودید که منتظر پالس مناسب از سوی نظام حکمرانی هستید. آقای جهانگیری هم قبلا اعلام آمادگی کرده بودند که آماده‌اند رابط میان اصلاحات و رهبری نظام باشند. یک چنین مناسبات ارتباطی میان هسته اصلی قدرت و جریان اصلاحات وجود دارد؟

متاسفانه اصلاح‌طلبان امروز از صحنه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری عرصه سیاسی حذف کرده‌اند. به این دلیل است که جریان اصلاحات تلاش کرده تا ارتباط خود را با جامعه مستحکم‌تر کند. در غیر این صورت ما برای دفاع از مطالبات مردم تلاش کردیم با حکومت هم تعامل لازم را داشته باشیم. متاسفانه دامنه وسیعی از اقشار مردمی و گروه‌های سیاسی از صندوق‌ها دور شده‌اند. جریانات سیاسی اصلاح‌طلب هم از این حوزه دور نگه داشته شده‌اند. افراد و جریاناتی در عرصه سیاسی حضور دارند که اساسا رای مردم را حتی به صورت تزيینی‌هم نمی‌خواهند. در غیر این صورت باید شاهد یک انتخابات پرشور مشارکتی توام با رقابت باشیم تا تهدیدات 3 انتخابات کم‌مشارکت قبلی و ناکارآمدی‌های فعلی جای خود را به مشارکت بالا بدهند. در کل باید گفت، هنوز پالسی به جبهه اصلاحات ارسال نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون