• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5785 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۲ خرداد

قاره سبز از افزایش قدرت راست‌گرایان شوکه شد

شب سیاه «بروکسل»

به گزارش نیویورک تایمز، نه تنها در فرانسه، که در آلمان و اتریش، احزاب جناح راست عوامگرا در انتخابات اروپا دستاوردهای خیره‌کننده‌ای حاصل کرده‌اند، اما به‌رغم همه این دستاوردها، به نظر می‌رسد که راست میانه طرفدار اتحادیه اروپا به‌طور کلی بخش قابل‌توجهی از کرسی‌های پارلمان اروپا را نیز دراختیار بگیرد. همین مساله احتمالا قانون‌گذاری اتحادیه اروپا را درگیر فرآیندی پیچیده‌تر خواهد کرد. در فرانسه، امانوئل مکرون پس از شکست سخت متحدانش از حزب اجتماع ملی راست افراطی مارین لوپن، پارلمان این کشور را منحل کرد و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس قانونگذاری شد. این درحالی است که در آلمان، ائتلاف اولاف شولتز، صدراعظم این کشور نیز شب بسیار بدی را سپری کرد و به ائتلاف راستگرای اپوزيسیون و حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان باخت.

فرانسه؛ دست بالای حزب اجتماع ملی

شاید در دهه‌های اخیر خبر دقایق پایانی روز شنبه برای مردم فرانسه کم‌سابقه بوده است: حزب راست افراطی مارین لوپن در دوئلی توانست به سختی حزب میانه‌رو ريیس‌جمهور امانوئل مکرون را در رای‌گیری اتحادیه اروپا شکست دهد. همین مساله مکرون را واداشت تا خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس قانونگذاری در فرانسه شود. پیش‌بینی می‌شود که حزب اجتماع ملی لوپن با حمایت از ایده‌های ضد مهاجرتی و ملی‌گرای او، بیشترین کرسی از ۸۱ کرسی فرانسه در پارلمان اروپا، تقریبا دوبرابر بیشتر از جنبش رنسانس مکرون، را از آن خود کند. به عقیده ناظران، انتخابات زودهنگام مجلس قانونگذاری فرانسه قماری بزرگ برای مکرون و حزبش است که خطر از دست دادن بیشتر حمایت رای‌دهندگان از او و تضعیف موقعیتش را دارد. این درحالی است که حزب اجتماع ملی لوپن ممکن است شاهد افزایش هر چه بیشتر نفوذ خود باشد. به گزارش سی‌ان‌ان، بسیاری از رای‌دهندگان فرانسوی از انتخابات اتحادیه اروپا برای ابراز نارضایتی از مدیریت اقتصاد، قوانین کشاورزی یا امنیت مکرون استفاده کردند. این نتیجه قطعا به موقعیت او صدمه می‌زند، چراکه مکرون در تلاش است سراسر اروپا را برای دفاع از اوکراین و تقویت دفاع و صنعت اتحادیه اروپا هماهنگ و رهبری کند. اما به عقیده کالی کولکات، تحلیلگر مسائل اروپا در پولیتیکو، قمار مکرون برای برگزاری زودهنگام انتخابات مجلس قانونگذاری می‌تواند به تقویت موضع مارین لوپن کمک کند و حتی او را در سال 2027 به ریاست‌جمهوری فرانسه برساند.

جوردن باردلا، کاندیدای اصلی پارلمان اروپا در تظاهرات ملی، وعده داده است که حرکت آزادانه مهاجران را در مرزهای باز اتحادیه اروپا محدود کند و قوانین آب و هوایی اتحادیه اروپا را لغو کند. به عقیده کولکات، این حزب راست افراطی دیگر به دنبال خروج از اتحادیه اروپا و یورو، همانند کاری که بریتانیا کرد، نیست، بلکه می‌خواهد آن را از درون تضعیف کند. در جناح چپ، حزب سوسیالیست فرانسه به رهبری رافائل گلوکسمن که مدت‌هاست در صحنه سیاسی فرانسه توفیقی نداشته است، خواهان سیاست‌های آب و هوایی بلندپروازانه‌تر و حمایت‌هایی از مشاغل و کارگران اروپایی است، در حال عبور از بحران‌های مطلوبیت و محبوبیت در جامعه عمدتا راستگرای فرانسه است. همین امر نشان می‌دهد دو سر طیف سیاسی فرانسه در حال فشار بر حزب میانه‌رو لیبرال مکرون هستند و به عقیده ناظران، اگر این روند ادامه یابد، در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی حزب مکرون بخت و اقبال چندانی نخواهد داشت.

سیلوی کوربت در نیویورک تایمز می‌نویسد که هفته‌هاست که حزب اجتماع ملی با صدای بلند گفته است «آماده به دست گرفتن حکومت» است. کاندیدای اصلی این حزب، جردن باردلا 28 ساله، حتی پیشنهاد کرده است در صورت کسب اکثریت در پارلمان، به عنوان نخست‌وزیر مکرون به کار مشغول شود. به‌زعم کوربت، اکنون مکرون برای پیروزی خود در انتخابات اتحادیه اروپا باید به ارائه فرصتی برای تبدیل خواسته‌های راست افراطی به واقعیت بپردازد و همین مساله او را واداشته تا انتخابات زودهنگام پارلمانی برگزار کند. او می‌داند که اگر بخواهد به خواسته‌های حزب اجتماع ملی فرانسه تن در دهد، احتمالا عمر سیاسی‌اش برای همیشه تمام خواهد شد. اگر حزب مارین لوپن بتواند در انتخابات پارلمانی پیروز شود و یا با احزاب دیگری ائتلاف کند و به اکثریت برسد، موقعیت برای مکرون سخت خواهد شد. در این صورت او مجبور است نخست‌وزیر دلخواه پارلمان با اکثریت راست افراطی را برگزیند و به کلی تسلیم آنها شود. کوربت می‌افزاید: پیروزی تاریخی حزب اجتماع ملی با تعداد بیشتری از نمایندگان پارلمان اروپا به نمایندگی از فرانسه، نشان می‌دهد که در صورت تداوم وضع او به احتمال زیاد می‌تواند انتخابات ریاست‌جمهوری آتی فرانسه را نیز ببرد.

به‌زعم ساموئل پترکوین، کارشناس مسائل فرانسه، ایده حضور لوپن در الیزه برای اتحادیه اروپا در بروکسل بسیار وحشتناک خواهد بود. پس از ایتالیا و آلمان، اکنون فرانسه به سمت راست افراطی گرایش پیدا می‌کند یکی از چالش‌های وجودی برای اتحادیه اروپا تلقی می‌شود. درحالی که لوپن وجهه خود را ملایم‌تر کرده و لفاظی‌های تحریک‌آمیز و بدبینانه خود را کاهش داده است، حزب او هنوز در حاشیه‌های سیاست در طیفی از موضوعات افراطی قرار دارد. حزب اجتماع ملی مکررا از کمک به اوکراین امتناع می‌کند، می‌خواهد درنهایت فرماندهی یکپارچه ناتو را ترک کند و با بسیاری از اقدامات قانونی مهم اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر مخالفت می‌کند. لوپن روز یکشنبه، با لحنی عوامگرایانه و میهن‌پرستانه خطاب به گلوبالیست‌های اروپایی گفت که می‌خواهد «به این دوران دردناک جهانی‌گرایی پایان دهد.»

شب سخت شولتز

به گزارش سی‌ان‌ان، رهبر ثروتمندترین و قدرتمندترین کشور اتحادیه اروپا، آلمان، نیز در انتخابات پارلمان اروپا ضربه سختی از طیف راست افراطی خورد. ائتلاف چپ میانه صدراعظم، اولاف شولتز، به‌شدت در مقابل اپوزیسیون محافظه‌کار شکست خورده است و حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان نیز پیروزی چشمگیری داشته است. این امر سبب شده است بلوک محافظه‌کار آلمان موقعیت خود را به عنوان قوی‌ترین حزب آلمان در بروکسل حفظ کند. همین امر به آنها کمک می‌کند در انتخابات سراسری در آلمان نیز که در پاییز سال آینده برگزار می‌شود، امیدوار باشند اولاف شولتز را از قدرت کنار زنند. حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان، به‌رغم رسوایی‌هایی که پیرامون دو نامزد اصلی آن برای مجلس اتحادیه اروپا وجود داشت، نیز به موفقیت‌های خوبی دست یافت. باتوجه به پیشینه آلمان نازی، این امر به ویژه برای بسیاری نگران‌کننده است و از قدرت‌گیری این حزب ضدمهاجرت و ضد اتحادیه اروپا هراسانند. اورسولا فون در لاین، ريیس کمیسیون اروپا، یکی از اعضای اتحادیه دموکرات مسیحی، حزب غالب در بلوک محافظه کار دو حزبی است که بیشترین آرا را به دست آورده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از حمایت 14 درصدی از سوسیال دموکرات‌های چپ میانه شولتز بود که ‌بدترین نتیجه آنها پس از جنگ جهانی دوم در یک رای‌گیری سراسری بود. سبزهای آلمان که در سیاست مهم جهانی آب و هوای اتحادیه اروپا قرار دارند نیز شاهد کاهش حمایت بودند. آلمان با 96 کرسی، بیشترین تعداد از 720 کرسی پارلمان اروپا را خواهد داشت. براساس سیاست مجارستان طبق برآوردهای پارلمان اتحادیه اروپا، انتظار می‌رفت حزب فیدز به رهبری ویکتور اوربان 43 درصد آرا را به دست آورد. اما با وجود پیروزی، موضع او در این انتخابات کمی متزلزل بود. بحران عمیق اقتصادی و مجموعه‌ای از رسوایی‌های اخیر در مورد سیاستمداران اطراف حزب فیدز به رهبری اوربان، حزبی را که به حفظ ارزش‌های خانوادگی و محافظه‌کاری مسیحی افتخار می‌کند، گریبان این حزب را گرفته است. رقیب این حزب، پیتر ماگیار در ماه فوریه از حزب اوربان جدا شد و در عرض چند ماه قوی‌ترین حزب مخالف مجارستان را به وجود آورد. حزب احترام و آزادی به رهبری ماگیار 31 درصد آرا را در انتخابات سراسری اتحادیه اروپا به خود اختصاص داد.

به گزارش یورونیوز، در ایتالیا نیز حزب برادران ایتالیا به رهبری جورجیا ملونی، که ریشه‌های نئوفاشیستی دارد، تعداد کرسی‌هایش در پارلمان اروپا از زمان انتخابات گذشته بیش از دو برابر شده است. این امر قدرت این جریان برای تاثیرگذاری بر سیاست در اتحادیه اروپا را به دنبال دارد. در حالی که رای‌دهندگان رهبران میانه رو در فرانسه و آلمان را تنبیه کردند، از حزب ملونی حتی بیشتر از آخرین انتخابات ملی در سال 2022 حمایت کردند. این امر نشان می‌دهد رای‌دهندگان به سیاست این حزب روی خوش نشان داده‌اند و مساله اروپای رو به جنگ و بحران را جدی گرفته‌اند. رای‌دهندگان به حزب ملونی معتقدند که با سیاست‌های متمایل به چپ و رویکردهای اروپا به مساله بحران اوکراین می‌تواند کل اروپا را درگیر جنگ کند و بر بحران‌های اقتصادی آن دامن زند.

به گزارش سی‌ان‌ان، حزب دموکرات اپوزیسیون چپ میانه در ایتالیا در رتبه دوم قرار گرفت و پس از آن حزب اپوزیسیون دیگر، موسوم به جنبش 5 ستاره، در رتبه بعد قرار گرفت. انتظار نمی‌رود با این نتایج در ایتالیا، موقعیت دولت ملونی تضعیف شود. دولت ملونی، که ائتلافی از احزاب راستگرای ایتالیاست، اندیشه های ضدمهاجرتی دارند، اما نسبت به جنگ اوکراین موضعی متفاوت از راستگرایان سایر نقاط اروپا دارند و به‌طور کلی موقعیتی میانه‌رو در این جنگ پیش گرفته‌اند. مثلا، ایتالیا همچنان نسبت به تعهد خود در قبال ناتو پایبند است و حتی از اوکراین درگیر جنگ واردات زیادی، به خصوص محصولات کشاورزی، دارد. همین‌طور، نسبت به روسیه نیز موضعی میانه پیش گرفته است و از مداخله مستشاری و نظامی به نفع اوکراین پرهیز می‌کند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون