• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5787 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۴ خرداد

هانتر بايدن قرباني جدال جمهوري‌خواهان و دموكرات‌ها خواهد شد؟

آزمون سخت رييس‌جمهوري امريكا

به گزارش رسانه‌هاي امريكايي، مشكلات حقوقي هانتر بايدن، فرزند جو بايدن، رييس‌جمهور ايالات متحده پس از محكوميت او به سه اتهام جنايي مرتبط با دروغگويي در رابطه با مصرف مواد‌مخدر در فرم خريد سلاح گرم همچنان ادامه دارد. به گزارش نيويورك تايمز، هيات منصفه دادگاه ايالت دلاور، هانتر بايدن را در ارايه اطلاعات نادرست در ارتباط با خريد سلاح گرم، ارايه اطلاعات نادرست در ارتباط با مطالبي كه بايد در سوابق او ثبت شود و داشتن سلاح گرم و اعتياد به مواد مخدر مجرم شناخته است. اكنون او با محاكمه كيفري و محكوميت ديگري به اتهام فرار مالياتي در ميانه مبارزات انتخاباتي مجدد پدرش مواجه است. 
به گزارش سي‌ان‌ان، هيات منصفه روز سه‌شنبه هانتر بايدن را پس از تنها سه ساعت استماع در دادگاه فدرال در ويلمينگتون، ايالت دلاور مجرم شناختند. اين پرونده مربوط به اسلحه‌اي است كه او در سال 2018 در حالت نشئگي حاصل از مصرف مواد مخدر كراك خريداري كرد. اين سه فقره مي‌تواند مجازات تا 25 سال زندان را براي هانتر بايدن در پي داشته باشد. اما اينكه آيا پسر رييس‌جمهور ايالات متحده زماني پشت ميله‌هاي زندان خواهد بود كه پدرش همچنان در مقام خود است يا خير، به ماريلن نوريكا، قاضي دادگاه منطقه‌اي ايالات متحده بستگي دارد. اين قاضي كه از سوي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق جمهوري‌خواه ايالات متحده نامزد اين سمت شده بود، هنوز تاريخي را براي صدور حكم تعيين نكرده است.
در نظام فدرال، مجرمان معمولا بار اول به اشد مجازات محكوم نمي‌شوند. انتظار مي‌رود دستورالعمل‌هاي احكام فدرال كه قضات هنگام سنجش مجازات براي متهمان از آن استفاده مي‌كنند، حتي مجازات بسيار سبك‌تري را توصيه كند. البته قضات به دستورالعمل‌ها مقيد نيستند، بنابراين قاضي مي‌تواند تصميم بگيرد كه متهم را به هيچ‌وجه به زندان نفرستد. گزينه‌هاي ديگر شامل حبس مشروط يا حبس خانگي است.
به عقيده آلوين براگ، وكيل دادگستري در منهتن در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان، وكلاي مدافع هانتر بايدن در فشار به قاضي براي اينكه موكل خود را پشت ميله‌هاي زندان قرار ندهد، احتمالا به اين نكته توجه دارند كه برخلاف بسياري از پرونده‌هاي نگهداري غيرقانوني سلاح گرم، از اسلحه او در جنايت استفاده نشده است. وكلاي او گفته‌اند كه او هرگز اسلحه‌اي را كه 11 روز در اختيار داشت و سپس آن را به سطل زباله انداخت، شليك نكرده بود. براگ احتمال مي‌دهد وكيل مدافع در دادگاه استيناف تاكيد خواهد كرد كه هانتر بايدن از آن زمان زندگي خود را تغيير داده است. هانتر بايدن به دادگاه ايالت دلاور گفت از سال 2019 به اين سو به هيچ روي مواد مخدر مصرف نكرده است. همچنين، هيچ مورد نقض شرايط آزادي او مانند منع مصرف مواد مخدر و الكل و در برنامه بهبودي شرايط زندگي‌اش گزارش نشده است. بر همين اساس، ممكن است راي دادگاه استيناف به نفع او خاتمه يابد. 
به گزارش ان بي‌سي نيوز، وكيل مدافع هانتر بايدن، اب لاول، در بيانيه‌اي كتبي روز سه‌شنبه گفت كه آنها به‌شدت به پيگيري تمام چالش‌هاي قانوني موجود ادامه خواهند داد. هنوز مشخص نيست كه هانتر بايدن بر اساس چه دلايلي نسبت به حكم دادگاه تجديد ‌نظر خواهد كرد، اما او چالش‌هاي ناموفق متعددي را پيش از محاكمه در مورد اين پرونده پيش روي دارد: وكلاي هانتر بايدن قانون حمل و نگهداري اسلحه را به چالش كشيده‌اند. اين اتهام عليه هانتر بايدن در مركز پرونده كيفري او قرار دارد. اخيرا، دادگاه عالي ايالات متحده قوانين مربوط به سلاح گرم را در سراسر كشور اصلاح كرده و همين امر به گره كور پرونده هانتر بايدن بدل شده است. وكلاي هانتر بايدن همچنين استدلال كرده‌اند كه پسر رييس‌جمهور ايالات متحده به خاطر اهداف سياسي تحت پيگرد قانوني قرار گرفته است. لاول مدعي شده است كه دادستان‌ها در مقابل فشارهاي سياسي تسليم شده‌اند. آنها مدعي‌اند پس از آنكه اقرارنامه هانتر بايدن در دادگاه با شكست مواجه شد، جمهوري‌خواهان، از جمله ترامپ، علنا آن را «معامله دوست‌داشتني ميان دموكرات‌ها و هيات منصفه» خواندند و از آن انتقاد كردند. به گزارش نيويورك تايمز، بر اساس آن اقرارنامه در سال گذشته، هانتر بايدن به جرايم مالياتي اعتراف مي‌كرد، اما مي‌توانست در پرونده مربوط به حمل اسلحه در حالت اعتياد به مواد مخدر تبرئه شود. دادستان‌ها قصد داشتند دو سال آزادي به قيد التزام را براي پرونده حمل و نگهداري اسلحه گرم براي هانتر بايدن پيشنهاد كنند. اما پس از ابراز نگراني قاضي در مورد پيامدهاي آن، اين معامله ميان متهم، هانتر بايدن و قاضي از هم پاشيد. روز جمعه، وكلاي مدافع از قاضي خواستند تا هانتر بايدن را از اتهامات تبرئه كند، چرا كه دادستان‌ها بار اثبات اظهارات خود را بر عهده نگرفته بودند. قاضي نوريكا پيش از اينكه هيات منصفه راي خود را صادر كند، در مورد اين درخواست تصميمي نگرفت.
در همين رابطه، محاكمه هانتر بايدن در مورد اتهامات مالياتي در كاليفرنيا قرار است در 5 سپتامبر آغاز شود. او ابتدا قرار بود در اواخر اين ماه در آن پرونده به دادگاه برود. اما قاضي اخيرا درخواست دفاع را براي تاخير پذيرفته است. او در پرونده كاليفرنيا به 9 كيفر و تخلف مالياتي متهم است. اين اتهامات مطرح شده از سوي دادستان‌هاي فدرال به طرحي چهار ساله براي ناديده گرفتن پرداخت 4/1 ميليون دلار به سازمان خدمات درآمد داخلي بود. دادستان‌ها ادعا مي‌كنند كه او در عوض از اين پول براي تامين هزينه‌هاي سبك زندگي مزورانه و خوشگذراني استفاده كرده است كه طبق اعتراف هانتر بايدن، شامل مواد مخدر و الكل مي‌شود. به گزارش آسوشيتدپرس، پسر جو بايدن از آن زمان ماليات‌هاي معوقه را پس داده است. وكيل هانتر بايدن در جلسه اخير محاكمه گفت كه او در تلاش است تا شاهدان متخصصي را كه مايل به شهادت در اين پرونده پرمخاطب در لس‌آنجلس هستند، گرد آورد. دادستان‌ها به آسوشيتدپرس گفتند كه در حال برنامه‌ريزي براي احضار حدود 30 شاهد هستند.
مارك استون، كارشناس مسائل امريكا در نيويورك تايمز نوشت كه آشفتگي در خانواده شخص اول ايالات متحده در دادگاه عمومي و محكوميت پسر جو بايدن، رييس‌جمهور ايالات متحده، اكنون اين اظهارات بايدن در چند هفته پيش را به ياد مي‌آورد. او پس از محكوميت دونالد ترامپ، رييس‌جمهور اسبق امريكا و رقيب انتخاباتي خود گفت: هيچ كس در ايالات متحده فراتر از قانون نيست. اكنون بايدن در آزموني سخت قرار دارد و برخي مي‌پرسند كه واكنش بايدن چه خواهد بود. محكوميت هانتر در حال حاضر ضربه‌اي براي بايدن‌هاست و مي‌تواند لفاظي‌هاي ترامپ عليه رقيبش را به‌شدت افزايش مي‌دهد. 
هانتر سال‌هاست كه در تلاقي حملات حزب جمهوري‌خواه عليه دموكرات‌ها قرار داشته است. او محور اصلي توطئه «خانواده جنايتكار بايدن» جمهوري‌خواهان است. جمهوري‌خواهان محاكمه اخير هانتر بايدن را تنها بخشي از شبكه تخلفاتي او مي‌دانند كه شامل پيوندهاي مشكوك با اوكراين و چين، لپ‌تاپ حاوي صحنه‌هاي اقدامات شنيع و مناقشات مالياتي او است. به عقيده استون، اين محاكمه استدلال جمهوري‌خواهان مبني بر تقلب در نظام قضايي را تضعيف مي‌كند. اين محاكمه و محكوميت مي‌تواند پاسخي به محكوميت پر سروصداي ترامپ باشد كه نتيجه محكوميت خود از سوي هيات منصفه را نپذيرفت. اما جمهوري‌خواهان مدعي‌اند كه پرونده هانتر بايدن تنها نمايشي از سوي وزارت دادگستري براي مقابله با پيگيري‌هاي قانوني ترامپ است. اكنون آنها ادعا مي‌كنند كه اين محاكمه انحراف عمدي از جنايات بزرگ‌تر خانوادگي بايدن است. 
استفن كالينسون نيز در وب‌سايت سي‌ان‌ان نوشت كه بقاي حاكميت قانون در امريكا و عدالت در آن ممكن است به انتخاب راي‌دهندگان در نوامبر بستگي داشته باشد. مسيرهاي احتمالي متفاوت كشور تحت رياست جو بايدن يا نامزد احتمالي حزب جمهوري‌خواه، دونالد ترامپ، در نحوه واكنش مردم، خانواده‌ها و كارزارهاي سياسي آنها به محاكمات و احكام صادره عليه هانتر بايدن و دونالد ترامپ برجسته شده است. به عقيده كالينسون، بايدن هيچ تلاشي براي مداخله در پيگرد قانوني پسرش هانتر نه با قدرت اجرايي خود و نه با بازوي رسانه‌اي دفترش انجام نداد. او به وزارت دادگستري خود اجازه داد تا حكم مجرميت پسرش را در روز سه‌شنبه صادر كند كه مي‌تواند به زندان يا آسايشگاه ترك اعتياد ختم شود و به كارزار انتخاباتي او در سال ۲۰۲۴ لطمه بزند. بايدن پس از اينكه هيات منصفه پسرش را به دروغگويي در برگه بررسي سوابق فدرال و داشتن اسلحه در حين اعتياد يا استفاده غيرقانوني از مواد مخدر متهم كرد، گفت: من نتيجه اين پرونده را مي‌پذيرم و به روند قضايي احترام مي‌گذارم. او قبلا گفته بود كه از اختيارات رياست‌جمهوري‌اش براي عفو پسرش استفاده نخواهد كرد. 
كالينسون رفتار بايدن‌ در قبال محكوميت پسرش با واكنش ترامپ به محاكمه و محكوميتش در تقريبا دو هفته پيش در پرونده پرداخت حق‌السكوت را متفاوت مي‌داند. همين امر مي‌تواند بر نتايج انتخابات نيز موثر باشد. ترامپ شاهدان، دادستان‌ها، اعضاي هيات منصفه و قاضي را مورد حمله قرار داد و مدعي شد كه اين كار از سوي دولت بايدن براي ضربه به مخالف سياسي‌اش انجام شده است. رييس‌جمهور سابق ايالات متحده راي دادگاه به محكوميتش را تصميم جعلي و مضحك خواند و آن را محكوم كرد. از آن زمان، ترامپ هشدار داده است كه از اختيارات رياست‌جمهوري براي تنبيه مخالفان سياسي خود استفاده خواهد كرد و نظام حقوقي را مطابق ميل خود منحرف مي‌كند.
كالينسون مي‌نويسد: ترامپ در طول محاكمه در منهتن، زادگاه سابقش، اصرار داشت كه در شهري كه اكثرا دموكرات‌ها راي مي‌دهند، نمي‌تواند حكم عادلانه‌اي براي او در نظر بگيرد. اما اكنون دادگاه هانتر بايدن در ايالت دلاوركه به‌طور سنتي به جمهوري‌خواهان تمايل دارد، برگزار شد و او را محكوم شناخت. يكي از اعضاي هيات منصفه روز سه‌شنبه به سي‌ان‌ان گفت كه سياست و رقابت‌هاي انتخاباتي هرگز طي جلسات دادگاه و مذاكرات هيات منصفه براي محكوم شناختن هانتر بايدن مطرح نشد. اعضاي هيات منصفه در مورد محاكمه ترامپ هنوز صحبت نكرده‌اند. آنها هراس دارند كه در صورت اظهارنظر و شناسايي شدن، مورد خشم و غضب ترامپ قرار گيرند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون