• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5810 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۳ تير

پنجره طلايي رييس‌جمهوري منتخب تا مستقر

رضا رييسي 

سحرگاه شنبه 16 تيرماه كه همه در تب و تاب نتيجه انتخابات بودند و در انتظار طليعه صبح مسعود در سپهر سياسي ايران، دكتر مسعود پزشكيان با خاطري آسوده و اطمينان قلبي مثال‌زدني بعد از ماراتن پر فراز و نشيب انتخابات رياست‌جمهوري، در ميانه رفت و آمد اعضاي ستاد و تكاپوي حلقه ياران در بستر آرام گرفت و لختي به استراحت پرداخت.
گويي طبيب حاذق ما نيك مي‌دانست، براي راه سخت پيش رو بايد انرژي ذخيره كند و آماده رزمي دوچندان در عالي‌ترين سمت اجرايي ايران شود و ديگر فقط نقل انتخابات و تبليغات و سفرهاي فشرده انتخاباتي نيست و بار مسووليتي سنگين و طاقت‌فرسا از سوي يكان؛ يكان ايرانيان با علايق و سلايق متنوع از لايه‌هاي مختلف و متكثر با انباني مملو از انباشت مطالبات بر زمين مانده و گلايه‌هاي بر دل مانده، مقابل او بر دوشش و روي ميز كار رييس‌جمهوري منتخب قرار خواهد گرفت. 
از روز انتخاب رييس‌جمهوري منتخب تا موسم استقرار هيات دولت با راي نمايندگان مجلس، بازه زماني كليدي و تعيين‌كننده‌اي پيش روي رييس‌جمهوري است كه هر‌چند وعده و وعيد‌هاي آنچناني نداد اما گفت كه مي‌خواهد صداي بي‌صدايان باشد، گفت كه صادق‌الوعد است، گفت كه دولت كارشناسان و متخصصان را براي التيام دردهاي مزمن اقتصاد و فرهنگ و سياست ايران  تشكيل مي‌دهد. 
دولت حق و عدالت، شايسته سالاري و نخبه‌گرايي؛ دولتي كه آمده است، طرحي نو در‌اندازد و به قول دكتر عبدالعلي‌زاده دولت چهره‌هاي جديد باشد.  و او با ما عهد و پيماني دارد كه براي آن گردن گرو گذاشت و در آخرين ميتينگ انتخاباتي در ورزشگاه حيدرنيا نيز تاكيد كرد كه شرفش را گرو حرف‌هايش مي‌گذارد، حالا او هست و تهديد مطالبات انباشته شده و تحقق وعده‌هاي داده شده با فرصتي كه من لااقل در مدت دو‌ماهه پيش رو تا استقرار دولت آن را پنجره طلايي خطاب مي‌كنم.  حال سوال اينجاست كه مولفه‌هاي اين «پنجره طلايي» و ساز و كارهاي بهره‌گيري از اين فرصت ممتاز و غير قابل بازگشت، چيست؟ 
اول- در طول چند دهه اخير، رسانه با بسط و تعميم فراگير و پيشرفت‌هاي بي‌بديل سخت‌افزاري، تبديل به مهم‌ترين نرم‌افزار تعيين‌كننده و نقطه ثقل افكار‌سازي عمومي شده و نقش خود را به كارت بازي هيچ و همه‌چيز تبديل كرده است. پاشنه آشيل دولت‌هاي اخير جمهوري اسلامي هم درست همين رسانه و كاركردهاي آن بوده است. اگر مسعود پزشكيان مي‌خواهد دولت كارشناسان و متخصصان را بنا نهد، بيش و پيش از هر گزينه و گزاره‌اي بايد رويكرد حرفه‌اي و تخصصي و روزآمد رسانه‌اي داشته باشد و اين مهم محقق نخواهد شد جز با استفاده از نخبگان رسانه‌اي دغدغه‌مند باتجربه و آزمون پس داده‌اي كه تعلق خاطر وثيق و عميق به گفتمان حق و عدالت مسعود پزشكيان داشته و توانايي تبيين و تشريح و ريل‌گذاري آن را براي دولت داشته باشند. 
از ياد نبريم كه در مدت دو ماهه پيش رو فرصت اقدامات عميق و راهبردي نيست اما مي‌توان ويترين و نمايه دولت را درست و شفاف و صادقانه براي مردم و علاقه‌مندان تبيين و ترسيم كرد تا آنان قوت قلب يافته و دست از همراهي دولت نكشيده و منتقدان نيز جذب شوند و يك بستر مثبت و همگاني براي طي طريق دولت در مسير پيشرفت و توسعه كشور فراهم آيد و بار اين مهم بر دوش رسانه در قلب اطلاع‌رساني و ارتباطي دولت است. 
دوم- بخش كثيري از مردم ترجيح دادند كه در انتخابات مشاركت نكنند، بخش زيادي هم به رغم گلايه‌هاي بسيار در انتخابات آمدند و اين نشان مي‌دهد كه ساز و كارهاي پيشيني معيوب بوده و نتوانسته شهروندان را راضي و خشنود كند. از طرف ديگر صداقت پزشكيان لب‌ا‌لباب اقبال و استقبال به او بود. حال اگر قرار باشد در تعيين اضلاع و اجزاي دولت به سبك و سياق گذشتگان عمل كرد يا در قالب فرآيندي شفاف و پاسخگو مدارانه شرايط و روندها را توضيح و تشريح نكرد، نه تنها نمي‌توان اميدوار به جذب منتقدان و گلايه‌مندان شد كه احتمال افت محبوبيت در بدنه حاميان نيز بسيار است و اين كار دولت پزشكيان را از ابتدا سخت خواهد كرد. 
سوم-  در ساخت قدرت سياسي علاوه بر لايه‌هاي اجتماعي، شاكله منتقدان و مخالفان دولت پزشكيان وزنه و تبار ريشه‌اي و سنگيني دارند و خوشبينانه اگر نخواهند چوب لاي چرخ دولت بگذارند، حتما مواضع و ديدگاه‌هاي خود را دارند كه لزوما همسو با دولت نيست و پزشكيان در همين ابتداي كار بايد با قوت برآمده از شفافيت و اتكا به بدنه حاميان و انضباط گفتاري و ميدان‌داري كارشناسي، آرايشي به دولت دهد كه قابل خدشه و ضربه نباشد. 
چهارم- اين نكته انكار ناشدني است كه همگان براي نيل به قدرت تلاش مي‌كنند و در اين ميان فرصت‌طلبان و مجاهدان روز شنبه هم بيكار نمي‌نشينند، همان‌گونه كه در دولت روحاني چنين كردند و به خاطر شرايط ناگهاني اين انتخابات و فرصت كم براي ساختار‌سازي و عدم عقبه و سابقه تشكيلاتي و تيم‌سازي پزشكيان، كار او در اين دو ماه بسيار سخت و شاق است و اضلاع رسانه‌اي دولت پزشكيان بايد با رويكرد رسانه‌اي منسجم و كارآمد و شفاف به مصاف اين وضعيت و تهديد بالقوه برود. 
لحظه به لحظه اين دو ماه بسيار مهم است و مي‌تواند پنجره طلايي براي صعود و استقرار موزون دولت اول پزشكيان باشد يا بالعكس او را جذب و هضم در شرايط ناخوشايند كند كه چنين مباد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون