• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۴ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5811 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۴ تير

صداي مخالفان ماندن رييس‌جمهوري امريكا در رقابت‌هاي انتخاباتي بلندتر شد

تقلاي بايدن براي بقا!

به گزارش سي‌ان‌ان، جو بايدن، رييس‌جمهور ايالات متحده، ديروز در گردهمايي پرشوري در ديترويت به مبارزات انتخاباتي خود بازگشت و تلاش داشت نشان دهد همچنان انرژي و توان مقابله با رقيب سرسخت خود، دونالد ترامپ را دارد. اين در حالي است كه فشارها از سوي هم‌حزبي‌هاي بايدن براي كناره‌گيري از نامزدي او ادامه دارد و همگان منتظر پاسخ مثبت رييس‌جمهور امريكا به اين درخواست هستند. او در ديترويت، در حالي كه تلاش داشت پرانرژي‌تر از گذشته ظاهر شود، سخنان خود را با انتقاد از دونالد ترامپ، رييس‌جمهور اسبق آغاز و اهداف خود را براي 100 روز اول دوره دوم رياست‌جمهوري‌اش اعلام كرد. همچنين، نشست خبري مورد انتظار بايدن در جمعه شب گذشته، باعث نشد منتقدان او در قبال كناره‌گيري‌اش سكوت كنند، چرا كه تعداد فزاينده‌اي از دموكرات‌ها از او خواسته‌اند كه كناره‌گيري كند. حكيم جفريس، رهبر اقليت مجلس نمايندگان، در نامه‌اي به همكارانش گفت كه جمعه شب با بايدن ديدار كرد تا بينش‌ها و نگراني‌هاي اعضاي ارشد حزب دموكرات مجلس نمايندگان را با او به اشتراك بگذارد. بايدن بعدازظهر جمعه نيز در يك نشست مجازي با اعضاي گروه اسپانيايي تبارهاي كنگره صحبت كرد.
آن طور كه نيويورك تايمز گزارش داد، بسياري از دموكرات‌ها اكنون مخالف حضور جو بايدن براي ادامه نامزدي حزب در انتخابات رياست‌جمهوري هستند. ديويد اكسلرود، مشاور سياسي رييس‌جمهور سابق اوباما، در مصاحبه‌اي روز جمعه با سي‌ان‌ان گفت كه بايدن جمعه شب گذشته به خوبي توانست از انجام سخنراني برآيد. او با اشاره به نشست سران ناتو نيز گفت در زمينه مسائل سياست خارجي، بايدن بسيار قوي عمل كرد. اما بايدن بايد بپذيرد كه ماندن او در نامزدي ممكن است راه را براي حزب به بن‌بست بكشاند. نظرات در ميان اعضاي ارشد حزب دموكرات و حاميان مالي كارزار بايدن عليه او روزبه روز تندتر مي‌شود. بسياري پس از لغزش‌هاي لفظي اخير بايدن كه به جاي كامالا هريس، رييس‌جمهور سابق، ترامپ را معاون خود خطاب مي‌كرد و ساعاتي قبل، ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهور اوكراين را رييس‌جمهور روسيه، ولاديمير پوتين خواند، به اين نتيجه رسيدند كه بايدن ديگر كارايي لازم براي شكست دونالد ترامپ را ندارد. 
ويليام اسميت، يكي از دموكرات‌هاي عاليرتبه كه از بايدن خواست تا كناره‌گيري كند، گفت كه همچنان براي رييس‌جمهور و دوران تصدي او احترام زيادي قائل است، اما به‌طور فزاينده‌اي نگران است كه اطرافيانش بر او تاثير سوء بگذارند و ترغيبش كنند در كارزار بماند. او با انتقاد از وضعيت بايدن گفت كه خانواده بايدن تاثير مخربي بر او دارند. به ادعاي آنها بايدن يك‌بار ترامپ را شكست داده است و دوباره مي‌تواند چنين كند، آنها اين‌گونه بر موضع خود جهت ماندن در رقابت‌ها پافشاري مي‌كنند. به عقيده بسياري از دموكرات‌ها، وضعيت بايدن ريسك شكست او را بالاتر برده است. طبق نظرسنجي‌هاي متعدد، به‌طور متوسط 20‌درصد از اعتماد راي‌دهندگان به بايدن كاهش يافته است. 
در كنفرانس خبري روز پنجشنبه در پايان نشست سران ناتو، بايدن تلاش داشت شبيه مردي باشد كه مصمم به ماندن در رقابت است. اين در شرايطي است كه تعداد دموكرات‌هاي كنگره كه خواستار كناره‌گيري‌اش هستند به حدود 20 نفر رسيده و نظرسنجي‌ها همچنان نشان مي‌دهد كه اكثريت در هر دو مجلس نمايندگان و سنا مي‌خواهند او كناره‌گيري كند. حكيم جفريس، رهبر اقليت مجلس نمايندگان از نيويورك روز جمعه در نامه‌اي به دموكرات‌هاي مجلس نمايندگان گفت كه پس از كنفرانس مطبوعاتي با بايدن به‌طور خصوصي ملاقات كرده است تا نگراني‌هاي آنها را بيان كند. اين امر نشانه‌اي است از اينكه فشار بر بايدن كاهش نيافته است. بايدن با اميد به جلوگيري از فشارهاي بيشتر، روز جمعه در دو نشست مجازي با اعضاي اسپانيايي تبار‌ها و آسيايي‌هاي كنگره شركت كرد. جرد هافمن، نماينده دموكرات‌هاي از حوزه انتخابيه سن رافائل به نيويورك تايمز گفت: تعداد و افرادي كه به كارزار درخواست از بايدن براي كناره‌گيري پيوسته‌اند، بسيار مهم هستند. او ابراز اميدواري كرد كه بايدن به زودي درخواست‌ها را بپذيرد و كنار برود. 
هافمن در ميان نمايندگاني بود كه پس از اجراي مناظره دو هفته پيش خواستار اصلاح مسير شد. او گفت گرچه مناظره را نديده و مستقيما از بايدن براي كناره‌گيري درخواست نكرده است، اما توصيه مي‌كند او چنين كند. او به بايدن توصيه كرد: انكار مشكل و آرزوي رفع آن راه‌حل نيست. تظاهر به اينكه مي‌توانيم كارهاي مشابهي كه در گذشته موفق به انجامش بوده‌ايم، را انجام‌ دهيم، راه‌حل نيست. اگر واقعا معتقديم كه اين مهم‌ترين انتخابات زندگي ماست و بايد در آن پيروز شويم، بايد محتاط‌تر و هوشيارتر باشيم. مايك لوين، نماينده حوزه سن خوان كاپيسترانو نيز آخرين قانونگذار دموكرات شد كه روز جمعه به اين گروه كودتاگر عليه بايدن براي كناره‌گيري پيوست. اسكات پيترز، نماينده دموكرات از حوزه سن ديگو نيز گفت: حس واقعي نااميدي در مورد بخت پيروزي دموكرات‌ها وجود دارد. شش ايالت نوساني و حساس، از جمله آريزونا و نوادا رويكرد مناسبي به عملكرد بايدن نشان نداده‌اند. او افزود كه درك كناره‌گيري بايدن براي راي‌دهندگان كاليفرنيايي‌ سخت است، اما در ايالت‌هاي نوساني، مردم به فكر راي دادن به ترامپ هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون