• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۰ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5853 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۰ شهريور

نگاهي به پارالمپيك پاريس و عملكرد كاروان ورزشي ايران

افت در كيفيت مدال، پيشرفت در تعداد عنوان!

مسابقات پارالمپيك پاريس يكشنبه شب به پايان رسيد و مشعل بازي‌ها خاموش شد. كاروان ايران در پاريس با كسب 8 نشان طلا، 10 نقره و 7 برنز و كسب 25 مدال در جايگاه چهاردهم جدول رده‌بندي مدالي قرار گرفت. در ادامه نكاتي از رقابت‌هاي پاريس 2024 و عملكرد ورزشكاران ايراني را مورد بررسي قرار مي‌دهيم. 

طلايي‌هاي ايران: 
در رشته پرتاب وزنه كلاس F11 اميرحسين عليپور كه طلاي مسابقات جهاني ۲۰۲۴ ژاپن و بازي‌هاي پاراآسيايي ۲۰۲۲ هانگژو را در اختيار دارد در اين مسابقات با ركورد ۱۴.۷۸ ضمن شكستن ركورد آسيا در رده نخست ايستاد و به مدال طلا دست يافت.
در رشته پرتاب نيزه كلاسF57 سعيد افروز قهرمان و ركورددار جهان و پارالمپيك با ركورد ۴۱.۱۶ متر در صدر ايستاد و قهرماني خود در پارالمپيك توكيو را تكرار كرد.
در پرتاب وزنه كلاس F57 ياسين خسروي دوبار ركورد پارالمپيك را شكست و با ركورد ۱۵.۹۶ صاحب نشان طلا شد.
روح‌الله رستمي در دسته ۸۰ كيلوگرم مسابقات پاراوزنه‌برداري با مهار وزنه ۲۴۲ كيلوگرمي در جايگاه نخست قرار گرفت و ضمن شكستن ركورد جهان و پارالمپيك، مدال طلا را از آن خود كرد.
علي‌اكبر غريب‌شاهي وزنه‌برداري دسته ۱۰۷ كيلوگرم در دسته ۱۰۷ كيلوگرم پاراوزنه‌برداري در حركت نخست وزنه ۲۴۷ كيلوگرمي را مهار كرد و در حركت دوم با مهار وزنه ۲۵۲ كيلوگرم و دو بار شكستن ركورد پارالمپيك مدال طلا را بر گردن آويخت.
احمد امين‌زاده وزنه‌برداري دسته ۱۰۷+ كيلوگرم پاراوزنه‌برداري با مهار وزنه ۲۵۸ كيلوگرمي (در حركت دوم) در جايگاه نخست قرار گرفت و موفق به كسب مدال طلا و عنوان قوي‌ترين مرد پارالمپيك شد.
ساره جوانمردي در تپانچه بادي ۱۰ متر زنان پارالمپيك ۲۰۲۴ با ثبت ركورد ۲۳۶.۸ بالاتر از رقيب تركيه‌اي خود در جايگاه نخست قرار گرفت و مدال طلا را از آن خود كرد. اين ورزشكار پرافتخار كشورمان كه در اين دوره پنجمين نشان پارالمپيك دوران حرفه‌اي خود را كسب كرد بعد از اين قهرماني اعلام بازنشستگي كرد. تيم ملي واليبال نشسته ايران در فينال مسابقات موفق شد با نتيجه سه بر يك از سد بوسني بگذرد و هشتمين طلاي خود در تاريخ پارالمپيك را به دست بياورد. 

نقره‌اي‌هاي ايران: 
فاطمه همتي در پاراتيروكمان، عليرضا بخت و زهرا رحيمي در پاراتكواندو، ظفر ذاكر، حسن باجولوند، مهدي اولاد، هاجر صفرزاده و علي پيروج در پارادووميداني، تيم ميكس كامپوند (با تركيب فاطمه همتي و هادي نوري) و سيدميثم بني‌طبا در پاراجودو.

برنزي‌هاي ايران: 
حامد حق‌شناس در پاراتكواندو، پرستو حبيبي در پرتاب كلاب دووميداني، عليرضا مختاري، الهام صالحي و علي‌اصغر جوانمردي در پارادووميداني، محمدرضا عرب‌عامري در پاراتيروكمان و محسن بختيار در پاراوزنه‌برداري.

يك رتبه سقوط، از دست دادن 4 طلا!
ايران در حالي با كسب 8 نشان طلا در جايگاه چهاردهم قرار گرفت كه در توكيو عملكرد بسيار بهتري از خود به نمايش گذاشته بود. ورزشكاران ايراني در المپيك 2020 صاحب 12 نشان طلا شده بودند و در جايگاه سيزدهم ايستاده بودند. البته از نظر مجموع مدالي اين دوره براي ايران پربارتر بود. ورزشكاران كشورمان در پاريس 25 مدال كسب كردند در حالي كه مجموع مدال‌هاي ايران در توكيو 24 مدال بود. 

هم در المپيك افت داشتيم هم در پارالمپيك
رقابت‌هاي پاريس 2024 چه در المپيك و چه در پارالمپيك مجموعه‌اي از موفقيت‌ها و شكست‌ها را براي ورزش ايران به دنبال داشت. گرچه معمولا در دنيا مرسوم نيست كه پارالمپيك را به عنوان نمادي از توسعه ورزش قهرماني در نظر بگيرند و اساسا شعار بازي‌هاي پارالمپيك هم بيشتر روي توسعه ورزش و اميدآفريني براي تمامي اقشار جامعه تمركز دارد تا رقابت و كسب موفقيت و مدال. با اين حال از آنجايي كه تريبون‌هاي رسمي كشور عرصه ظهور و بروز ورزشكاران توان‌ياب را هم به سمتي مي‌برند كه حالت تقابلي پيدا كند پس مي‌توان نتيجه گرفت كه حتما عزمي هم براي موفقيت و كسب مدال‌هاي بيشتر ورزشكاران ايران در اين عرصه وجود داشته است. پس حالا كه عزمي وجود داشته و نتيجه آنچه مي‌خواستيم نشده، مي‌توانيم نتيجه بگيريم كه هم در المپيك و هم در پارالمپيك افت كرده‌ايم و ورزش ايران دچار پسرفت شده است. 

در چه رشته‌هايي موفق بوديم و در چه رشته‌هايي ناموفق؟
نگاهي به مدال‌آوران طلايي ايران در پاريس نشان مي‌دهد رشته‌اي به مجموع رشته‌هايي كه موفق به كسب نشان طلا شده بودند، اضافه نشده است. همين‌طور مي‌توان فهميد سه رشته از رشته‌هايي كه در توكيو صاحب نشان طلا شده بودند در اين دوره در كسب عنوان زرين ناكام ماندند. ايران در توكيو و در رشته‌هاي تكواندو، جودو و تيروكمان صاحب نشان طلا شده بود، اما اين سه رشته در پاريس به نشان نقره دست پيدا كردند. در مجموع مدال‌ها نيز تركيب رشته‌هاي مدال‌آور ايران تغييري نسبت به دوره قبل نداشت. دووميداني، تكواندو، جودو، تيروكمان، تيراندازي، وزنه‌برداري، واليبال نشسته رشته‌هاي مدال‌آور ايران در پاريس و توكيو بودند. 

طلايي كه از دست رفت
در رقابت‌هاي پارالمپيك پاريس صادق بيت‌سياح در رشته پرتاب نيزه كلاس F11 موفق به كسب نشان طلا شد، اما به دليل دو كارت زردي كه از داوران مسابقه دريافت كرد ديسكاليفه شد و مدال طلا را از دست داد. 

چين قهرمان شد
در جدول مدالي المپيك پاريس چين با ۹۴ مدال طلا تقريبا دوبرابر نزديك‌ترين رقيب خود يعني بريتانيا (با ۴۹ مدال طلا) توانست به مقام نخست دست يابد. در مجموع چين با ۲۲۰ مدال (۹۴ طلا، ۷۶ نقره، ۵۰ برنز) به كار خود پايان داد و پس از آن بريتانيا با ۱۲۴ مدال و امريكا با ۱۰۵ مدال در رده‌هاي بعدي جاي گرفتند. كشور ميزبان فرانسه نيز با ۷۵ مدال (شامل ۱۹ مدال طلا) در رده هشتم جدول قرار گرفت. چين از سال 2000 به بعد كه استراليا عنوان نخست پارالمپيك را به دست آورد، در تمامي ادوار برگزار شده جايگاه نخست را تصاحب كرده است.

حدنصاب‌هاي جديد در پاريس 2024
بازي‌هاي پارالمپيك پاريس به لحاظ حضور ورزشكاران و استقبال تماشاگران ركوردهاي جديدي از خود به جا گذاشت. در پاريس ۱۶۹ كاروان ورزشي در مسابقات شركت داشتند كه بيشترين تعداد در تمامي ادوار پارالمپيك است. براي اين بازي‌ها همچنين ۲.۵ ميليون بليت فروخته شد. بيشترين بليت فروخته شده براي پارالمپيك پيش از اين برمي‌گشت به المپيك 2012 لندن با 2.7 ميليون بليت. ۱۶۵ كانال تلويزيوني نيز اين رويداد را پوشش دادند كه از اين جهت يك ركورد محسوب مي‌شد.

اختتاميه
يورونيوز نوشت: مراسم پاياني بازي‌هاي پارالمپيك با نمايشي از رقص و نور و موسيقي در حضور ۴ هزار و ۴۰۰ ورزشكار در قالب ۱۶۹ كاروان اعزامي انجام شد.
ژان ميشل ژار، از پيشتازان عرصه موسيقي الكترونيك، آغازگر مراسم ضيافت پاياني در حضور ۶۰ هزار تماشگر در ورزشگاه استاد دو فرانس بود.
در اين مراسم پس از نواخته شدن سرود ملي فرانسه توسط آندره فيدي نوازنده معلول فرانسوي، ورزشكاران پس از ۱۱ روز رقابت فشرده در ميان تشويق‌هاي حاضران رژه رفتند. در اين مراسم كه با جلوه‌هاي تصويري و نمايش‌هاي هنري همراه بود، امانوئل ماكرون، رييس‌جمهور فرانسه و شماري ديگر از مقامات كشورها حضور داشتند.
به اين ترتيب مشعل بازي‌هاي پارالمپيك پاريس خاموش شد و اين شهر تاريخي يك دوره بسيار مهم كه شامل ميزباني مسابقات المپيك و پارالمپيك بود را پشت سر گذاشت. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون