• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۰ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5853 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۰ شهريور

پيشكسوت فوتبال ايران در گفت‌وگو با «اعتماد»

كريم‌قنبري: مقابل امارات از پيش برنده نيستيم

تا حالا‌ نديده بودم يك شهردار از يك مربي عذرخواهي كند!

روزبه دلاور

تيم ملي فوتبال كشورمان در اولين بازي‌اش در رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني به سختي از قرقيزستان گذشت. نمايش ضعيف ملي‌پوشان باعث شد تا تماشاگران حاضر در استاديوم فولادشهر اصفهان عليه ملي پوشان و سرمربي تيم ملي شعار دهند، اما پس از پايان بازي در اتفاقي بي‌سابقه شهردار اصفهان از امير قلعه‌نویي به دليل توهين بعضي از هواداران عذرخواهي كرد! در استاديوم‌هاي فوتبال ما عليه بزرگاني مثل دهداري و مرحوم حجازي و پروين و دايي شعار داده‌ شده، اما هيچ مسوولي از اين بزرگان عذرخواهي نكرد‌ براي همين ابراز شرمندگي شهردار اصفهان ‌در قبال قلعه‌نویي جالب توجه‌بود. ‌به بهانه بازي تيم‌ملي با امارات و‌ انتقادات و حواشي پيرامون تيم‌ملي با كريم‌ قنبري، مربي اسبق سپاهان گپ و گفتي ترتيب داديم كه ماحصل آن را در ادامه مي‌خوانيد.

   نمايش تيم ملي مقابل قرقيزستان انتقادات زيادي را در پي داشت. ارزيابي شما از عملكرد ملي‌پوشان چيست؟
حقيقت اينكه انتظار خيلي بالاست. خب طبيعي هم هست، چون ما يك كشور فوتبال‌خيز هستيم و به يقين در آسيا حرف‌هايي براي گفتن‌ داريم و جزو قطب‌هاي فوتبال آسيا بوديم و هستيم. خب وقتي انتظارات بالاست هم نتايج خوب و پرگل مي‌خواهيم و هم ارايه فوتبال، اين ذات فوتبال است. حالا بخش عمده‌اش مي‌تواند زمين باشد مطمئنا براي تيمي كه دفاع مي‌كند زمين خراب بهتر است. اگر نتيجه و زمين خراب را كنار بگذاريم، مي‌توانستيم شكل تيمي بهتري داشته باشيم. مي‌شد در بخش حمله بهتر باشيم. هرچند در نيمه دوم با تعويض‌هايي كه كرديم و با ورود ترابي به زمين تا حدودي شكل تيمي بهتر شد، اما به اندازه‌اي خوب نبوديم كه هم خلق موقعيت بيشتري داشته باشيم و هم موقعيت به حريف ندهيم. حريف جز كرنرهايي كه زد تك به تك خوبي را هم در داد.
   شما كه اصفهاني هستيد و در سپاهان سال‌ها كار كرديد بگوييد چرا زمين بازي به آن شكل بود؟
نه فقط چمن فولادشهر، بلكه چمن نقش جهان هم كيفيت لازم را ندارد. مشاهده كرديد چه بازي با الشباب و چه چادرملو كه در نقش جهان برگزار شد وضعيت زمين تا چه حد بد بود. به نوبه خودم به عنوان پيشكسوت فوتبال افسوس مي‌خورم كه چنين چمن‌هايي و استاديوم‌هايي داريم آن هم با اين همه ادعاها كه داريم و خودمان را قطب اول فوتبال آسيا مي‌دانيم! متاسفانه وضعيت ورزشگاه‌هاي‌مان با چمن‌هاي بد، اسفناك است. از مسوولان مي‌خواهم يك نگاه ويژه‌اي به اين قضيه كنند، چون براي‌مان مشكل‌ساز شده است.
   از اينكه شهردار اصفهان از سرمربي تيم ملي به دليل شعار عده‌اي از هواداران‌عذرخواهي كرده تعجب نكرديد؟
در فوتبال طبيعي است كه تيمي بد بازي كند و نتيجه ‌ايده‌آل نگيرد، نمي‌تواند توجيهي داشته باشد براي اعتراض تماشاگر و هوادار، اين ذات فوتبال است. از روزي كه فوتبال به وجود آمده اين شرايط بوده و هست. ما هم روزهايي را داشتيم كه خب هوادار ناراضي بوده و ما هم پذيرفتيم. من به عنوان مربي يا بازيكن از هوادار عذرخواهي كردم، اما نديدم كسي يا مدير باشگاهي يا هيات‌مديره‌اي يا مقام بالاتري بخواهد از مربي يا بازيكني عذرخواهي كند. اين انتقاد و اين اعتراض به منِ مربي مي‌تواند تلنگري باشد تا خودم را بهتر و قوي‌تر كنم تا بتوانم آنچه هوادار مي‌خواهد را ارايه دهم.

   موافق هستيد كه شهرداري مي‌تواند در سر و سامان دادن به استاديوم‌ها نقش موثري داشته باشد؟
صد درصد. ما فوتبال روز دنيا را دنبال مي‌كنيم و در اكثر كشورهاي پيشرفته فوتبال به خصوص در اروپا شهرداري‌ها هستند كه ورزشگاه‌ها و چمن‌ها را آماده مي‌كنند و در اختيار باشگاه‌ها قرار مي‌دهند، اما متاسفانه در ايران چنين چيزي نيست.
   بازي بعد بايد به مصاف اماراتي برويم كه قطر را شكست داده است. مي‌توانيم از پس اين‌ حريف بربياييم؟
افتخار اين را داشتم‌كه يك سال در امارات كار كردم و هميشه اين براي من سوال بود كه به‌‌رغم اين همه‌ توانمندي بازيكنان‌مان چرا مقابل تيم‌هاي عربي كارمان سخت مي‌شود. فوتبال مسائل جزیي زيادي دارد كه بايد به آن بپردازيم. بحث فني است و آناليز و مسائل فوتبالي است. بحث كلان هم بخش زيرساخت‌ها و ورزشگاه‌ها و امكانات مثل هتل و پرواز و... همه كمك مي‌كند تا يك‌تيم‌ شكل بگيرد. وقتي با بازيكنان آنها كار مي‌كردم مي‌ديدم واقعا ضعيف‌تر از بازيكنان ما هستند اما وقتي درون زمين مي‌آيند اين همه مسائل كه گفتم بازيكن و يك تيم را حمايت مي‌كند در نتيجه ‌همان اندازه روحيه و قدرتش بالا مي‌رود. من بازي راحتي نمي‌بينم وقتي قطر را مي‌برند تيمي نيستند كه به راحتي باج بدهند حتي به ما يا كره و ژاپن. يك روند خيلي خوب صعودي داشتند. وقتي نتايج مقدماتي در تمام دنيا را مي‌بينيم نشان مي‌دهد اين فوتبال را نمي‌شود پيش‌بيني كرد و امروزه بايد همه‌چيز را حساب كرد و با برنامه پيش رفت، چون ديگر هيچ تيم ضعيفي در دنيا وجود ندارد.
   مي‌توانيم جزو ۸ تيم‌ صعود‌كننده از قاره آسيا به جام‌جهاني باشيم؟
واقعيت امر اينكه تمام مسائل را در نظر بگيرم و اگر تيم حريف همانجا كه سال قبل بوده باشد بله، اما بقيه تيم‌ها هم‌ تلاش مي‌كنند و علم روز دنياي فوتبال در تمام‌ كشورها آمده است. الان تمام كشورهاي دنيا فوتبال‌شان پيشرفت كرده است و عرض كردم برويد نتايج را ببينيد. قطري كه قهرمان آسيا شده سه گل از امارات مي‌خورد پس نمي‌توانيم از قبل برنده ‌باشيم. ما به اندازه ديگر تيم‌ها پيشرفت نكرديم. در عرايض قبلي‌ام گفتم به دليل ساختار و حمايت‌ها ‌مثل آنها پيشرفتي نداشتيم. در بخش فوتبال علم روز ديگر وارد همه كشورها شده و امروز ديگر ‌نمي‌توانيم بگوييم مربي ما فاصله زيادي با مربي ايتاليایی يا هلندي دارد و از نظر من مربيان خارجي هيچ‌گونه برتري نسبت به مربيان ايراني ندارند! اما نياز به حمايت‌ها و توجه به زيرساخت‌ها داريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون