استقبال از بسته سياستي مجلس
همچنين تجربيات بينالمللي نشان داده كه كنترل ميانگين سرعت وسايل نقليه موثرتر از كنترل نقطهاي سرعت از حيث كاهش تخلفات سرعت توسط رانندگان و تشخيص تخلفات توسط پليس بوده است.
لازم به ذكر است كه كاهش سرعت مفهومي انعطافپذير و سيال ميباشد. مثلا در جادههاي شيبدار و داراي زواياي تند چرخشي و گردشي هر قسمت از جاده سرعت متناسب خود كه تابعي از ميدان ديد و عرض جاده و زمان شب و روز و فصول مختلف سال است را ميطلبد. تازه اين شرايط در گرو كنترل و سنجش ميانگين سرعت از طريق دوربينهاي آنلاين و نرمافزارهاي هوشمند ميباشد و طبق معمول تمام اين موارد در گرو بودجه و انسجام مديريتهاي فرابخشي در حوزه راه و ترابري و شهرداريها با مجموعه راهور است.
خوشبختانه با تلاش كارشناسان در حال حاضر كنترل سرعت ميانگين و ارسال لحظهاي پيامك جرايم تخلفات رانندگي در اكثر جادههاي پرتردد كشور همانند خراسانرضوي و محورهاي شمال كشور و... در حال انجام است و نتايج خوبي هم دربر داشته ولي كاهش سرعت در جادهها نيازمند بررسيهاي مجدد كارشناسي و مصوبات شوراهاي مربوطه ميباشد و اين بسته سياستي كه مجلس شوراي اسلامي پيگير آن ميباشد باتوجه به مطالعات تطبيقي و نتايجي كه در ساير كشورها داشته ميتواند مقوّم اين مسير باشد.
رييس راهور فراجا