• ۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5862 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲ مهر

جزييات خودكشي «يلدا رحيمي» در شهرستان باغملك

دختري در سرويس بهداشتي كميته امداد به زندگي خود پايان داد

بهاره شبانكارئيان

توضيح «اعتماد»: اواخر هفته گذشته خبري مبني بر خودكشي يك دختر ۱۸ ساله در سرويس بهداشتي ساختمان كميته امداد شهرستان باغملك استان خوزستان به دست «اعتماد» رسيده كه برخي خبرگزاري‌هاي محلي نيز به آن اشاره كرده‌اند. «اعتماد» براي صحت خبر آن را از دو كارمند كميته امداد باغملك، منابع محلي و يكي از اقوام يلدا رحيمي پيگيري كرده است. فردي كه از اقوام اين دختر جوان است به «اعتماد» مي‌گويد: يلدا تحت پوشش كميته امداد بود و با پدربزرگش زندگي مي‌كرد اين اواخر از كميته امداد تقاضاي وام كرده، اما كميته امداد با وجود اينكه از شرايط زندگي يلدا خبر داشته به تقاضاي او توجهي نكرده است. همچنين يكي از كارمندان كميته امداد باغملك در واكنش به سوالات «اعتماد» مي‌گويد: «طبق بررسي‌هاي دوربين مداربسته، اين دختر به سرويس بهداشتي ساختمان كميته امداد كه مربوط به كارمندان بوده، رفته و كارمندان بعد از مدتي متوجه شده‌اند كه در توالت قفل است. آنها شيشه توالت را شكسته و وقتي داخل رفته‌اند، ديده‌اند يلدا با روسري خود را حلق‌آويز كرده است.» حالا «اعتماد» اين گزارش را بر اساس پيگيري‌هايي كه از مصاحبه‌شوندگان انجام داده، تنظيم كرده است. لازم است كه عنوان شود اسامي مصاحبه‌شوندگان به خواست آنها در اين گزارش منتشر نشده و نزد روزنامه محفوظ است.

 

بند يكم

آن روز ظهر پريشان وارد محوطه ساختمان كميته امداد شده و به سمت سرويس بهداشتي رفته و مدت طولاني آنجا خود را حبس كرده است. بعد از مدتي كه كاركنان اين نهاد متوجه شده‌اند در دستشويي قفل است و كسي پاسخ نمي‌دهد قفل در را شكسته و وارد دستشويي شده‌اند و با صحنه هولناكي مواجه شده‌اند؛ يلدا با روسري خود را حلق‌آويز كرده بود. هنوز مشخص نشده اين اقدام يلدا اعتراض به عدم موافقت كميته امداد با وام او بوده يا نه!...

 

بند دوم

۲۶ شهريور ماه امسال يلدا رحيمي، دختر ۱۸ ساله اهل روستاي «دم آب» شهرستان باغملك در ساختمان كميته امداد اين شهرستان به زندگي خود پايان داده است. يكي از اقوام يلدا رحيمي به «اعتماد» مي‌گويد: «يلدا به همراه برادر كوچك خود خانه پدربزرگش زندگي مي‌كردند. آنها تحت پوشش كميته امداد بودند و اين اواخر قرار بود از اين نهاد وام بگيرند، اما كميته امداد از وامي كه قرار بوده به آنها پرداخت كند، منصرف شده است.» اين در حالي است كه دو كارمند كميته امداد شهرستان باغملك در واكنش به سوالات «اعتماد» اين موضوع را به راحتي انكار كرده‌اند. يكي از آنها ماجرا را براي «اعتماد» اين‌طور توضيح مي‌دهد: «بررسي دوربين‌هاي مداربسته نشان داده يلدا يكسره وارد ساختمان و سپس دستشويي شده و آنجا با روسري خود را حلق‌آويز كرده است.» با اين حال فردي كه از اقوام يلداست، مدعي شده كه اين دختر جوان يك روز قبل از حادثه به يكي از اقوام نزديك خود تصوير خودش را در حالي كه گريه مي‌كرده، ارسال و ماجرا را براي او توضيح داده است. يك منبع مطلع در واكنش به خودكشي يلدا رحيمي به «اعتماد» مي‌گويد: «تنها اين مورد نيست و در شهرستان باغملك برخي جوانان و نوجوانان به خاطر اينكه هيچ تفريحي ندارند و با فضاي بسته‌اي روبه‌رو هستند دست به خودكشي مي‌زنند. سالانه بيش از 50 نفر در اين شهرستان اقدام به خودكشي مي‌كنند.» طبق اطلاعات رسيده به «اعتماد»؛ شهرستان باغملك در ميان ديگر شهرستان‌هاي استان خوزستان با آمار بالاي خودكشي مواجه است.

 

بند سوم

فردي كه از اقوام يلداست در مورد جزييات بيشتر اين حادثه به «اعتماد» مي‌گويد: «يلدا دو ساله بود كه پدرش خودكشي كرد. مادر يلدا بعد از اين ماجرا حالش بد شد و مشكل روحي پيدا كرد. يلدا و برادر كوچك او به خاله‌اش سپرده شدند، اما بعد از مدتي خاله يلدا هم خودكشي كرد و پدربزرگ يلدا، او و برادرش را به خانه خودش برد. يلدا در خانه پدربزرگش تحت فشار بود. اين اواخر حتي آنها نمي‌گذاشتند يلدا به مدرسه برود. براي همين از امتحاناتش عقب ماند و تجديد آورد. آنها تحت پوشش كميته امداد بودند. يلدا چندين بار از روستاي محل زندگي‌شان به شهرستان باغملك رفت تا از كميته امداد درخواست وام كند. كميته امداد ابتدا با درخواست يلدا موافقت كرد، اما مدتي بعد با درخواست يلدا موافقت نكرد.»

او در ادامه مي‌گويد: «يلدا روز قبل از اين حادثه هم به كميته امداد رفته بود، اما نمي‌دانم چه شنيد و در پرونده‌اش چه تغييراتي ايجاد شده بود كه وقتي فرداي همان روز مجدد به باغملك رفت در دستشويي كميته امداد اقدام به خودكشي كرد.»

 

بند چهارم

يكي از كارمندان كميته امداد باغملك كه در حال حاضر مشغول به كار است موضوع درخواست وام را كه منابع محلي و يكي از بستگان يلدا رحيمي تاييد كرده‌اند، رد مي‌كند و در مورد حادثه اين‌طور به «اعتماد» مي‌گويد: «فيلم دوربين‌هاي مداربسته موجود است و نشان مي‌دهد كه يلدا رحيمي از بيرون آمده و به سمت توالت كميته امداد رفته. سرويس بهداشتي كه يلدا داخل آن رفته مخصوص كارمندان كميته است. همكاران ساعت ۱۲ و بيست و چند دقيقه متوجه شده‌اند در سرويس بهداشتي قفل است. از سوراخي كه روي در وجود داشته، متوجه شده‌اند؛ يك نفر بين روشويي و توالت آويزان است. كارمندان قسمت شيشه‌اي در را شكسته و وارد سرويس بهداشتي شده و ديده‌اند كه يلدا با روسري خود را به چهارچوب در حلق‌آويز كرده است. طبق بررسي دوربين‌ها يلدا داخل ساختمان اداري نشده و به هيچ كدام از كارمندان كميته امداد مراجعه نكرده است.» او بدون توضيح بيشتر در مورد روز حادثه مي‌گويد: «پدر يلدا چند سال پيش بعد از فوت برادرش، خودسوزي كرد. خاله يلدا هم خودكشي كرد. او به همراه برادرش خانه پدربزرگ‌شان زندگي مي‌كردند و مشكلات درون خانوادگي داشتند.» او به سوال آخر «اعتماد» نيز اين‌گونه پاسخ مي‌دهد. اقدام يلدا رحيمي داخل ساختمان كميته امداد مي‌تواند نوعي اعتراض باشد، چراكه او مي‌توانسته داخل خانه پدربزرگ يا هر جاي ديگر اين اقدام را انجام دهد. بنابراين قطعا علتي داشته كه ساختمان كميته امداد را انتخاب كرده است! از اين موضوع چيزي مي‌دانيد؟

يكي، دو نفر كه صبح روز حادثه يلدا را ديده بودند، گفته‌اند آن روز پريشان بوده و قبل از اينكه به كميته امداد بيايد به بيمارستان رفته، اما نتوانسته در بيمارستان اين اقدام را انجام دهد و به كميته امداد آمده است.

 

يكي ديگر از كارمندان اين نهاد نيز در واكنش به سوالات «اعتماد» فقط مي‌گويد: «اين دختر داخل ساختمان كميته امداد شده و در سرويس بهداشتي خودكشي كرده است.»

 

بند آخر

۱۸ شهريور ماه امسال «سعيد منتظرالمهدي»، سخنگوي فراجا در مورد آمار خودكشي اعلام كرد: «سالانه در كشور بيش از ۴ هزار نفر بر اثر خودكشي فوت مي‌كنند.» چند روز بعد از انتشار اين خبر نيز «غلامعباس تركي»، معاون حقوق عامه و پيشگيري از وقوع جرم دادستاني كشور، آمار خودكشي را بيشتر از آنچه سخنگوي فراجا اعلام كرده بود، عنوان كرد و گفت: «سالانه حدود ۱۳۰ هزار نفر اقدام به خودكشي در ايران ثبت مي‌شود و ۷ هزار نفر جان خود را بر اثر خودكشي از دست مي‌دهند.» سال گذشته نيز در جلسات غير رسمي، مسوولان اعلام كردند كه حدود ۷ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ خودكشي كردند؛ ۸ نفر به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر. اين در حالي است كه «حميد پيروي»، نايب رييس جمعيت علمي پيشگيري از خودكشي ايران اعلام كرد كه در سال ۱۴۰۱ به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر ۷.۴ نفر اقدام به خودكشي و فوت مي‌كنند. همچنين در فاصله سال‌هاي ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ طبق آمار منتشر شده از سوي نيروي انتظامي؛ هر سال به‌طور متوسط ۴ هزار و ۱۸۳ نفر در ايران به دليل خودكشي جان‌شان را از دست مي‌دهند؛ ۵.۱ مورد به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر. بررسي‌هاي «اعتماد» از اين آمار مشخص مي‌كند كه از سال ۱۳۹۵ تاكنون آمار خودكشي رو به افزايش بوده است... .

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون