• ۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5862 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲ مهر

اين هم از VAR نسخه تاج!

وي ‌اي چه واري؟

اينكه بعد از آمدن به اصطلاح VAR هنوز در سايت‌هاي خبري و كانال‌هاي هواداري بحث‌هاي مربوط به «كارشناسي داوري» صحنه‌هاي مشكوك پربازديد است و دست به دست مي‌چرخند يعني راه را اشتباه رفته‌ايم. 
به گزارش «اعتماد» در همين 5 هفته ابتدايي ليگ كه در آن برخي بازي‌ها با حضور كمك داور ويديويي برگزار شده است هنوز اشتباهات داوري در نتايج مسابقه تاثيرگذار بوده و مربيان و بازيكنان و هواداران را مقابل هم قرار داده است.  روز جمعه و در جريان ديدار دو تيم نساجي و استقلال كه در ورزشگاه وطني قائمشهر برگزار شد بازي بارها و بارها به خاطر بازبيني صحنه‌هاي مشكوك متوقف شد. با اين وجود پس از اتمام مسابقه كارشناسان داوري تصميمات داور و اتاق VAR را مورد نقد قرار دادند و بسياري از آنها اين تصميمات را اشتباه تشخيص دادند، به شكلي كه محمد فنايي داور ايراني حاضر در فينال جام جهاني اين وضعيت را فاجعه‌بار دانست.  در دقيقه 14 آفسايدي به ضرر استقلال اعلام شد كه فارغ از درست يا غلط بودنش نشان داد كمك‌داور بازي پروتكل استفاده از وار را بلد نيست. داور و كمك‌داور زماني كه بازي با كمك‌داور ويديويي برگزار مي‌شود بايد در صحنه‌هايي كه مي‌تواند منجر به خلق موقعيت شود، صبر كنند تا تكليف توپ مشخص شود بعد اعلام راي كنند. در همين صحنه موقعيت استقلال گرفته شد كه اعتراض آبي‌ها را به دنبال داشت.  در دقيقه 58 يك پنالتي به سود استقلال پس از بازبيني صحنه توسط داور اعلام شد. در حالي كه در ابتدا داور دستور به ادامه بازي داده بود، اما به شكل عجيبي داور VAR از او خواست صحنه را بازبيني كند. معلوم نيست بين داور و اتاق VAR چه مكالمه‌اي صورت گرفت و چه زوايايي از خطا به او نشان داده شد كه داور نقطه پنالتي را نشان داد. بعد از بازي همه كارشناسان داوري گفتند اعلام پنالتي اشتباه بوده است. مساله‌اي كه با چشم غيرمسلح هم مشخص به نظر  مي‌رسيد. 
استقلال در دقيقه 75 گل تساوي را به ثمر رساند. در جريان بازي هيچ نكته مشكوكي در مورد اين گل به نظر نمي‌رسيد، اما كمك داور به شكل عجيبي پرچم زد و گل براي بررسي به وار رفت و البته مورد تاييد قرار گرفت. اما اينكه چرا صحنه‌اي به اين وضوح و بدون هيچ نكته خاصي توسط كمك داور آفسايد تشخيص داده مي‌شود و بعد هم به VAR‌مي‌رود تعجب‌برانگيز بود.  عين همين اتفاق چند دقيقه بعد رخ داد. در حالي كه اتفاق خاصي در محوطه جريمه نساجي رخ نداده بود VAR از داور خواست صحنه‌اي را بازبيني كند! داور بار ديگر بازي را متوقف كرد و به كنار زمين رفت، اما بعد از چند دقيقه بررسي دستور به ادامه بازي داد. مشخص نشد اتاق وار چرا تصور كرده بود داور بايد برخورد واضح توپ به سينه بازيكن نساجي  را  بررسي كند!
اوج فاجعه VAR بعد از آن پنالتي اشتباه در اين بازي در دقيقه 102 رخ داد. مهاجم نساجي روزبه چشمي را جا گذاشت و چشمي او را با خطا متوقف كرد. داور در ابتدا به چشمي كارت زرد نشان داد، اما باز هم به دعوت اتاق وار براي بررسي مجدد صحنه به كنار زمين رفت و در نهايت با ديدن دوباره خطا تشخيص داد چشمي جلوي موقعيت آشكار گلزني را گرفته و او را با كارت قرمز مستقيم اخراج كرد. به اين ترتيب كاپيتان استقلال بازي دربي را از دست داد. اين تصميم داور هم توسط كارشناسان داوري مورد تاييد قرار نگرفت.  يك پنالتي اشتباه، سلب يك موقعيت آشكار گلزني از استقلال، اخراج اشتباه چشمي چندين و چند بار توقف بي‌دليل بازي براي بازبيني وار نتيجه استفاده از كمك‌ داور ويديويي در اين بازي بود. در حالي كه همچنان صحنه‌هاي مورد بررسي براي تماشاچيان نشان داده نمي‌شود و تصميمات داور هم  بسيار مبهم  است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون