• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5864 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۴ مهر

دو پيشكسوت سرخابي در گفت‌وگو با «اعتماد» از دربي ۱۰۴ گفتند

منصور رشيدي: وضعيت پرسپوليس بهتر از استقلال است

كوروش برمك: هر تيمي گل اول را بزند برنده دربي است

روزبه   دلاور

به گزارش «اعتماد»، در يكي از حساس‌ترين بازي‌هاي اين فصل رقابت‌هاي ليگ برتر دو تيم پرسپوليس و استقلال به مصاف يكديگر مي‌روند. دربي ۱۰۴ اين‌بار به جاي پايتخت در اراك برگزار مي‌شود و هواداران زن اين‌بار هم اجازه‌ ورود به استاديوم را ندارند و فقط‌ هشت هزار هوادار مرد مي‌توانند اين بازي را از نزديك تماشا كنند! اما به لحاظ فني و باتوجه به اينكه تازه بازي‌ها آغاز شده تقريبا شرايط هر دو تيم برابر است با اين تفاوت كه در اردوگاه قرمزها آرامش وجود دارد و اردوي آبي‌ها تنش حاصل از جنگ‌ بين‌ مديريت و كادرفني ‌ممكن است تمركز سرمربي و بازيكنان اين تيم را برهم بزند. براي بررسي شرايط اين دو تيم با منصور رشيدي يكي از دروازه‌بان‌هاي دهه پنجاه استقلال و كوروش برمك يكي از مهاجمان پرسپوليس در دهه هفتاد تماس گرفتيم كه چكيده‌اي از صحبت‌هاي اين دو را در ادامه مي‌خوانيد.

 

رشيدي: چرا بايد دربي بدون حضور زنان برگزار شود؟

دربي را چطور مي‌بينيد؟

يك بازي حساس بين دو تيم است كه مثل بازي‌هاي معمولي ديگر نيست. حساسيتش از 50، 60 سال پيش به اين طرف بوده و مربوط به امروز و يك سال و دو سال قبل نيست. از آن زمان كه استاديوم آزادي نبود و در امجديه با حضور ۲۰، ۳۰ هزار هوادار دربي برگزار مي‌شد حساس بود تا حالا. هر چند حالا استاديوم ‌كوچك‌ شده و فقط ۸ هزار نفر مي‌توانند به استاديوم بروند اما 30، 40 ميليون در خانه‌هاي‌شان اين بازي را تماشا مي‌كنند.

هواداران استقلال نگران حواشي ايجاد شده بين كادر مربيگري و مديريتي اين تيم هستند. ممكن است اين مسائل به تيم ضربه بزند؟

من يكي، دوبار بيشتر آقاي حقدوست را نديدم‌. او بچه بدي نيست و فهميده هم هست اما در اين بحث وارد شده به عنوان مشاور آقاي سميعي. سن و سال او آن‌قدر هم نيست كه بگويم‌ مثل آقاي جباري يا كارگر جم كه ۴۰، ۵۰ ساله در باشگاه هستند مشرف به كارهاي مديريت است اما يكي مثل آقاي حقدوست نبايد در اين وضعيت بخواهد جو را برهم بزند تا خداي نكرده مشكلي پيش بيايد بعد فردا تمام كاسه و كوزه‌ها بر سر حقدوست شكسته ‌ ‌شود.

به لحاظ فني استقلال در شرايطي قرار دارد كه بتواند پرسپوليس را شكست دهد؟

خداوكيلي بخواهيم صحبت كنيم نه! از لحاظ فني يك كمي پايين‌تر از پرسپوليس هستيم و در اين چندتا بازي كه از پرسپوليس ديدم يك تيم كامل و خوب و رو به جلو دارند كه واقعا عالي كار كردند اما استقلال متاسفانه از پارسال تا حالا درگير حاشيه شده است كه انگار برطرف نمي‌شود! الان دو سال است كه در خط حمله هم مشكل دارند و نتوانستند جايگزيني براي قايدي و محبي پيدا كنند.

غيبت چشمي مي‌تواند تاثير منفي روي عملكرد استقلال بگذارد؟

بله. او به ناحق محروم شد، همين‌طور كه گفتم پرسپوليس به لحاظ تاكتيكي بهتر است الان هم مي‌گويم چشمي ناحق كارت قرمز گرفت، نمي‌دانم كميته انضباطي اينها را نمي‌داند كه اين بازيكن حضورش در دربي براي استقلال واجب است. متاسفانه با يك اشتباه داور اين بازيكن باتجربه را در دربي از دست داديم.

نظر شما درباره بازيكناني كه از پرسپوليس به استقلال رفتند يا برعكس استقلالي بودند و پرسپوليسي شدند (ملقب به ياغي‌ها) چيست؟

اين فوتبال حرفه‌اي شده و اين حرف‌ها ديگر قديمي شده. من خودم زماني كه تازه از آبادان آمدم رفتم پرسپوليس خب يك سال در اين تيم بودم كه به من توجه نكردند و جدا شدم تا براي ديهيم بازي كردم و بعد رفتم تاج. عادي است و نبايد حساسيت به خرج داد و به آنها گفت ياغي! به يك بازيكن ممكن است بازي نرسد يا پول كمتري بگيرد خب جدا مي‌شود و به يك تيم ديگر مي رود. درست نيست كه به اينها بگوييم ياغي خب بازيكن دوست ندارد بماند يا مربي نظر خوبي نسبت به او ندارد.

درباره عدم حضور بانوان در استاديوم صحبتي داريد؟

متاسفانه ‌ديدم كه قرار است فقط ۸ هزار تا بليت بفروشند براي بازي كه اگر در استاديوم 200 هزار نفري هم برگزار كنند پر مي‌شود، اين وضعيت خوب نيست. متاسفانه كار مديريت ما مدت زيادي است كه به همين شكل است. همين استاديوم آزادي را كه ۵۵ سال پيش ساخته شد، نتوانستند نگهداري درستي كنند تا الان شرايط اين‌طور شود. كشورهاي عربي زمين درست مي‌كنند در دنيا تك است اما در كشور ما به اين صورت است! اما درباره زنان بايد بگويم چرا بايد بابت يك اتفاقي كه قبلا در ورزشگاه اراك رخ داده حالا ورود زنان ممنوع شود؟

نتيجه دربي چند چند مي‌شود؟

اين بازي را نمي‌شود پيش‌بيني كرد. آن بازيكناني كه از آرامش بيشتري برخوردار باشند صددرصد موفق مي‌شوند. اگر از موقعيت كم استفاده بهينه كنند مي‌توانند برنده شوند. پرسپوليس به لحاظ تيمي و حركتي و اينكه يك تيم كامل روي نيمكت دارد وضعيت‌شان بهتر است اما استقلال در دفاع و حمله مشكل دارد. اميدوارم استقلال بتواند از موقعيت‌هايش استفاده كند و برنده از زمين بيرون بيايند.

 

برمك: حضور زنان در استاديوم‌ حق مسلم آنها است

شرايط پرسپوليس در آستانه دربي چطور است؟

خب دربي هميشه براي هواداران دو تيم جذابيت‌هاي خاص خودش را دارد، ضمن اينكه امسال فكر مي‌كنم ‌هر دو تيم تقريبا شرايط يكساني دارند، هم به لحاظ جذب بازيكن و‌ هم آماده‌سازي. تنها فرق در پرسپوليس اين است كه مربي جديد با تفكرات جديد نياز به زمان دارد اما او به حساسيت دربي پي برده و حداقلش نمي‌خواهد بازنده باشد تا بتواند روند توسعه فني تيمش را طي كند. بازي جذاب و ديدني مي‌شود.

وضعيت استقلال با توجه به اختلافات مديريتي و كادرفني چطور است؟

حواشي هميشه وجود دارد. از لحاظ آماده‌سازي و بازيكن گفتم وگرنه حواشي بوده اما دربي شرايطش فرق دارد. حالا جواد چندين سال است در رده‌هاي بالا بازي كرده و حواشي فوتبال ما را بيشتر از گاريدو مي‌شناسد هر چند دستياران گاريدو هم حتما شرايط را براي او توضيح دادند. مهم اين است كه آنها وارد مسائل حاشيه‌اي نمي‌شوند و به لحاظ فني تحت تاثير قرار نمي‌گيرند، چون دو تيم بازيكنان خوب و باتجربه‌اي دارند.

گاريدو توانسته خودش را اثبات كند يا هنوز نياز به زمان دارد؟

من استنباطم اين است كه او يك فصل زمان مي‌خواهد. شرايط از شروع كار او كمي سخت پيش رفت اما نشان داد رفته رفته در حال پيدا كردن ارنج است و سبك بازي تهاجمي كه هوادار دوست دارد را پياده مي‌كند. من روند فني او را رو به رشد مي‌بينم و پيش‌بيني مي‌كنم‌ مي‌تواند در پرسپوليس موفق باشد.

بازيكنان دربي‌باز دو تيم كدام‌ها هستند؟

خب همه‌شان در فوتبال ما براي خودشان اسم دارند اما عاليشاه در پرسپوليس و چشمي در استقلال سرآمد بقيه هستند. الباقي هم نه اينكه بازي نكرده باشند اما در دقايق بحراني مثل اين دو نيستند. با اين حال فكر مي‌كنم بازي خوبي مي‌شود و تيمي مي‌تواند برنده باشد كه از اولين شانس گلش استفاده كند. اميدوارم با وجود وي‌اي‌آر بازي جذاب‌تري شود حالا مي‌بينيم كه اشتباهات داوري كمتر شده و هواداران هم نشان دادند كه راضي هستند!

درباره عدم حضور تماشاگر زن در دربي صحبتي داريد؟

ما يك جورهايي بايد به قوانين تمكين كنيم! هميشه گفتم پرسپوليس و استقلال بايد در استاديوم‌هاي شخصي و در شهر خودشان بازي كنند اما از شرايط موجود در فوتبال كشورمان كه نمي‌توانيم فرار كنيم. ما هنوز به لحاظ زيرساخت مشكل داريم و درباره شرايط تماشاگران، كميته برگزاركننده و سازمان ليگ و فدراسيون واقعا درصدد اين هستند تا بهترين نوع برگزاري صورت بگيرد و از تماشاگران استفاده بهينه شود حالا حضور بانوان يك بخش ديگر است كه هميشه فضاي هواداري را درگير كرده با اين حال حق مسلم همه هواداران بانوان عزيز ما هستند كه از تيم مورد علاقه‌شان حمايت كنند و در استاديوم حضور پيدا كنند الحق با وجود تمام سختي‌ها و شرايط سختي كه براي نشستن روي نيمكت‌ها داشتند با توجه به اينكه در استاديوم حضور داشتم ديدم كه خيلي خوب توانستند تيم‌هاي مورد علاقه‌شان را حمايت كنند و لذت ببرند. من آينده خوبي مي‌بينيم اما يك مقدار زمان مي‌برد اين بازسازي استاديوم‌ها. وقتي تمام شود فكر كنم سرويس به هواداران خانم بهتر انجام شود.

نتيجه دربي؟

واقعا نمي‌شود پيش‌بيني كرد اما بازي پاياپايي است و هر تيمي بتواند از اولين شانس خودش استفاده كند، مي‌تواند در ادامه بازي را مديريت كند. حالا بايد ديد كدام تيم زودتر از اولين موقعيتش استفاده مي‌كند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون