• ۱۴۰۳ دوشنبه ۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5868 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۹ مهر

منصور حقيقت‌پور در گفت‌وگو با «اعتماد» از خطر برخوردهاي جناحي افراطيون در مواجهه با مسائل منطقه‌اي مي‌گويد

منافع تصميمات هوشمندانه

مهدي بيك اوغلي

با مرور برخي رسانه‌ها در روزهاي اخير، متوجه خط رسانه‌اي عجيبي مي‌شويم كه در آن به جاي همراهي با رويكردهاي اصلي كشور مدام بر طبل اتخاذ تصميمات شتابزده و هيجاني كوبيده مي‌شود. اين در حالي است كه كارشناسان معتقدند در شرايط فعلي بيشتر از هر عامل ديگري، كشور به رويكردهاي خردمندانه و راهبردهاي دورانديشانه نياز دارد.

برخلاف برخي رسانه‌هاي حاكميتي كه مدام با طرح اين پرسش كه چرا دولت اقدام به شليك موشك‌هاي بالستيك نمي‌كند؟ دولت را مي‌نوازند منصور حقيقت‌پور، فعال سياسي اصلاح‌طلب معتقد است در قانون اساسي ايران اين شوراي عالي امنيت ملي كشور به عنوان يك نهاد بالادستي است كه در مسائل راهبردي وظيفه تعيين نقشه راه و انجام سياستگذاري‌ها را به عهده دارد. شورايي كه سران و مقامات سه قوه همراه با متوليان نيروهاي مسلح در آن عضويت دارند و مبتني بر شرايط خاص كشور، منطقه و جهان وظايف هر كدام از بخش‌هاي اجرايي را تعيين مي‌كنند. در واقع دولت نه تصميم‌گير نهايي بلكه تنها مجري سياست‌هايي است كه شعام ترسيم مي‌كند. حقيقت‌پور در عين حال معتقد است اتخاذ رويكردهاي جناحي و سياسي در مواجهه با مسائل راهبردي و ملي مانند سم مهلكي است كه به مصالح عمومي و منافع ملي آسيب مي‌رساند.

 

اين روزها در شرايط حساس منطقه‌اي، برخي جريانات تلاش مي‌كنند در آتش التهاب بدمند. اين گروه‌ها از دولت انتقاد مي‌كنند. بعضا اين افراد در رسانه‌های رسمی هم اين مطالبات را مطرح مي‌كنند. شما فكر مي‌كنيد بهترين تصميم براي مواجهه با بحران فعلي چيست؟

شرايط به ‌شدت حساس است و ايران بايد با دقت و مطالعه مناسب عمل كند. به نظرم مقامات مسوول كشورمان در مواجهه با رخدادها، هوشمندانه، پخته و اصولي عمل كرده و تصميم درست را در راستاي منافع ملي كشور اتخاذ مي‌كنند. در اين روزهاي حساس، مسوولان همه جوانب را بايد ببينند و نهايتا كاربردي‌ترين، ارزان‌ترين و موثرترين راهبرد را انتخاب كنند. راهكار انتخاب شده براي مواجهه با رفتارهاي جنون‌آميز اسراييل و نتانياهو ممكن است شبيه به وعده صادق باشد يا اينكه راهبرد متفاوتي اتخاذ شود. نهايتا بايد اجازه داده شود مديران و مقامات مسوول كشور در اين مقطع حساس تصميم بگيرند. رسانه‌ها هم موظف هستند در اين خطوط كلي نظام حركت كنند و نبايد در شرايط فعلي ساز جداگانه زد.

وظيفه شوراي عالي امنيت ملي كشور هماهنگ كردن تمام اين قطعات مختلف پازل با سياست‌هاي كلان نظام است. شخصا منتقد رويكردهاي صدا و سيما در مواجهه با اين حوادث هستم. من شنيدم كه مجري و كارشناس برنامه مي‌گفت، بهترين زمان حمله براي انتقام گرفتن از رژيم اسراييل زماني است كه رييس‌جمهور در سازمان ملل در حال نطق است. اين روند را مناسب نمي‌دانم. صدا و سيما و ساير رسانه‌هاي حاكميتي بايد سياست‌هاي متخذه نظام را حمايت كنند نه اينكه باعث به وجود آوردن دو قطبي در خصوص حمله كردن يا حمله نكردن شوند. نهايتا هم توپ را به زمين دولت می‌اندازند!

اگر مقامات ارشد كشور تصميم گرفتند كه پاسخ داده شود همه بايد از آن حمايت كنيم و اگر تصميم به صبر استراتژيك شد، همه بايد از اين تصميم تبعيت كنند. ما حق نداريم يكدستي و وفاق سياسي، اجتماعي و فرهنگي كشور را با تندروي و رفتارهاي راديكال به هم بريزيم. ما بايد تابع سياست‌ها، مقررات، ضوابط و... نظام باشيم و از آن حمايت كنيم.

اساسا كدام نهاد و كدام ساختار در ايران در خصوص يك چنين مواردي تصميم‌سازي مي‌كند؟ آيا دولت به تنهايي مسوول اتخاذ اين نوع تصميمات است؟

سياست‌هاي كلان اين‌چنيني در اختيار نهاد شوراي عالي امنيت ملي است كه نهادي فراقوه‌اي است. اتفاقا ديبر اين نهاد همان فردي است كه از زمان دولت سيزدهم فعاليت‌هاي خود را آغاز كرده است. دولت در اين زمينه به تنهايي تصميم‌گیر نيست و تنها مجري نهادهاي بالادستي است. اگر شوراي عالي امنيت ملي تصميم بگيرد كه فلان واكنش داده شود، دولت بايد اجرا كند. واكنش وزارت خارجه و نيروهاي مسلح هم توسط اين نهاد مشخص مي‌شود. دولت به تنهايي در اين زمينه به تنهايي نقشي ندارد. تركيب اين شورا هم با حضور سران و مديران سه قوه همچنين نيروهاي مسلح است. مصوبات شورا هم نهايتا بايد به تاييد رهبر انقلاب برسد. در اين مقطع حساس همه بايد گوش به فرمان مقامات كشور باشند. هر تصميمي كه شوراي عالي امنيت ملي گرفته، بايد از سوي همه جريانات و گروه‌ها پذيرفته شود.

برخوردهاي جناحي و سياسي با موضوعاتي كه با منافع ملي و كلان كشور سر و كار دارد، چه خطراتي را ممكن است ايجاد كند؟

اين رفتارهاي جناحي در مورد موضوعات راهبردي مانند سم است و به منافع كشور آسيب مي‌زند. در نظام تصميم گرفته مي‌شود كه برجام اجرايي شود. 4 نفر تندرو جلوي مصوبه را مي‌گيرند، ابراز دلواپسي كرده، آن را آتش مي‌زنند و اجازه اجراي آن را نمي‌دهند. هيچ كس حق ندارد از خطوط تعيين شده نظام عبور كند. كارشناس هم باشيم، تحليل‌هاي‌مان كه بر خلاف منافع ملي باشد، اثربخش نيست. فرد مي‌تواند نظراتي داشته باشد اما وقتي فرد در تريبون صدا و سيما قرار مي‌گيرد بايد ارزيابي‌هايي ارائه كند كه در راستاي منافع ملي و مصوبات نهادهاي بالادستي باشد.


  مقامات مسوول كشورمان در مواجهه با رخدادها، هوشمندانه، پخته و اصولي عمل كرده و تصميم درست را در راستاي منافع ملي كشور اتخاذ مي‌كنند
  وظيفه شوراي عالي امنيت ملي كشور هماهنگ كردن تمام اين قطعات مختلف پازل با سياست‌هاي كلان نظام است. شخصا منتقد رويكردهاي صداوسيما در مواجهه با اين حوادث هستم.
  شنيدم كه مجري و كارشناس برنامه مي‌گفت، بهترين زمان حمله براي انتقام گرفتن از رژيم اسراييل زماني است كه رييس‌جمهور در سازمان ملل در حال نطق است!!!
   اگر مقامات ارشد كشور تصميم گرفتند كه پاسخ داده شود همه بايد از آن حمايت كنيم و اگر تصميم به صبر استراتژيك شد، همه بايد از اين تصميم تبعيت كنند
  در نظام تصميم گرفته مي‌شود كه برجام اجرايي شود. 4 نفر تندرو، جلوي مصوبه را مي‌گيرند، ابراز دلواپسي كرده، آن را آتش مي‌زنند و اجازه اجراي آن را نمي‌دهند

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون