• ۱۴۰۳ دوشنبه ۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5868 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۹ مهر

«اعتماد» گزارش مي‌دهد

حواشي مجلس بعد از ترو ر سيدحسن نصرالله

معصومه معظمی

در پي شهادت سيد حسن نصرالله، روز گذشته مجلس سياهپوش شد و به منظور بررسي موضوع شهادت دبيركل حزب‌الله لبنان، براي ساعتي جلسه به صورت غيرعلني برگزار شد. آنچه بعد از علني شدن جلسه، در نگاه اول بيش از هر چيزي خودنمايي مي‌كرد، تغيير آرايش صحن مجلس و استفاده از كتيبه‌هاي ديواري اباعبدالله و بنر حزب‌الله زنده است در سخنگاه (تريبون)؛ شمع و دسته گل‌هاي سفيد ايستاده و بزرگ در دو سوي سخنگاه و چفيه‌هايي در جايگاه هيات رييسه بود. در كنار دسته گل‌هاي ايستاده سفيد و عكس سيد حسن نصرالله، پرچم زرد رنگ حزب‌الله لبنان نيز خودنمايي مي‌كرد. پس از آن نمايندگان جلوي هيات رييسه تجمع كرده و با دست‌هاي گره كرده شعار مرگ بر امريكا، مرگ بر اسراييل و مقاومت زنده است، سر دادند تا دوربين‌هاي خبري فيلم و عكس‌هايي متفاوت از اين لحظات خاص به ثبت برسانند. علاوه بر حواشي گفته شده، لباس حزب‌الله لبنان بر تن فتح‌الله توسلي، ديپلمات سابق و نماينده فعلي بهار و كبودرآهنگ همدان نيز نظر عكاسان خبري را به خود جلب كرده بود.

حدود ساعت 9 جلسه علني شد و رسانه‌ها اجازه پيدا كردند به صحن وارد شوند. محمدباقر قاليباف، رييس مجلس در نطق پيش از دستور خود، درباره موضع جمهوري اسلامي در برابر جنايت‌هاي باند ترور صهيونيستي گفت: «ما حمايت از مقاومت را اقدامي براساس باورهاي عميق انساني و اسلامي و همچنين حفظ و تقويت مقاومت را بخشي از اركان استراتژيك تامين امنيت ملي و امنيت منطقه در برابر تجاوزگران صهيونيست مي‌دانيم و براساس حكم شرعي رهبر انقلاب در كمك به مقاومت تا هر سطحي كه لازم باشد به خود ترديد راه نخواهيم داد و همچنين معتقديم رژيم صهيونيستي با پشتيباني‌هاي نظامي، امنيتي، اطلاعاتي مالي، رسانه‌اي و بين‌المللي امريكا اقدامات جنايتكارانه خود را طراحي و اجرا مي‌كند و ايالات‌متحده در تمام اين جنايت‌ها شريك جرم است و تا زماني كه رژيم صهيونيستي را مجبور به رعايت چارچوب‌هاي انساني و بين‌المللي نكرده است بايد تبعات آن را بپذيرد.» پس از آن نمايندگان در حمايت از جبهه مقاومت مقابل جايگاه هيات‌رييسه جمع شدند و شعار سر دادند و جنايات رژيم صهيونيستي و حاميان او را محكوم كردند.

 

همبستگي نمايندگان مجلس با جبهه مقاومت در قالب بيانيه

گفتني است بسياري از نمايندگان روز گذشته در قالب بيانيه و تذكرات جداگانه نسبت به ترور اخير اعلام موضع كرده و همبستگي خود با مردم لبنان و فلسطين را اعلام كردند. فراكسيون مقاومت مجلس با صدور بيانيه‌اي مطرح كردند كه ترور شهيد سيدحسن نصرالله با حمايت‌هاي همه‌جانبه دول غربي و تجهيز بي‌دريغ اين باند تروريستي توسط سران كاخ سفيد انجام شده است. همچنين فراكسيون زنان مجلس با صدور بيانيه‌اي براي حضور در خط مقدم جبهه مقاومت اعلام آمادگي كردند. در پايان جلسه هم احمد نادري، عضو هيات رييسه مجلس بيانيه نمايندگان در محكوميت حمله رژيم صهيونيستي به لبنان و ترور شهيد سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان را قرائت كرد. همچنين روح‌الله متفكر آزاد، عليرضا سليمي، مرتضي محمودي، احمد نادر، سيدجواد حسيني‌كيا، محمدرضا احمدي، سيداسماعيل حسيني، حسين امامي‌راد، سارا فلاحي و تعدادي ديگر از نمايندگان در تذكرات جداگانه‌اي با تسليت شهادت سيدحسن نصرالله تاكيد كردند كه حزب‌الله قوي‌تر از گذشته به راهش ادامه خواهد داد و با نيروي مقاومت اعلام همبستگي كردند. علاوه بر جلسه غيرعلني صبح روز گذشته كه به گفته سخنگوي هيات رييسه درباره بررسي اتفاقات منطقه و جنايات رژيم صهيونيستي پرداخت، كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي روز شنبه و يكشنبه به صورت دو شيفت جلساتي را به منظور بررسي ابعاد مختلف اين حادثه تشكيل داد. جلسات مشتركي با اعضاي هيات رييسه مجلس و اعضاي كميسيون و مسوولان مربوطه تا روشن شود مجلس چه موضعي نسبت به ماجراي رخ داده بايد اتخاذ كند.

 

بررسي موضوع «نفوذ» در دستور كار

همه دستگاه‌ها قرار بگيرد

ابراهيم عزيزي، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در اين باره به «اعتماد» گفت: «كميسيون امنيت ملي روزهاي شنبه و يكشنبه جمعا 4 جلسه به منظور بررسي ابعاد موضوع فوق برگزار كرد. دراين جلسات نمايندگان براساس تكاليف ديني خود نقطه نظراتی كه داشتند را به عنوان مطالبه مردم بيان كردند. البته به دليل حضور در جلسه شوراي امنيت كشور در جلسه غيرعلني صبح مجلس حضور نداشتم، اما در جلسه مشترك هيات رييسه مجلس با هيات رييسه كميسيون امنيت ملي، موضوعات خوبي در دستور جلسه قرار گرفت.»

او افزود: «كميسيون امنيت هميشه به موضوعات مهم ورود كرده و از ابعاد مختلف موضوع را بررسي مي‌كند كه درنهايت اين جلسات چند خروجي دارد. براساس تصميماتي كه گرفته مي‌شود ضعف‌ها و كاستي‌هاي دستگاه‌هاي مرتبط مشخص، پيگيري، سپس منعكس مي‌شوند تا اين موانع و نواقص برطرف شوند.» رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس همچنين تاكيد كرد: «بخشي از اين موارد گزارش‌هايي است كه به سران نظام اسلامي داده مي‌شود تا در دستور كارشان قرار بدهند. بخشي هم جنبه اطلاع يافتن و قرار دادن اين موضوعات در دستور كار مجلس است. برخي از اين موضوعات هم به طرح يا لايحه تبديل مي‌شوند و به صحن مي‌آيند.» عزيزي با اشاره به جلسات اضطراري صبح و عصر روزهاي شنبه و يكشنبه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس درباره حادثه اخير گفت: «تاكنون به جز اين جلسات، جلسات مشترك ديگري با ساير دستگاه‌ها برگزار كرديم تا همه ابعاد پيرامون بررسي شوند و چيزي از قلم نيفتند.»

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، با رد ادعاي مطرح شده از سوي برخي رسانه‌هاي خارجي مبني بر نفوذ يك ايراني در سيستم و دادن‌گراي سيد حسن نصرالله به اسراييل، بيان كرد: «در گزارش‌هاي ما بحث نفوذ به اين شكل بيان شده اصلا مطرح نشده است. البته منكر اصل نفوذ نيستيم و يكي از اقدامات دشمن تلاش براي نفوذ است. دشمن سعي دارد از عناصر نفوذي خودش در بسياري از اقداماتش استفاده كند؛ اما در اين موضوع كه اشاره كرديد، گزارشي نداشته‌ايم.»

نماينده مردم شيراز در مجالس يازدهم و دوازدهم در پاسخ به اين پرسش كه بررسي مساله نفوذ كه اين سال‌ها بارها مطرح شده است را چقدر لازم مي‌دانيد؟ بيان كرد: «كميسيون امنيت ملي وقتي موضوعي را بررسي مي‌كند، از همه ابعاد و جهات آن را واكاوي مي‌كند و اين موضوع هم قطعا يكي از آن موارد است. بنابراين بررسي نفوذ بايد به‌ طور جدي در دستور كار همه دستگاه‌ها قرار بگيرد تا جلوي هر نوع نفوذ در حوزه‌هاي فرهنگي، آموزشي، تربيتي و امنيتي گرفته شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون