• ۱۴۰۳ دوشنبه ۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5868 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۹ مهر

جانشين حجت عبدالملكي كيست؟

رضا مسرور دبير جديد شوراي عالي مناطق آزاد شد

عبدالناصر همتي، وزير امور اقتصاد طي حكمي رضا مسرور را به سمت دبير شوراي عالي مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ويژه اقتصادي كشور منصوب كرد.
مسرور جايگزين حجت‌الله عبدالملكي شد. عبدالملكي كه با نظرات متفاوت و عجيب خودش شناخته شده بود در دولت سيزدهم به عنوان گزينه پيشنهادي سيد ابراهيم رييسي براي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي توانست از مجلس راي اعتماد بگيرد. در پي شدت گرفتن انتقادات به او، عبدالملكي در خرداد 1401 از سمت خود استعفا داد. او آبان همين سال از سوي خاندوزي وزير اقتصاد وقت به سمت دبير شوراي مناطق آزاد انتخاب شده بود.  رضا مسرور با تحصيلات آكادميك در زمينه مديريت و اقتصاد، مدرك MBA از دانشگاه شهيد بهشتي تهران و فوق ليسانس مديريت با گرايش سيستم‌ها دارد. وي با بيش از دو دهه تجربه در حوزه مناطق آزاد، به عنوان يكي از چهره‌هاي شاخص و متخصص در اين حوزه شناخته مي‌شود.
 عمده سوابق كاري مسرور روي مناطق آزاد متمركز بوده است. همچنين تجربه عملي وي در سمت‌هاي مختلف مديريتي در مناطق آزاد كيش و ماكو، نشان از توانايي ايشان در مديريت و توسعه اين مناطق دارد.
دبير جديد شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي تا پيش از اين، سمت‌هايي همچون رياست هيات‌مديره شركت سرمايه‌گذاري و توسعه كيش، معاون اقتصادي و سرمايه‌گذاري سازمان منطقه آزاد كيش، مشاور مديرعامل در امور اقتصادي و سرمايه‌گذاري منطقه آزاد كيش، عضو هيات‌مديره شركت خدمات گردشگري كيش، عضو هيات‌مديره شركت آب و برق كيش، عضو هيات‌مديره مركز توسعه تجارت كيش، رياست كارگروه رفع موانع صادرات مناطق آزاد و ويژه اقتصادي و معاون اقتصادي و سرمايه‌گذاري و سرپرست معاونت عمراني سازمان منطقه آزاد ماكو را در كارنامه فعاليت‌‌هاي خود بر عهده داشته است.
مناطق آزاد تجاري صنعتي جمهوري اسلامي ايران يكي از محورهاي اصلي ديپلماسي ترانزيتي (به دليل تقارن مكاني با كريدورهاي بين‌المللي) و اقتصادي با كشورهاي همسايه بوده و با توجه به موقعيت ژئواستراتژيك، ژئواكونوميك و كاركرد ژئواكونومي فعاليت اقتصادي در آنها، دركنار معافيت‌هاي مالياتي و امكان حضور شركت‌هاي خارجي از قابليت تبديل چالش تحريم به فرصتي براي ايجاد ارزش افزوده براي فعاليت اقتصادي مشترك با كشورهاي اطراف و به ويژه بلوك‌هايي چون اتحاديه اقتصادي اوراسيا، سازمان همكاري شانگهاي و سازمان همكاري اكو براي كشورمان برخوردار هستند.
در حال حاضر استان‌هاي مرزي داراي منطقه آزاد بوده كه از اين تعداد 7 منطقه فعال و مابقي در مرحله تاسيس قرار دارند و از مجموع هفت منطقه موجود پنج منطقه دريامحور هستند. با اين حال به گفته كارشناسان مهم‌ترين سازوكار بهره‌برداري حداكثري از مزيت‌ها و فرصت‌هاي مناطق آزاد، ارتقاي جايگاه دبيرخانه به معاونت رييس‌جمهور به منظور هماهنگي جهت اجراي كامل قانون و مقررات توسط نهادهاي عضو شوراي عالي مناطق آزاد است كه هنوز اين اتفاق نيفتاده و در آخرين اقدام نيز يك وزير، رييس دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد را منصوب مي‌كند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون