• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۱ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5870 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۱ مهر

مديرعامل سابق استقلال در گفت‌وگو با «اعتماد»:

سعادتمند : اگر الان مدير استقلال بودم از نكونام حمايت نمي‌كردم

اين تيم نياز به مربي خارجي اصيل دارد/ فرهاد مجيدي به بازيكنان گفت عليه من بيانيه بنويسند

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد» استقلال بعد از شكست در دربي در هفته دوم ليگ نخبگان آسيا به مصاف السد قطر رفت و با انجام يك بازي پر اشتباه شكست خورد تا جواد نكونام غزل خداحافظي را بخواند. خيلي‌ها اعتقاد دارند به جز نكونام مديران استقلال هم بايد از اين تيم استعفا دهند چرا كه در ناكامي اين تيم فقط كادرفني مقصر نيست. شايد كمتر هوادار استقلال در ابتداي فصل فكرش را مي‌كرد پس از واگذاري تيمش به هلدينگ خليج فارس اين اتفاقات را ببيند اما حالا يكي از پرافتخارترين تيم‌هاي كشورمان غرق در حاشيه است!

احمد سعادتمند مديرعامل استقلال درباره وضعيت مديريتي اين روزهاي باشگاه به خبرنگار «اعتماد» گفت: خب خودم چون مدير باشگاه بودم صحبتي در اين زمينه نكنم بهتر است اما صاحب اين باشگاه هواداران هستند كه سهمي هم نمي‌خواهند و فقط در برد خوشحال مي‌شوند و با شكست غمگين مي‌شوند. عصاره باشگاه استقلال در واقع همين هواداران هستند. من خيلي نمي‌خواهم پوپوليستي صحبت كنم‌ اما اين عين واقعيت است كه هوادار هرچه مي‌گويد حق دارد، بالاخره صاحبان اصلي باشگاه هستند. انتظار مي‌رفت در ابتداي فصل هماهنگي بهتري به وجود مي‌آمد مخصوصا بين كادرفني، سرمربي و مديريت باشگاه و همچنين جذب بازيكنان اثرگذار. الان هم استقلال بازيكنان خوب دارد اما در بعضي از پست‌ها نياز بود كه بازيكنان جديد جذب كنند تا بتواند بيشتر كمك كند. اين حواشي از ابتداي فصل و به خصوص بعد از شكست مقابل استقلال خوزستان به وجود آمد بايد مديريت مي‌شد و اين حواشي را دفع كرد اما با برد در جام نخبگان مقداري آب روي آتش ريخته شد اما آتش زير خاكستر بود و بازي با السد را ديديد. نيمه دوم بازي با السد را هيچ استقلالي نمي‌تواند بپذيرد! از مديريت و كادرفني و بازيكنان همه در اين باخت سهيم هستند. به نظر من، استقلال آن بزرگي خودش را در حال از دست دادن است و بايد يك موشكافي اساسي شود هرچند ما الان درگير ليگ و آسيا و احتمالا به زودي شروع جام حذفي هستيم و همه اينها در يك بازه زماني فشرده است كه هرگونه تغيير و تحول هم بايد خيلي مدبرانه و هوشمندانه باشد تا دوباره يك خون تازه‌اي به باشگاه تزريق شود و دوباره ريكاوري اساسي كنند و تيم هم به ليگ نخبگان برگردد و هم به ليگ داخلي.

سعادتمند كه خود در زمان تحت مالكيت وزارت ورزش به صندلي مديريت رسيد درباره مقايسه انتخاب‌ها زيرنظر مالكيت جديد با قبل از آن به خبرنگار « اعتماد» گفت: اگر بخواهيم خيلي ايده‌آليستي فكر كنيم بايد باشگاه‌هاي بزرگ دنيا را الگو قرار دهيم و نحوه انتخاب مديرعامل آنها را ماهم الگوبرداري كنيم و همان كار را انجام دهيم كه متاسفانه فكر نمي‌كنم از چهل سال پيش تا الان اين اتفاق افتاده باشد. هميشه انتخاب‌ها سليقه‌اي بوده و در واقع برحسب شايسته‌سالاري مديران بر اساس شاخصه‌هاي درست نبوده و حالا فراز و فرود هم داشته و اتفاقات خوب و اتفاقات ناخوشايند رخ داده اما روي يك اصول و يك مباني مديريتي كه داراي شاخصه‌هاي كامل و فني باشد تا حالا نداشتيم. در همه جاي دنيا حتي موارد كيفي را تبديل به كمّي مي‌كنند و براي آن شاخص تعريف مي‌كنند. مديريت كه خودش حساب دو دوتا چهارتا است و مي‌توان بر اساس شاخص‌هاي مختلف براي هر مديري امتيازبندي كرد و بعد انتخاب شوند و با يك هيات‌مديره قوي كار را جلو ببرند‌.

نظرم اين است كه بايد مديريت استقلال و پرسپوليس الگوبرداري شود از كشورهاي صاحب فوتبال و تراز اول دنيا. من خودم كه انتخاب شدم از طريق وزير وقت ورزش بود كه روي انتخاب عكاس باشگاه هم بايد به شش نفر توضيح مي‌داديم و هيچ اختياري براي انجام كارهاي اقتصادي و درآمدزايي و انتخاب بازيكن و سرمربي نداشتيم! به همين خاطر عمر مديريت من در باشگاه استقلال كلاً ۵ ماه و ۱۶ روز بود كه در اين مدت مشكلي با بازيكنان نداشتيم! پرداختي‌ها را صد‌در‌صد انجام‌داديم همين‌طور در رده‌هاي پايه و آكادمي و حتي پيشكسوتان عزيز، حقوق و قراردادهاي‌شان را پرداخت كرديم و از نظر چارترهاي پرواز و البسه و زمين هيچ مشكلي نداشتيم اما روي بحث‌هاي سليقه‌اي كه با دوستان بالادست داشتيم مسائلي وجود داشت كه برمي‌گردد به نداشتن شاخص كه باعث مي‌شود حتي مشاور وزير هم مي‌آيد و در كار مديرعامل دخالت مي‌كند و در واقع دست و پاي مديرعامل را مي‌بندد! زمان ما كه اينطور بود اما الان با توجه به اينكه هدلينگ خليج فارس به لحاظ اقتصادي و مالي مي‌تواند خيلي اثرگذار باشد چون هميشه بالاي هشتاد درصد مشكلات استقلال مالي بوده كه الان هدلينگ مي‌تواند آن را حل كند.

بايد با بزرگان و دلسوزان و مديران استقلالي كه صاحب تجربه و تخصص هستند در ابتداي فصل صحبت مي‌كردند و يك تيم هماهنگ و به شكل يك متحد وارد مسابقات مي‌شدند.

وي در خصوص جدال دوران مديريت خودش با فرهاد مجيدي سرمربي وقت استقلال كه چيزي شبيه به بحث‌هاي امسال و پارسال نكونام و مديريت اين باشگاه است به «اعتماد » گفت:

من قبل از اينكه بيايم آقاي مجيدي مخالفت شديد كرد چون اصلا من را نمي‌شناخت و اصراري داشت روي بازيكنان تا بيانيه صادر كنند از كاپيتان تا ساير بازيكنان. بعد كه شرايط متعادل را ديدند تك‌تك براي آن بيانيه به نوعي عذرخواهي كردند چون من هنوز كارم را شروع نكرده بودم و مجيدي اصلا باشگاه نيامد و من دو بار سراغ ايشان رفتم چون استقلال خيلي مهم‌تر از آدم‌هايي است كه با هر سمتي در آنجا كار مي‌كنند حالا چه مدير چه سرمربي اينها همه يك بخش كوچك از باشگاه بزرگ استقلال است ما هم براي همين اين كار را انجام داديم و بعدش هم فضاي بسيار خوبي به وجود آمد. درست كه دوم شديم اما ۱۴ امتياز اختلاف داشتيم و حق مديرعامل بود كه در صورت عدم نتيجه‌گيري بتواند مربي بهتري بياورد ما هم باب مذاكره با مربي ديگر را باز كرده بوديم البته در صورتي كه اگر با مجيدي در حذفي و ليگ قهرمانان آسيا در سال ۹۹ نتيجه مي‌گرفتيم ادامه مي‌داديم اما متاسفانه ايشان استعفا داد و آن داستان‌ها به وجود آمد و بعد ما به ناحق توسط مسوولان محترم وزارت ورزش عزل شديم. صحبت‌ها در اين باره بماند براي وقت ديگر وگرنه ما مشكلي نداشتيم. اما الان اختلافي كه بين سرمربي محترم و مديرعامل محترم به وجود آمده بايد در همان ابتداي فصل حل و فصل مي‌شد نه اينكه در مسابقات اين زخم كوچك باز شود و اين اتفاقات رخ دهد.

سعادتمند در خصوص وضعيت كادرفني آينده استقلال گفت: اميدوارم بهترين تصميم گرفته شود اما من اگر بودم تحت هر شرايط با نهايت احترام به همه مربيان بزرگ و نامدار ايراني هرگز در باشگاه استقلال با مربي داخلي كار نمي‌كردم. استقلال و حتي پرسپوليس كه اين تيم هم بسيار بزرگ است هردو نيازمند مربيان بزرگ و رزومه‌دار خارجي هستند. مربي داخلي همه عزيزان كاربلد هستند و مي‌توانند كارشان را انجام دهند اما شك نكنيد كه ما در داخل گروه‌هايي داريم كه وابسته به يك نفر ديگر هستند و هرگروه يكي را دارند و در واقع شرايط را مهيا نمي‌كنند و با يكي، دو باخت، گروهي كه هوادار مربي ديگري هستند مي‌آيند شرايط را نامتعادل مي‌كنند و فضا را برهم مي‌ريزند؛ به همين خاطر بايد يك مربي نامدار و اصيل و رزومه‌دار كه سابقه‌اش نشان دهد در 10 سال گذشته چه كارنامه‌اي داشته بيايد و چنين مربي جذب شود.

آن هم در تمرينات آغاز فصل يعني چهل، پنجاه روز مانده به شروع مسابقات بايد مربي اصيل خارجي را جذب كرده باشيد و با همان مربي اردو و بدنسازي را انجام دهيد و تمام اتفاقاتي كه بايد براي باشگاه لازم است رخ دهد دو ماه قبل از شروع ليگ داشته باشيد.

اگر شما الان مديرعامل استقلال بوديد از نكونام حمايت مي‌كرديد؟ سوال بعدي ما از سعادتمند بود. ايشان جواب داد: نه. اما الان هم بايد حساب شده جلو رفت. اين تيم نياز به مربي خارجي اصيل دارد تا تلنگري به باشگاه بزند. حالا شايد دو، سه هفته طول بكشد اما با نفراتي كه داريم مي‌شود اتفاقات خوب را رقم زد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون