• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5877 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۹ مهر

وقتي منافع ملي اهميتي ندارد

آقاي تاج شما چه كاره‌اي؟

اين اولين‌بار نيست كه در زمان رياست مهدي تاج بر فدراسيون فوتبال ميزباني از ايران گرفته و حق تيم‌هاي كشورمان ضايع مي‌شود.  به گزارش روزنامه اعتماد، روز گذشته اعلام شد اي‌اف‌سي به فدراسيون فوتبال ايران نامه زده كه بايد در كشور ثالث از قطر ميزباني كند. اما واكنش رييس فدراسيون فوتبال ايران و نايب‌رييس آسيا چه بوده؟ هيچ! تنها معاون دبيركل فدراسيون فوتبال اعلام كرد طبق آنچه به ما تكليف شده سه پيشنهاد خود را براي ميزباني از قطر در خارج از كشور مطرح مي‌كنيم.  امروز ممكن است شرايط كمي پيچيده شده باشد و به صورت منطقي برخي حق بدهند كه اي‌اف‌سي ميزباني را به مكان ديگري ببرد، اما كيست كه نداند در كنفدراسيون فوتبال آسيا چه خبر است؟ كيست كه نداند عربستان با وجود جنگ رو در رو با يمن هيچ مشكلي از نظر ميزباني نداشت. پس اين وسط چيزي هم وجود دارد به اسم دفاع از منافع ملي و عرضه مديريتي. چيزهايي كه امروز فوتبال ايران ندارد. 
مهدي تاج در زماني كه خرابي ويلموتس را بر سر فوتبال ايران آوار كرد يك مشكل ديگر هم براي فوتبال كشور ساخت. در آن مقطع ميزباني بابت يك اتفاق از ايران گرفته شد، اما تا ماه‌ها بعد اين تصميم سر جاي خود باقي ماند، اما مهدي تاج كه آن زمان ابتدا رييس فدراسيون ايران بود و سپس در سمت خود در مقام نايب‌رييسي اي‌اف‌سي باقي ماند كوچك‌ترين قدمي براي حل اين مشكل برنداشت. در نهايت بعد از انتخابات جديد فدراسيون و در زمان رييس بعدي (عزيزي‌خادم) بود كه با شكايت ايران از اي‌اف‌سي به دادگاه حكميت ورزش ميزباني به ايران برگردانده شد. جالب اينكه فدراسيوني كه تاج باقي گذاشته بود آنقدر پول نداشت (به اندازه 20 هزار فرانك سوييس) كه بتواند شكايت خود را در CAS ثبت كند و در نهايت اين كار با قرض انجام شد، اما ميزباني كه مساله بسيار مهمي است به ايران آمد. 
رييس فدراسيون فوتبال بيايد و بگويد در اين مدت براي فوتبال ايران از طريق حضور در اي‌اف‌سي چه كار كرده؟ او عضو كميته فوتبال ساحلي بود و تيم ملي فوتبال ساحلي ايران از مسابقات جهاني به ناحق كنار گذاشته شد! درسال 98 او نايب‌رييس آسيا بود و ميزباني از ايران گرفته شد و بازگردانده نشد مگر با شكايت در CAS! او امروز هم نايب‌رييس آسياست و ميزباني از ايران گرفته مي‌شود. مهدي تاج از پله فوتبال ايران به جايگاهي در كنفدراسيون فوتبال آسيا رسيده، اما سر سوزني براي فوتبال كشور قدمي برنداشته است. او نه تنها اقدام حقوقي نمي‌كند كه از ظرفيت خودش هم بهره نمي‌برد. 
او روز گذشته نيز عوض اينكه به عنوان نفر اول پاسخگوي مساله‌اي باشد كه تبعاتي براي كشور دارد معاون دبيركل را مي‌فرستد جلو براي صحبت تا او هم بگويد بله! مشكلاتي وجود دارد و منطقي است كه ميزباني را از ما گرفته‌اند و مشكل را بيندازد گردن هواپيمايي!
اصلا مهدي تاج تا امروز مسووليت چه چيزي را در فوتبال به گردن گرفته؟ وضعيت استاديوم‌ها افتضاح است و تيم‌ها آواره، تاج مي‌گويد فدراسيون مسوول استاديوم‌ها نيست! VAR عوض حل كردن مشكلات داوري، دردسر جديد فوتبال ايران شده. تاج مي‌گويد تقصير صداوسيماست. حضور زنان در استاديوم به بهانه‌هاي مختلف لغو مي‌شود، تاج مي‌گويد شوراي تامين! تيم‌هاي ملي نتيجه نمي‌گيرد، تاج مي‌گويد فوتبال است ديگر! پرونده ويلموتس؟ توي جيب من است! پرونده فساد در فوتبال؟ بقيه تخلف كردند و به من ربطي ندارد ولو اينكه آنها مشاور و معاون و نزديكان من بوده باشند. گرفتن ميزباني از ايران؟ بله، پروازها مشكل دارد و طبيعي است.  ما نمي‌گوييم پروازها مشكل ندارد، نمي‌گوييم تهديدي نيست. سوال ما اين است كه شما به عنوان رييس فدراسيون و نايب‌رييس آسيا چه كاري كردي؟ حضور در اي‌اف‌سي كه فقط گرفتن حقوق دلاري نيست. مي‌خواهيم بدانيم اگر يك درصد شانس وجود مي‌داشت كه اين اتفاق نيفتد آيا براي آن يك درصد تلاش كردي؟ يا به خاطر ناتواني در ميزباني و ترس از آبروريزي مثل بازي‌هاي قبلي (ايران و تركمنستان يا استقلال و الغرافه) از خدا خواسته گفتيد ميزباني را بدهيد برود پي كارش؟  كارشناسان ممكن است با ديدگاهي منطقي شرايط را تحليل كنند، اما يك مقام مسوول بايد براي منافع ملي خودش را به آب و آتش بزند. البته از فردي كه هنگام شنيدن كلمه جعلي «خ ل ي ج ع رب ي» از دهان رييس فيفا سكوت مي‌كند و دم بر نمي‌آورد انتظار بيشتري نمي‌رود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون