• ۱۴۰۳ يکشنبه ۴ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5877 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۹ مهر

اردو و تبادل دانش‌آموز و دانشجو در ايران

 عدم به‌كارگيري نيروي متخصص از ساير نواحي ايران، ايران‌گريزي و ايران‌ستيزي و در يك كلام عدم امكان توسعه و پيشرفت پايدار مي‌شود. 
چندين راه‌حل را مي‌توان در مدرسه و دانشگاه پيش برد. 
- برگزاري اردو در مدارس: اردو ‌در مدرسه از قديم‌الايام مرسوم بوده است. اما در بسياري از موارد يكي از اهداف اصلي كه آشنايي و «همكاري» دانش‌آموزان با دانش‌آموزان ساير نقاط ايران باشد مغفول مانده است. از استثناهاي برگزاري اردوها در دوره رياست مرحوم محمد بهمن‌بيگي بر آموزش عشاير ايران در دوره‌اي سي‌ساله است كه قسمتي از آن در خاطراتش آمده است. سخن كوتاه نياز است كه اردوهايي نه صرفا جهت مراجعه به اماكن مذهبي و تاريخي به صورت مجموعه‌هاي از يك مدرسه برگزار شود. بلكه اردوهايي برگزار شود كه افراد استاني به استان ديگر مراجعه كنند و در كاري گروهي با دانش‌آموزاني از ناحيه يا نواحي ديگر همكاري كنند. 
- برگزاري اردو و مدارس در دانشگاه‌ و الزام دانشجويان به شركت در چنين اردوها و مدارسي در ساير نقاطي غير از شهر و منطقه فعلي. در بسياري از كالج‌ها و دانشگاه‌هاي دنيا برگزاري اردوها و نشست‌هاي چند روزه جهت آشنايي و همكاري افراد تشكيل مي‌شود. حتي سعي مي‌شود در بعضي از نشست‌ها خاصه نشست‌هاي دوستانه گپ و گفت يا صرف وعده غذايي افراد ناآشنا عمدا كنار يكديگر قرار گيرند و اجبار به ارتباط بين آنها مي‌شود. نگارنده چنين راهكارهايي را در اردوها و معارفه‌هاي دپارتمان‌هاي دانشگاه ميشيگان شاهد بود. 
- برگزاري دوره‌هاي موقت در ديگر دانشگاه‌ها: اروپاي بعد از دو جنگ جهاني نياز ديد كه افراد خاصه نسل جوان از تعصبات قوميتي و نژادي دوري گزينند. يكي از چاره‌ها برگزاري دوره‌هايي در قالب اراسموس است. در دوره اراسموس دانشجو ملزم است كه چند ماه از تحصيلش را در كشوري ديگر از موطن اصلي‌اش بگذراند. هدف آن نيز بيشتر يادگيري و آشنايي كار با ديگران و معتدل كردن افراد است. البته بر عكس اروپا، در ايران به صورت طبيعي نزاع‌هايي مانند آنچه در اروپا بوده و مفاهيمي مانند قوميت وجود ندارد. اما فعاليت‌هاي دشمنان ايران زمين و از آن مهم‌تر تقصير و قصورهاي نهادهاي تصميم‌گير و مغفول ماندن ايران در تصميم‌گيري‌هاي خرد و كلان ممكن است به اين پديده دامن بزند. از طرف ديگر جلوي ضرر احتمالي را حتما بايد گرفت. در نتيجه پيشنهاد مي‌شود كه وزارت علوم تمهيدي بينديشد كه دانشجو بخشي از تحصيل خود را در دانشگاهي در منطقه‌اي ديگر از محل تحصيل فعلي‌اش بگذارند. نتيجه اين بخش در فهم از ايران، ‌جلوگيري از چالش‌ها، تصميم‌گيري‌هاي درست و كلان‌تر به جاي تصميمات خرده و ناقص، پيشرفت و توسعه پايدار، كمك فراوان خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون