• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۲ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5879 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۲ مهر

فارين پالسي بررسي كرد

هزينه فروپاشي اوكراين در جبهه شرق

به نظر مي‌رسد روسيه در حال تدارك آخرين حمله خود در منطقه دونتسك، در شرق اوكراين، به قصد تصرف شهر راهبردي پوكروفسك باشد. ناظران امور راهبردي هشدار مي‌دهند اين امر خطرات نظامي و اقتصادي بسيار زيادي را براي اوكراين به همراه دارد. برخي گزارش‌ها از اوكراين حاكي از آن است اين كشور خود را براي مواجه با چالش‌برانگيزترين زمستان در طول دو سال اخير خود در جنگ با روسيه آماده مي‌كند. به گزارش رويترز، شهر راهبردي پوكروفسك اخيرا و از ماه جولاي به محاصره قواي روس درآمده و ناظران هشدار مي‌دهند اين شهر به زودي به تصرف روسيه در خواهد آمد. پوكروفسك مركز لجستيكي و حمل و نقل كليدي براي عمليات نظامي اوكراين در شرق اين كشور بوده و ناظران آن را دروازه‌اي براي فتح بقيه استان دونتسك از جانب روسيه قلمداد مي‌كنند. همچنين، سقوط پوكروفسك مي‌تواند به تصرف شهر دنيپرو، چهارمين  شهر بزرگ  اوكراين  منجر شود. 
به‌طور كلي، اقتصاد اوكراين بر پايه صنايع سنگين همچون صنايع فولاد است و بدون كارخانه فولاد، اقتصاد اوكراين خواهد مرد. اين هفته، ارتش روسيه پس از گلوله باران و حمله به پوكروفسك، به پيشروي از شرق به جنوب شرقي به سمت اين شهر مهم اقتصادي ادامه داد. نيروهاي روسي در تلاشند تا قبل از نامساعد شدن زمين در هواي باراني در پاييز، حملات خود را افزايش دهند. ناظران نظامي معتقدند فقدان پوشش جنگلي و سخت بودن استتار، حملات مكانيزه و پياده نظام را در اين منطقه سخت‌تر كرده است. اين ناظران مي‌گويند كه جنگ بر سر پوكروفسك ممكن است ماه‌ها طول بكشد، چراكه شواهد تاكتيكي نشان مي‌دهد محاصره اين شهر شبيه با به نبرد چند ماهه براي تصرف باخموت، يكي ديگر از شهرهاي مهم اوكراين در شرق است. درحالي كه پوكروفسك پيش‌تر بخشي از ارزش خود را به عنوان مركز ترانزيت اوكراين از دست داده، با جاده‌هايي به سمت شمال و شرق كه شرايط همه آنها نيز شكننده است هنوز هم به عنوان شهري بسيار مهم در جلوگيري از پيشروي فتوحات بيشتر روسيه  در دونتسك كارايي دارد. 
مايكل كوفمن، يكي از اعضاي ارشد برنامه روسيه و اوراسيا در بنياد كارنگي براي صلح بين‌المللي در گفت‌وگو با فارين پالسي گفت كه از دست دادن اين شهر از نظر راهبردي بسيار قابل‌توجه است و حفظ آن به نوعي براي اوكراين حياتي است. اما اين امر به توان قواي اوكراين بستگي دارد، چراكه شدت ضربات نيروهاي روسي در اين منطقه بالاست و ممكن است در ماه‌هاي آينده اين مقوله توان اوكرايني‌ها را در هم بشكند. مهم‌ترين نكته اين است كه تصرف اين شهر به نيروهاي روسيه اجازه مي‌دهد هر چه بيشتر به سمت شمال و غرب پيشروي كنند. كوفمن افزود: اگر اين شهر سقوط كند و نيروهاي روسي شتاب پيشروي خود را حفظ كنند، اين امر مي‌تواند به عنوان سكوي پرشي براي پيشروي‌هاي بيشتر روسيه تبديل شود. در نتيجه، ايجاد خط دفاعي جديد براي محافظت از باقي شهرها و پايگاه صنعتي اوكراين در غرب منطقه در اوكراين دشوارتر خواهد بود. او معتقد است وقتي پوكروفسك از دست برود، نيروهاي اوكرايني بايد عقب‌نشيني سنگيني داشته باشند و تا كيلومترها نمي‌توانند به مناطق مناسبي براي ايجاد خط دفاعي دست يابند. همچنين، اگر نيروهاي روسي به غرب پوكروفسك برسند، نگراني ديگري نيز براي اوكرايني‌ها به وجود خواهد آمد: دسترسي روس‌ها به منبع اصلي زغال‌سنگ متالورژيكي اوكراين كه مي‌تواند وضعيت توليد انرژي در اوكراين را در زمستان به‌شدت سخت كند. 
بسياري از كشورها از جمله اوكراين، استراليا و ايالات‌متحده در حال افزايش صادرات زغال‌سنگ متالورژيكي خود هستند. صادرات زغال‌سنگ متالورژي از سوي ايالات‌متحده در نيمه اول سال 13درصد افزايش يافت كه شامل جهش بزرگ در حجم ارسالي به اوكراين بود. آن‌طور كه فارين پالسي به نقل از ناظران انرژي گزارش مي‌دهد، اين روند در ماه آگوست نيز ادامه داشت. اين امر نشان مي‌دهد ظاهرا حجم زيادي از صادرات زغال‌سنگ از معادن ايالات‌متحده به اوكراين منتقل مي‌شود. اما حتي با وجود منابع مواد خام كليدي موجود در بازارهاي جهاني، اوكراين چند چالش بزرگ در تامين آن دارد. اول، واردات اين منابع خام از راه دور از طريق كشتي رقم مي‌خورد، و درياي سياه اخيرا به دليل حملات مضاعف روسيه به كشتيراني اوكراين پرريسك‌تر شده است. دوم، اتحاديه اروپا، به‌رغم سال‌ها لفاظي در مورد كمك مالي به اوكراين، هنوز هم برخي از سياست‌هاي تجاري خود در رابطه با اين كشور را حفظ كرده‌اند، چراكه آنها به خريد فولاد از روسيه، حتي در زمان جنگ، بيش از واردات آن از اوكراين تمايل نشان مي‌دهند. بنابراين، در نبود پشتيباني مالي در صادرات راهبردي فولاد براي اوكراين، اين كشور با مشكلات اقتصادي بيشتري نيز مواجه خواهد شد. 
ازسوي ديگر، اخيرا، حمله اوكراين به منطقه كورسك روسيه موفقيت‌آميز بوده و نيروهاي اوكرايني بيش از 1200 كيلومتر را تصرف كرده‌اند، ضد حمله روسيه را شكست داده و مواضع خود را در جنوب رودخانه سيم تقويت كرده‌اند تا كنترل اين منطقه را براي مدت طولاني تضمين كنند. به‌رغم نگراني‌هاي دولت امريكا و برخي تحليلگران، اقدامات اوكراين در كورسك، روسيه را وادار كرده آرايش نيروهاي خود را نه تنها در زاپوريژيا و خرسون، بلكه حتي از پوكروفسك، جايي كه نيروهاي روسي در حال پيشروي هستند، تغيير بدهد. با اين حال، جبهه پوكروفسك براي نيروهاي اوكرايني دشوار ارزيابي مي‌شود. در عين حال، اوكراين حملات پهپادي موفقي را به پايگاه‌هاي نظامي، انبارهاي مهمات و پالايشگاه‌هاي نفت روسيه انجام داده است. در يك حمله پهپاد در مقياس بزرگ در 18 سپتامبر، اوكراين يك زرادخانه مهم در منطقه تِوِر در روسيه را مورد حمله قرار داد. اقتصاد روسيه با وجود گزارش‌هاي مبتني بر آمار روسيه مبني بر رشد حدود 3درصدي توليد ناخالص داخلي اين كشور در سال گذشته، اكنون راكد شده است. با وجود موفقيت نسبي در منطقه كورسك، به نظر مي‌رسد با نزديك شدن زمستان، اوكراين با مشكل تامين انرژي مواجه باشد. روسيه همچنان غلات، مدارس، بيمارستان‌ها و نيروگاه‌هاي اوكرايني را در سراسر اين كشور هدف قرار مي‌دهد. از طرفي، «طرح پيروزي» زلنسكي نيز همچنان در ميان رهبران غربي گوش شنواي ندارد و اروپا و امريكا تنها به ارسال تسليحات  تاكتيكي  به  اوكراين  بسنده كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون