• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۵ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5882 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۵ مهر

بلومبرگ بررسي كرد

آزمون پر هزينه دفاع هوايي اسراييل

بلومبرگ در گزارشي ادعايي به گزينه‌هاي اسراييل براي دفاع از خود در مقابل پرتابه‌هاي متفاوت مي‌پردازد. اين روزنامه مدعي است ارتش رژيم اسراييل كه همواره به داشتن دفاع هوايي قدرتمند در جهان افتخار مي‌كرد، اكنون با چالش‌هاي زيادي در اين زمينه مواجه شده و حملات مكرر حزب‌الله و پاسخ اخير موشكي ايران به اين رژيم نشان دهنده شكاف‌هايي در سامانه دفاع هوايي اين رژيم است. برخي ناظران معتقدند اين سامانه‌هاي چند ميليارد دلاري تنها دوران آزمايشي خود را سپري مي‌كنند، چرا كه پيش از اكتبر سال گذشته، و بعدتر، رويارويي با يك قدرت موشكي همچون ايران، را تجربه نكرده‌اند. اما اكنون به نظر مي‌رسد ضعف آنها عيان شده باشد. از حمله حماس و شليك راكت، موشك و پهپاد به سوي اسراييل از چند جبهه، اسراييل خود را در محاصره‌اي ديد كه تنها راه دفاع از خود را دفاع هوايي‌اش مي‌دانست. به نظر اين روياي اسراييل اكنون به كابوس بدل شده است. 
طبق ارزيابي بلومبرگ، گمان مي‌رود ارتش ايران داراي انبار قابل توجهي از موشك‌هاي بالستيك و كروز و همچنين پهپادهاي متفاوت باشد. ايران نشان داده است در صورت هر تهديدي از سوي اسراييل، در استفاده از موشك‌هاي بالستيك خود مصمم است. اين امر در اول اكتبر به وضوح نشان داده شد. از سوي ديگر، حزب‌الله، متحد راهبردي ايران با اسراييل تقريبا هر روز در امتداد مرز درگير تبادل آتش است. اكنون به نظر مرحله تازه‌اي از نبرد آغاز شده است و اسراييل بيم آن دارد در صورت تلافي پاسخ موشكي ايران، تهران از ابزارهاي قدرتمندتر استفاده كند و دفاع هوايي اسراييل در مقابل آن ضعيف باشد. در همين حال، بر اساس ارزيابي‌هاي اسراييل، حزب‌الله داراي زرادخانه قابل‌توجهي از موشك‌ها، از جمله موشك‌هاي دوربرد و هدايت‌شونده است كه مي‌توانند به عمق اسراييل برسند و شهرهاي بزرگ و دارايي‌هاي استراتژيك مانند پايگاه‌هاي نظامي، فرودگاه‌ها، و شبكه‌هاي برق را هدف قرار دهند. اين جنبش همچنين داراي پهپادهاي انفجاري است كه در فرار از دفاع پيشرفته اسراييل نسبت به موشك و راكت موثرتر عمل كرده‌اند.
بلومبرگ در بخش ديگري از گزارش خود، به بررسي سيستم دفاع هوايي اسراييل پرداخته است. بلومبرگ مي‌نويسد گنبد آهنين، فعال‌ترين و شناخته شده‌ترين پدافند هوايي اسراييل است كه از سال 2011 هزاران موشك شليك شده از سوي حزب‌الله و مبارزان فلسطيني در نوار غزه را رهگيري كرده است. اين سامانه كه از سوي سامانه‌هاي دفاع پيشرفته رافائل توسعه يافته و از سال 2014 به واسطه همكاري با شركت فناوري‌هاي ريتون مستقر در ايالات متحده براي مقابله با پرتابه‌ها و پهپادها در برد كوتاه از 4 كيلومتر تا 70 كيلومتر طراحي شده است. ارتش اسراييل مدعي است گنبد آهنين 90 درصد از اين پرتابه‌ها را كه به سمت مناطق پرجمعيت مي‌روند، رهگيري مي‌كند. ارتش اسراييل در ماه آوريل نيز اين ادعا را مطرح كرد كه يك نسخه متحرك و دريايي از گنبد آهنين معروف به C-Dome عملياتي شده است. اين رژيم مدعي است مي‌توان از آن براي دفع حملات حزب‌الله عليه ميدان‌هاي گازي يا شناورهاي دريايي اسراييل استفاده كرد.
فلاخن داوود نيز ديگر سامانه دفاع هوايي اسراييل را تشكيل مي‌دهد. به گزارش بلومبرگ، در سال 2017، اسراييل يك سامانه رهگير ميان برد به نام فلاخن داوود را در سرزمين‌هاي اشغالي نصب كرد. اين سامانه نيز از سوي شركت رافائل و ريتون ساخته شده است. طبق ادعاي سازنده اين سامانه، فلاخن داوود براي شناسايي و انهدام موشك‌هاي بالستيك و كروز و پهپادها در برد گزارش شده تا 200 كيلومتر طراحي شده است. اين محدوده جنوب لبنان و همچنين غزه را در بر مي‌گيرد.
سامانه پيكان نيز از ديگر سامانه‌هاي پدافند هوايي رژيم اسراييل است. اين سامانه داراي سيستم دفاع موشكي پيشرفته آروو، متشكل از آروو1، آروو 2، و آروو 3 است. توسعه‌دهندگان اين سامانه مدعي‌اند سامانه پيكان مي‌تواند موشك‌هايي را كه تا فاصله 2400 كيلومتري و بالاي جو زمين حركت مي‌كنند را رهگيري كند. هدف از توسعه و ارتقاي اين سامانه، موشك‌هاي بالستيك دوربرد عنوان شده است.
«تاد» نيز كه اخيرا به سامانه‌هاي دفاع هوايي اسراييل اضافه شده، به نوعي براي پر كردن شكاف و ضعف سه سامانه ديگر راه‌اندازي شده است. پنتاگون در 13اكتبر اعلام كرد كه با پيش‌بيني حملات موشكي بيشتر از سوي ايران، يك آتشبار دفاعي منطقه‌اي در ارتفاع بالا (THAAD) را در اسراييل مستقر خواهد كرد. اين سامانه كه از سوي شركت لاكهيد مارتين ساخته شده، براي رهگيري موشك‌هاي بالستيك كوتاه و متوسط در ارتفاعات بالا طراحي شده است. آتشبار «تاد» شامل شش پرتابگر سوار بر كاميون، هشت موشك رهگير در هر پرتابگر و تجهيزات مرتبط است. پنتاگون همچنين اعلام كرد در راستاي دفاع از اسراييل، پرسنل خدماتي ايالات متحده، دست كم تا حدي، تجهيزات آتشبار «تاد» را راه‌اندازي و كنترل خواهند كرد.پرتو آهنين نيز سامانه‌اي كمتر شناخته شده در اختيار ارتش رژيم اسراييل است. ارتش اين رژيم مدعي است اكنون در حال آزمايش سامانه پرتو آهنين است كه ادعا مي‌شود از ليزر براي رهگيري پرتابه‌هايي كه از فاصله نزديك شليك مي‌شوند، استفاده مي‌كند. طبق ادعاي اسراييل، اين سامانه دفاع هوايي به مراتب از سامانه گنبد آهنين مقرون به صرفه‌تر است. ناظران نظامي معتقدند سامانه پرتو آهنين تا پيش از اواسط سال 2025 عملياتي نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون