• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5888 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ آبان

گفت‌وگو با يكي از پرافتخارترين مربيان ورزش جهان به مناسب عضويت در تالار مشاهير واليبال

هادي رضايي: اين افتخاري براي ايران است

سفارت امريكا كارشكني نكرد اما به خاطر مسائل سياسي ويزايم صادر نشد

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد»، هادي رضايي، سرمربي تيم ملي واليبال نشسته ايران نخستين و تنها ايراني عضو تالار مشاهير فدراسيون جهاني واليبال شد. اين مراسم درحالي برگزار شد كه رضايي موفق به اخذ ويزا براي حضور و شركت در اين مراسم كه در كشور امريكا برگزار مي‌شود، نشد.

هادي رضايي با ۲۱ طلا، ۳ نقره و ۲ برنز، پرافتخارترين مربي تاريخ واليبال نشسته است و شايد پرافتخارترين ورزشكار-مربي تاريخ ورزش جهان باشد. در كارنامه او هدايت تيم ايران در 7 پارالمپيك پياپي و كسب 5 نشان طلا در اين رقابت‌ها و ۷ مدال در مسابقات قهرماني جهان، ۴ طلا در بازي‌هاي پاراآسيايي، ۶ طلا در مسابقات باشگاه‌هاي جهان و ۳ طلا در مسابقات قهرماني باشگاه‌هاي آسيا ديده مي‌شود.

با اين مربي پرافتخار درخصوص كسب اين افتخار براي كشورمان تماس گرفتيم.

رضايي در ابتدا درباره برگزاري مراسم مشاهير واليبال جهان به خبرنگار «اعتماد» گفت: تالار مشاهير در هر سال ۶ نفر را انتخاب مي‌كنند و مراسمش در كشور امريكا و ايالت بوستون و در شهر ماساچوست برگزار مي‌شود و براي واليبال ايستاده است و تا الان ۱۶۶ نفر از ۲۷ كشور دنيا انتخاب شدند. من در سال ۲۰۲۳ هم كانديدا بودم. هر سال ۲۴ نفر را برمبناي رزومه‌شان كانديدا مي‌كنند و از آن جمع ۶ نفر را اهالي واليبال راي مي‌دهند. من پارسال جزو ۲۴ نفر بودم كه متاسفانه انتخاب نشدم. باز هم در سال ۲۰۲۴ جزو كانديداها شدم كه در جمع شش نفر انتخاب شدم. اين انتخاب حدود سه ماه قبل انجام شده بود و مراسم فرش قرمز و اهداي لوح هم همين دو، سه روز گذشته بود كه متاسفانه نتوانستم بروم.

رضايي ادامه داد: اما بقيه حضور داشتند و لوح گرفتند. من به عنوان اولين ايراني و‌ اولين مربي و ورزشكاري هستم كه در بخش معلولان انتخاب مي‌شوم. از اين ۱۶۶ نفر ۱۶۴ نفر براي واليبال ايستاده بودند و فقط يك نفر كه به عنوان رييس سازمان ‌جهاني انتخاب شده و چهل سال رييس بوده‌ و موسس سازمان جهاني واليبال در معلولين هم هست در اين فهرست ديده مي‌شود. بعدي هم‌ خوشبختانه‌ به من راي دادند و انتخاب شدم. اين مراسم دوشنبه‌ برگزار شد كه نبودم.‌

وي در ادامه گفت: دعوتنامه‌ داده بودند و من در سفارت امريكا در ارمنستان حضور پيدا كردم و ويزاي من را هم ريجكت نكردند اما گفتند نياز به بررسي مجدد دارد و سوال‌هاي مختلف پرسيدند و مدارك مختلف را براي‌شان ايميل كردم اما تا شروع اين مراسم هم ويزايي به من داده نشد و متاسفانه نتوانستم در اين مراسم حضور پيدا كنم، البته من به صورت ويديو فيلمي گرفتم كه در آنجا پخش شد و يك رزومه هم از من پخش كردند و بالاخره وارد تالار مشاهير شدم كه حالت موزه دارد و سالانه هزاران نفر بازديد‌كننده دارد.

وي درباره چگونگي معرفي‌اش و معيار كانديداتوري عضويت در تالار مشاهير واليبال به «اعتماد» گفت: معيار رزومه است؛ مثلا يكي از اين شش نفري كه امسال انتخاب شده مربي تيم واليبال ايستاده برزيل بوده كه هم با خانم‌ها قهرمان المپيك شد و هم با آقايان. اصولا كساني كه در واليبال رزومه‌هاي قوي دارند و مدال‌هاي قهرماني قوي دارند را سازمان كانديدا مي‌كند و مردم راي مي‌دهند كه از حدود صد كشور هم راي مي‌دهند. من در 10 پارالمپيك شركت كردم سه دوره آن به عنوان كاپيتان تيم ملي و هفت دوره آن به عنوان سرمربي بوده كه به عنوان بازيكن يك طلا و به عنوان سرمربي ۵ طلا گرفتم و در ۱۱ قهرماني جهان شركت داشتم كه بازهم سه دوره كاپيتان تيم ملي بودم و بقيه‌اش هم سرمربي تيم ملي كه مجموعا ۹ مدال طلا به دست آوردم. قهرماني آسيا و قهرماني باشگاهي آسيايي و جهان و مدرس بين‌المللي هم هستم.

از سرمربي تيم ملي واليبال نشسته كشورمان پرسيديم چنانچه ويزاي شما صادر شود براي دريافت لوح به امريكا مي‌رويد؟ رضايي پاسخ داد: مراسم كه تمام شده اما از الان دعوتنامه سال بعد را براي من ارسال كردند. ايميل زدند كه با توجه به اينكه در پروسه دريافت ويزا مشكل پيش آمده به‌ طور اتوماتيك‌وار براي سال بعد به عنوان مهمان ويژه بيايد اما عملا اين افراد كه در آن تالار هستند يك ويتريني به نام‌شان هست و مقام‌ها و رزومه‌شان در آن ويترين قرار دارد و ويترين براي من هم افتتاح شد.

مربي كشورمان تصريح كرد: اين يك افتخار براي تمام ايران است

رضايي همچنين در ادامه‌ صحبت‌هايش گفت: در طول سال شايد ميليوني از اين موزه به‌ طور حضوري و غيرحضوري ديدن مي‌كنند. به خاطر سابقه صدساله واليبال، واليبال دوستان به آنجا مي‌روند و نگاه مي‌كنند. ما در اين تالار دو، سه نفر از ژاپن داريم. از چين هم دو، سه نفر داريم. ‌باتوجه به افتخارات واليبال نشسسته، من خيلي اميدوار هستم كه همه سال نماينده داشته باشيم، چون به غير از ايراني بودن بحث ايران و مليت ما هم هست و وقتي بازديد‌كننده‌ها از كشورهاي مختلف مي‌روند و مي‌بينند نام ايران و پرچم ايران و نفرات برجسته ايران هم هست اتفاق خوبي است.

اين سرمربي موفق در پايان صحبت‌هايش به خبرنگار «اعتماد» گفت: درباره ويزا كه صادر نشد بگويم مي‌توانستند همان‌جا بدهند اما باتوجه به مسائل سياسي كمي پروسه‌اش زمان‌بر شده است.

از ايشان پرسيديم يعني كارشكني شد؟ رضايي پاسخ داد: نمي‌شود گفت كارشكني. بعضي رسانه‌ها نوشتند كارشكني اما بهتر است بگوييم مي‌توانستند ويزا را بدهند چون دعوت يك ‌موسسه امريكايي بود و مشخص بود و همه هزينه‌ها را آنها پرداخت مي‌كردند. اينها در نامه‌اي از من عذرخواهي هم كردند كه اين مشكل پيش آمده و سعي مي‌كنيم از همين حالا براي سال بعد اقدام كنيم!

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون