• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5888 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ آبان

آنتونيو اسكارمتا در 83 سالگي از دنيا رفت

درگذشت خالق داستان‌ها و تاريخ شيلي

آنتونيو اسكارمتا برنده جايزه ملي ادبيات سال ۲۰۱۴ شيلي و دارنده مدال رييس كازا دو بلو، در ۸۳ سالگي درگذشت. به گزارش ال پايس، آنتونيو اسكارمتا كه ميراث ادبي بزرگي در كشور خودش و جهان به‌جا گذاشته و با نامه‌ها، كتاب‌ها و داستان‌هايي كه با تاريخ كشور خود و تاريخ جهان عجين شده بود، شناخته مي‌شد، از دنيا رفت. وزير فرهنگ، هنر و ميراث شيلي، كارولينا آردوندو با درگذشتش از او به عنوان راوي انسان، امور روزمره و همچنين امور ماورايي ياد كرد و آدريانا والدس، مقاله‌نويس گفت: شيلي بدون آثار آنتونيو اسكارمتا در خارج از كشور چندان شناخته شده نخواهد بود. سهم او در آموزش و شكيبايي او به عنوان داور هنر، ابتدا در تئاتر و سپس در سينماي بين‌المللي اساسي بود. آنتونيو اسكارمتا كه سال ۱۹۴۰ در يك خانواده مهاجر كروات در شيلي متولد شده بود در اوايل دهه ۱۹۶۰ در شيلي فلسفه خواند و تحصيلاتش را در نيويورك در رشته ادبيات ادامه داد. او از جواني به عنوان دانشجوي فلسفه در دانشگاه شيلي، فهميد كه ادبيات چيزي فراتر از يك شغل است: اين يك سرنوشت و راهي براي زندگي و تغيير جامعه است. وي تلاش‌هاي خود را براي به اشتراك گذاشتن اين باور با نسل‌هاي آينده اختصاص داد تا بدانند هنر، كلمات و كتاب‌ها ابزارهايي هستند كه به ما امكان مي‌دهند به فراتر از آن نگاه كنيم، روياي بالاتري داشته باشيم، حمايتگر و دلسوز و همچنين آزادتر باشيم. اسكارمتا دوباره به دانشگاه شيلي بازگشت و در آنجا به عنوان كارگردان تئاتر و استاد مشغول به كار شد و پس از كودتاي عليه آلنده، به تبعيد رفت و مدتي در آرژانتين زندگي كرد و سپس در آلمان ساكن شد. وي در تمام توليدات روايي خود، از تكنيك روايي ممتاز و وجود سبكي غيرقابل انكار بهره مي‌برد كه طيف وسيعي از دستور و زباني را به كار مي‌گيرد كه منابع زيبايي‌شناختي آن از تعادل كامل بين شيوه روايت و مطالب ارايه شده حاصل مي‌شود. سال ۲۰۱۴، آنتونيو اسكارمتا جايزه ادبيات ملي را دريافت كرد. وي در كنار جوايز متعدد ادبي همچنين جايزه هنر و ادبيات ايتاليا، جايزه پلانتا، جايزه ادبي سانتياگو، مدال شواليه هنر و ادبيات فرانسه و نشان ماركو ماروليچ كرواسي را در كارنامه داشت.
وي سال ۱۹۸۷ يكي از اعضاي هيات داوران برليناله بود و سال ۱۹۸۹ با بركنار شدن پينوشه به كشورش برگشت و بنيانگذار كارگاه ادبي هاينريش بل در موسسه گوته در سانتياگو و مجري برنامه «آزادي» در تلويزيون شيلي در معرفي ادبيات و هنرها بود كه بيش از يك ميليون مخاطب داشت. وي همچنين يكي از اعضاي تيمي بود كه مجله فرهنگي 
La Quinta Rueda را منتشر كرد. اين نويسنده كه يكي از اعضاي انجمن قلم آلمان نيز بود سال ۲۰۰۰ به عنوان سفير شيلي در برلين انتخاب شد و ۳ سال در اين سمت فعاليت كرد. آخرين كتاب اين نويسنده سال ۲۰۱۶ با عنوان «آزادي حركت» منتشر شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون