• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5888 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ آبان

ايران در نمايشگاه كتاب بلگراد

شصت‌ و هفتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب بلگراد شنبه ۲۸ مهر با حضور ايران افتتاح شد. به گزارش ايرنا اين نمايشگاه با شعار «كلام آزاد است» افتتاح شد و كشور كوبا مهمان ويژه آن است. آيين گشايش اين نمايشگاه با حضور مقامات كشورهاي مختلف ازجمله رشيد حسن‌پور، سفير و امير پورپزشك رايزن فرهنگي كشورمان در صربستان و جمع كثيري از فعالان حوزه نشر برگزار شد.
ميگل بارنت شاعر، نويسنده و مردم‌شناس برجسته كوبايي در اين مراسم طي سخناني گفت: براي من، به عنوان يك نويسنده و روشنفكر كوبايي، سخنان آغازين از طرف هيات كوبايي افتخار بزرگي است. اين رويداد يكي از قديمي‌ترين و مهم‌ترين فضاهاي ادبي در اروپا به حساب مي‌آيد.
وي با اشاره به اينكه فرهنگ صربستان از شهرت جهاني برخوردار است، افزود: ادبيات صربستان از قرون وسطي تا به امروز مرجعي براي نويسندگان امريكاي لاتين و جهان بوده است و به ‌طور خاص مي‌توان به متن انجيل ميروسلاو و همچنين آوازهاي غنايي و حماسي كه به همراه موسيقي سنتي اجرا مي‌شود، اشاره كرد. در پايان مراسم افتتاحيه، سلاكويچ وزير فرهنگ صربستان و گرائو وزير فرهنگ كوبا در غرفه جمهوري اسلامي ايران مورد استقبال رشيد حسن‌پور سفير جمهوري اسلامي ايران و امير پورپزشك رايزن فرهنگي قرار گرفتند.
در نمايشگاه كتاب بلگراد، كشورهايي از‌جمله كوبا، بلاروس، بوسني و هرزگوين، يونان، ايتاليا، كنگو، مراكش، آلمان، روماني، روسيه، تونس، تركيه، اوكراين، كرواسي، مونته‌نگرو و جمهوري اسلامي ايران حضور دارند و علاوه بر بخش نمايشگاهي، بازديدكنندگان مي‌توانند از بيش از ۵۰۰ برنامه در حاشيه نمايشگاه استفاده كنند.
رايزني فرهنگي ايران در صربستان با حمايت خانه كتاب و ادبيات ايران در غرفه‌اي به مساحت ۲۴ مترمربع، علاوه بر عرضه انتشارات خود، نسبت به معرفي جديدترين آثار ناشران ايراني به زبان‌هاي فارسي، انگليسي و صربي مي‌پردازد. چهار اثر تازه منتشر شده اين رايزني فرهنگي با حمايت مركز ساماندهي ترجمه و نشر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي شامل كتاب‌هاي امام‌رضا(ع) داناي خاندان، ديوان حافظ، نشريه نور ويژه بانوان موفق ايراني و ادبيات معاصر ايران منتشر شده در نشريه انجمن ادبي صربستان، در نشست ويژه‌اي معرفي و رونمايي مي‌شوند.
شصت‌ و هفتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب بلگراد تا يكشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ در مركز نمايشگاهي اين شهر ميزبان علاقه‌مندان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون