• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5889 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳ آبان

خنثی کردن لابيگري‌هاي مخرب در انتصابات

با اجرايي کردن پيشنهادهاي زير مي‌توان كشور را در مسير شايسته‌سالاري مستقر نمود و از شرايط زيانبار كنوني نجات داد: 
1- تعيين شاخص  براي  انتخاب  مديران.
2- تعيين كارگروهي براي بررسي برنامه مديران و رتبه‌بندي برنامه‌ها در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و صندوق‌هاي بازنشستگي و شركت‌ها و غيره.
3-  بررسي دقيق و ميداني عملكرد گذشته افراد شاخص در حوزه مورد بررسي مثلا شناسايي افراد شاخص عملگراي صاحب ايده در صنعت برق، گاز، پتروشيمي و...  و بررسي افكار ايده‌ها و عملكرد  گذشته  هر يك  از آنها.
4-  امتياز دادن به عملكرد مديريتي گذشته اشخاص مطرح شده براي هر سمت که مي‌بايست جدولي بر اساس 10 تا 20 شاخص مهم تهيه شود و افرادي كه گزينه مي‌شوند و حتي افرادي كه از جايي پيشنهاد نشده‌اند اما سوابق آنها و ايده‌هاي آنها نشان‌دهنده نخبگي آن در حوزه خاصي است در اين جدول مورد سنجش و مقايسه قرار گيرند مثلا در جدول شاخص‌هاي زير  معيار  و شاقول  انتخاب  باشد: 
- امتياز ميزان تحولگرايي و توسعه در مسووليت‌هاي گذشته
-  امتياز دانش  و توان علمي  و فني   در حوزه مد نظر
- امتياز  برنامه‌ها  و  اهداف
- امتياز ميزان علاقه، انگيزه و تعهد به خصوصي‌سازي واقعي شركت يا شركت‌هاي  تحت  مديريت
- امتياز  مشورت‌پذيري  و كار  تيمي
- امتياز شجاعت تصميم‌گيري‌هاي بزرگ و مهم و توان ريسك‌ پذيري 
-  ساير  ويژگي‌هاي  مهم
سه نفري كه بيشترين امتياز را كسب کرده‌اند به مقام تصميم‌گيرنده جهت انتخاب يكي از سمت مد نظر معرفي شوند. ملاك و معيار امتيازات فوق باشند نه باند بازي و لابيگري و بده‌بستان‌هاي اقتصادي و سياسي، و لازم است بر كار كميته فوق نظارت شود و خروجي آن نخبه‌ترين‌ها باشند. اگر غير از اين باشد مردم و نخبگان نااميد و سرخورده مي‌شوند و كشور در مسير افول سير خواهد کرد. دلسوزان بايد با تمام توان ناظر و پايبند به اين اهداف و چارچوب‌ها باشند. رسانه‌ها بايد ناظر و مطالبه‌گر وی تحليل‌كننده صادقي  براي  ملت  خود  باشند. 
5-  برنامه‌ريزي دقيق و همه‌جانبه جهت خروج دولت و سازمان‌ها و صندوق‌هاي بازنشستگي از مالكيت و مديريت شركت‌هايي كه شركت‌هاي خصوصي و سرمايه‌گذاران داخلي يا خارجي توان خريد سهام آنها را دارند، به هر طريق ممكن انگيزه لازم براي سرمايه‌گذاران ايجاد شود و دولت از شر  بنگاه‌داري  نجات  يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون