• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5890 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۵ آبان

مينو مداح، سرمربي موفق تيم ملي تكواندو زنان ايران در گفت‌وگو با «اعتماد»:

استاندار يك نيم‌سكه پاداش داد ولي مهم نيست من پاداشم را از مردم گرفتم

ناهيد بعد از شكست كيميا گفت بايد به فينال بروم تا او هم بتواند مدال بگيرد

روزبه دلاور 

به گزارش «اعتماد»، چند ماه از بازي‌هاي المپيك پاريس مي‌گذرد و بعضي از رشته‌هايي كه عملكرد موفقي داشتند هنوز برنامه‌اي براي آينده ارايه نكردند.‌ شايد اين فدراسيون‌ها در باد‌ موفقيت‌ها خوابيده باشند اما چشم به هم بزنيم المپيك بعدي از راه مي‌رسد و بايد از الان به فكر آينده بود. تكواندو در پاريس هم در بخش زنان و هم مردان عملكرد خوبي داشت. دو تكواندوكار دختر كشورمان در اين مسابقات شاهكار كردند كه البته در اين موفقيت نبايد نقش مينو مداح، سرمربي تيم ملي را ناديده گرفت.

مداح يك مربي بي‌حاشيه است ولي اين روزها شايعات زيادي درباره ادامه همكاري‌اش با فدراسيون شنيده مي‌شود. سرمربي تيم ملي تكواندو زنان ايران كه ترجيح مي‌دهد در رابطه با ادامه همكاري با فدراسيون سكوت كند. به سوالات خبرنگار اعتماد در خصوص برخي مسائل پاسخ داد كه در ادامه مي‌خوانيد.

 

‌اولين تجربه شما در بازي‌هاي المپيك بود؟

خب اين مسابقات اولين تجربه‌ام بود اما سه تا المپيك قبل‌تر را به دليل اتفاقاتي كه افتاد نتوانستم بروم. يك دوره كه گفتند كيميا عليزاده را مي‌خواهيم با مربي پايه‌اش بفرستيم و دو دوره ديگر هم تا دو، سه ماه قبل از اعزام به دلايل مختلف و سياست‌هاي فدراسيون وقت نتوانستم بروم. در اين المپيك من با خداي خودم ‌معامله كردم چون در اين چند ساله خيلي زحمت كشيده بودم و دوست داشتم نتيجه زحمت ۱۶، ۱۷ ساله كار در تيم ملي را ببينم و خدا هم عزت داد و اين اتفاق افتاد و بالاخره نتيجه صبرم را ديدم و دختران ما هم توانستند نماينده شايسته‌ای باشند.

‌با ناهيد كياني چطور كار كرديد كه مقابل كيميا عليزاده به لحاظ روحي تا اين حد آماده بود؟

از قبل‌تر به لحاظ فني، جدول را پيش‌بيني كرده بوديم و روي رقبا كار كرديم.در بخش روانشناسي هم خودم خيلي كنار ناهيد بودم و تقريبا شبانه‌روز در اردوها در كنارش بودم و از دكتر حمزه هم كمك گرفتيم و ايشان نقش مهمي داشت. من تخصصم تكواندو است و متخصص. روانشناس ورزش مي‌تواند كمك كند و متخصص بدنسازي هم مي‌تواند كمك كند مثل مشاوره‌هاي دكتر يوسفي در بخش بدنسازي. همه اينها دست به دست هم داد به علاوه اينكه ‌تمام ‌تلاشم اين بود كه براي ناهيد، كيميا هم رقيبي باشد مثل بقيه حريفان. هرچند كه ناهيد بعد از اينكه كيميا را شكست‌ داد‌ اولين جمله‌اش اين بود كه من بايد بروم فينال تا كيميا بتواند در ادامه بازي كند و مدال بگيرد و اين براي من خيلي اتفاق قشنگي بود كه اين دختر تا اين حد‌ دل بزرگي دارد و در همان لحظه به فكر اين بود تا كيميا هم بتواند نتيجه بگيرد. به هرحال كيميا هم دختر ايران زمين است و دختر كشور‌مان است. همانطور كه گفتيد هندل كردن اين موضوع به لحاظ روحي سخت بود به اين دليل كه ‌در المپيك‌ قبلي براي ناهيد بعد از بازي با كيميا مشكلات زيادي پيش آمده بود اما خدا را شكر از آن شكست درس گرفت و‌ خودش هم توانست تا خودش را مديريت كند، هرچند در لحظات آخر همه‌چيز داشت به هم ريخته مي‌شد اما خدا را شكر توانست بازي را جمع كند. به جز همه تلاش‌ها نگاه ويژه خداوند و انرژي مثبت عزيزاني كه هرلحظه كنار ما بودند و دعايمان مي‌كردند هم تاثير داشت. همه اينها كمك كرد تا به اين دختر و به من و همه ايران عزت دهد.

‌شما در تيم ملي مربي كيميا بوديد. آيا او به لحاظ رفتاري تغيير كرده يا همان كيمياي قبلي است؟‌

بعد از مدال‌هايي كه گرفت آمد با من كمي صحبت كرد و به ناهيد هم تبريك گفت. در هرصورت بزرگ‌تر و پخته‌تر شده اما آن موقع سن و سالش كم بود. براي من مهم است كه اين دخترها نماينده دختران ما هستند. از زمان المپيك اول كه كيميا مدال گرفت و بعد ناهيد و مبينا مدال گرفتند انگيزه بزرگي براي دختران ما شدند. اين دخترها ارزشمند هستند. در دوران گذشته به خاطر اتفاقاتي كه رخ داده بود در همان زمان فقط از عليزاده ناراحت بودم اما بعد فراموش كردم و از خدا خواستم او مثل بقيه بچه‌ها هركجا هست سلامت‌ باشد. او از مدال ناهيد خيلي خوشحال بود چون با فينال رفتن ناهيد او به جدول بازي‌ها برگشت و‌ در نهايت هم برنز گرفت.

‌بعد از حضور ناهيد در فينال به نظر مي‌رسيد او به مدال نقره قناعت كرده. آيا اين تصور درست است؟

واقعا اينطور نبود. شايد از بيرون بعضي از عزيزان اينطور قضاوت كردند. حريف فينال از بهترين‌هاي كره است اما همين خانم را ناهيد در رم شكست داده بود. به شخصه اميدوار بودم‌ طلا بگيرد اما ناهيد از تمام هم‌وزني‌هاي خودش سبك‌تر است و بازي‌ها براي او سنگين شده بود و پاهايش زخمي بود و كوفتگي‌ها امانش را بريده بود و هرچي يخ گذاشتيم فايده نداشت. فاصله تا فينال ۴ ساعت بود و همين فاصله بدن او را سرد كرد. ناهيد به من گفت كاش براي فينال تا نيم ساعت ديگر بازي مي‌كردم. مضاف بر اينكه حريف كره‌اي اصلا دست و پا بسته نبود.

‌كسب مدال توسط مبينا نعمت‌زاده دور از انتظار نبود؟

حقيقتا دو از انتظار نبود چون اين دو را در خيلي از رويدادها رصد كرده بوديم و حتي پيگير حريفان اين دو بوديم. مبينا حدود يك سال قبل در گرند پريكس پاريس با اختلاف كمي به حريف اسپانيايي باخته بود و مطمئن بوديم با آمادگي بهتر در مسابقات المپيك مي‌تواند موفق باشد و خدا را شكر در اين فاصله آمادگي به دست آمد و ايشان هم در نهايت موفق شد.

‌قبل از المپيك از كياني حمايت كرديد و او را بهترين گزينه مي‌دانستيد. آن زمان نگران نبوديد كه ناهيد بازهم به كيميا ببازد؟

ممنون كه يادتان هست! بله تحت فشار بوديم كه گزينه عوض شود. اولا اصلا نمي‌توانستيم او را عوض كنيم چون از طريق رنكينگ سيستم مدال گرفته بود و زماني كه اين اتفاق بيفتد اگر بخواهيم تغيير ايجاد كنيم حتما بايد يك نفر در رنك زير ۲۰ باشد تا جايگزين كنيم و ما به غير از كياني نداشتيم ضمن اينكه او در مسابقات جهاني و دو گرند پريكس ثابت كرد كه در وزن ۵۷ ورزشكارهايي كه يك سر و گردن از او بالاتر هستند را می‌تواند شكست دهد و من مي‌خواستم با همان پتانسيل در المپيك ظاهر شود كه خدا را شكر اين اتفاق افتاد.

‌شما بهترين عملكرد بازي‌هاي المپيك را در بين مربيان در بخش زنان به ثبت رسانديد. نگاه مسوولان و مردم به يك مربي موفق چطور بود؟

پاداش اول بعد از روي سكو رفتن بچه‌ها را از مردم گرفتيم. از بس كه كامنت‌هاي خوب از مردم گرفتيم و مورد حمايت و لطف مردم قرار گرفتيم. من به انرژي كائنات و انرژي مثبت مردم اعتقاد دارم و فكر مي‌كنم پاداش اصلي همين بود كه گرفتيم چون در نهايت مسوولان مثل آقاي كيومرث هاشمي در آن زمان و آقاي خسروي‌وفا محبت داشتند و تبريكات آنها را دريافت كرديم اما مسوولان استان خودم در البرز به غير از مسوول هيات و جناب فروغي كه اداره ورزش است بقيه هيچ كاري نكردند. نمي‌دانم چي بگويم فقط سعي كردم سطع توقعم را از آدم‌ها پايين بياورم. اما بعد از حضور در چنين رويدادي شهردار و استاندار را اصلا نديديم. يا آقاي استاندار در شأن اين مسابقات تجليل نكردند اما مهم نيست. همين كه پاداشم را از طریق مردم با كامنت‌هاي پرمهرشان گرفتم براي من كافي بود.

‌از طرف مسوولان استان البرز هيچ تقديری از شما نشد؟

به اتفاق كساني كه از استان البرز در المپيك حضور داشتيم كه خب يك مربي در بخش آقايان بود و جناب دكتر خداياري در كشتي و مسوولان هيات و رييس ورزش رفتيم به ديدن آقاي استاندار كه خنده‌ام مي‌گيرد و نمي‌دانم چه بگويم! به ما نيم سكه دادند كه يك جا گذاشتم. هديه آنها همين بود! البته هيات البرز به اتفاق اداره ورزش يك چك پنجاه ميليوني در همان بدو ورود محبت كردند به ما دادند.كل پاداش‌هاي استان ما همين بود.‌

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون