• ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5890 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۵ آبان

فوق ستاره‌هايي كه در جام جهاني پنالتي از دست دادند

نام عليرضا بيرانوند كنار رونالدو، مسي، پلاتيني و باجو

به دست آوردن پنالتي گاهي اوقات به گونه‌اي جشن گرفته مي‌شود كه انگار حتما به گل تبديل مي‌شود، اما هنوز مقداري شانس وجود دارد. به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از فورفورتو، گاهي اوقات، فشار بيش از حد روي بازيكن يا درخشش دروازه‌بان باعث خراب شدن ضربه پنالتي مي‌شود. اين براي بزرگ‌ترين فوتباليست‌هاي دنيا نيز صدق مي‌كند. در اينجا نگاهي مي‌اندازيم به برخي بازيكنان معروفي كه در جام جهاني مردان، پنالتي از دست دادند... .

 

فرانك لمپارد و استيون جرارد

فرانك لمپارد و استيون جرارد هر كدام بيش از 100 بازي ملي براي انگليس انجام دادند. دو سال پس از شكست انگليس در ضربات پنالتي مقابل پرتغال در يورو 2004، تاريخ در جام جهاني 2006 براي سه‌شيرها تكرار شد، زيرا لمپارد و جرارد نتوانستند در ورزشگاه گلزنكرشن ضربات خود را به تور دروازه برسانند و تيم با نتيجه 3-2 شكست خورد. ريكاردو دروازه‌بان پرتغال قهرمان اين بازي بود كه هر ضربه دو بازيكن را سيو كرد.

 

فرانكو بارزي

شايد پنالتي فرانكو بارزي در ضربات پنالتي فينال جام جهاني 1994 مقابل برزيل به اندازه پنالتي روبرتو باجو معروف نباشد، اما مشابه بود. بارزي به عنوان نخستين پنالتي‌زن ضربه‌اش را از روي تير افقي به آسمان زد و در نهايت بازي با شكست 3-2 ايتاليا به پايان رسيد. باجو نيز ضربه خود را از بالاي دروازه به بيرون زد. بارزي پيش از اين در سال 1982 قهرمان جام جهاني شده بود.

 

سرخيو بوسكتس

اسپانيا در جام جهاني 2022 فوتبال خوبي ارايه كرد، اما تيم لوئيز انريكه با باخت در يك‌هشتم نهايي مقابل مراكش در ضربات پنالتي كنار رفت. پس از تساوي 0-0 در الريان، اسپانيا هر سه پنالتي خود را از دست داد و پيروزي مراكش با مهار ضربه سرخيو بوسكتس توسط ياسين بونو قطعي شد.

 

ميشل پلاتيني

ميشل پلاتيني ستاره تيم ملي فرانسه در جام جهاني 1986 بود. مهاجم سابق يوونتوس در بازي يك‌چهارم نهايي آنها مقابل برزيل براي خروس‌ها گلزني كرد. اما برنده سه توپ طلا نتوانست در ضربات پنالتي بازي ضربه‌اش را به گل تبديل كند. تلاش او در روز تولد 31سالگي‌اش از بالاي دروازه به بيرون رفت. با اين حال، او از حمله هواداران در امان ماند، زيرا فرانسه در ضربات پنالتي پيروز شد.

 

رابرت لواندوفسكي

رابرت لواندوفسكي يك فرصت باشكوه را از دست داد تا لهستان را به برتري مقابل مكزيك در يك بازي گروهي در جام جهاني 2022 قطر برساند. گيلرمو اوچوا، دروازه‌بان مكزيك، قصد لوا را درست حدس زد و به سمت چپ شيرجه زد تا ضربه مهاجم سابق بايرن مونيخ را سيو كند. بازي 0-0 به پايان رسيد، اما لهستان پيش از ال‌تري به مرحله يك‌هشتم نهايي رفت.

 

ديگو مارادونا

آرژانتين در جام جهاني 1990 به فينال جام جهاني رسيد. با وجود روند پر فراز و نشيب آنها در ايتاليا، كه شامل شكست شوكه‌كننده مقابل كامرون، پيروزي مقابل برزيل و دو موفقيت در ضربات پنالتي بود آنها به فينال رسيدند. يكي از آن برتري‌ها در ضربات پنالتي مقابل يوگسلاوي در مرحله يك‌چهارم نهايي به دست آمد. با درخشش دروازه‌بان آرژانتين سرخيو گويكوچيا، آرژانتين 3-2 در ضربات پنالتي پيروز شد. پنج بازيكن موفق به تبديل شدن به گل نشدند، از جمله ديگو مارادونا كه ضربه بد او توسط توميسلاو ايوكوويچ مهار شد، اما آرژانتيني‌ها پيش رفتند و در ضربات پنالتي ايتالياي ميزبان را هم شكست دادند. مارادونا در آن موقعيت ضربه پيروزي را به ثمر رساند.

ديويد ترزگه

ديويد ترزگه تنها بازيكن فرانسه بود كه در فينال جام جهاني 2006 پنالتي‌اش را از دست داد، خروس‌ها در فينال جام جهاني 2006 با نتيجه 5-3 مغلوب ايتاليا شدند. ترزگه ضربه خود را به تير افقي زد. او بعد از بازي اشك مي‌ريخت، اما روز بعد در پاريس از بازيكنان فرانسوي به عنوان قهرمان استقبال شد.

 

كريستيانو رونالدو

كريستيانو رونالدو در اولين حضور خود در جام جهاني 2018 مقابل اسپانيا يك هت‌تريك درخشان به ثمر رساند و اين نمايش را با پيروزي مقابل مراكش در دومين بازي پرتغال دنبال كرد. اما مهاجم سابق رئال مادريد در سومين بازي خود نااميد شد، زيرا پنالتي او توسط عليرضا بيرانوند دروازه‌بان تيم ملي ايران در جريان تساوي 1-1 مهار شد. پرتغال در مرحله يك‌هشتم نهايي به مصاف اروگوئه رفت و حذف شد. البته رونالدو در جام جهاني 2006 از روي نقطه پنالتي دروازه تيم ملي ايران را گشوده بود.

 

هري كين

هري كين در بازي انگليس و فرانسه در يك‌چهارم نهايي جام جهاني يك فرصت طلايي را از دست داد. او مي‌توانست با گل كردن پنالتي‌‌اش نتيجه بازي را دو بر دو مساوي كند ولي اين اتفاق نيفتاد تا سه‌شيرها در مرحله يك‌چهارم نهايي قطر 2022 كنار بروند. كاپيتان انگليس در همين بازي يك پنالتي را به گل تبديل كرده بود، اما ضربه دوم خود را از بالاي تير افقي به بيرون زد. شايد او به خاطر رويارويي با دروازه‌باني كه در تاتنهام با او هم‌تيمي بود يعني هوگو لوريس تحت فشار قرار گرفت. فرانسه دو بر يك پيروز و راهي فينال شد.

 

ليونل مسي

بسياري ليونل مسي را بهترين بازيكن تاريخ فوتبال مي‌دانند، اما اين بازيكن بزرگ آرژانتيني در طول سال‌ها چند پنالتي بزرگ را از دست داده است. يكي از آنها در جام جهاني 2018 در بازي گروهي مقابل ايسلند رخ داد كه ضربه ستاره سابق بارسلونا توسط هانس هالدورسون دفع شد. اين بازي با نتيجه 1-1 به پايان رسيد. مسي همچنين در بازي گروهي مقابل لهستان در جام جهاني 2022 نتوانست از فاصله 12 ياردي شزني را شكست دهد.

 

زيكو

زيكو يكي از ستاره‌هاي برزيل در جام جهاني 1982 بود، اما مهاجم سابق فلامينگو در تورنمنت 1986 به دليل مصدوميت با مشكل مواجه شد و تنها به عنوان بازيكن تعويضي در مكزيك به ميدان رفت. او به برزيل در يك‌چهارم نهايي برابر فرانسه كمك كرد تا يك پنالتي به دست بياورد، اما ضربه خودش را خيلي نزديك به دروازه‌بان ژوئل باتس زد و به راحتي مهار شد. زيكو بعد از تساوي 1-1 تيم‌ها در ضربات پنالتي گل زد، اما برزيل 4-3 شكست خورد.

 

روبرتو باجو

درخشش روبرتو باجو براي صعود ايتاليا به فينال جام جهاني در سال 1994 كليدي بود، بنابراين ناعادلانه است كه تمام عملكرد باجو در آن تورنمنت را به يك پنالتي از دست رفته تقليل بدهيم. دو تن از هم‌تيمي‌هاي او، فرانكو بارزي و دانيله ماسارو، پيش از اين پنالتي از دست داده بودند. باجو كه معمولا براي گل كردن پنالتي قابل اعتماد بود ضربه‌اش را به بالاي دروازه زد. در حالي كه بازيكنان برزيل پيروزي را جشن مي‌گرفتند، او در جاي خود ايستاد. به شكل بي‌رحمانه‌اي، اين تصوير نماد دوران حرفه‌اي فوق‌العاده او شد و باجو هرگز مثل سابق نشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون