سبك زندگي اسلامي؟!!
ابوالفضل نجيب
براي شمارش تركيب سه كلمهاي سبك زندگي اسلامي در قانون حجاب و عفاف كافي است از طريق كشف الكلمات نوين در ورد استفاده كنيم تا به اهميتي كه نويسندگان اين قانون براي اعمال سبك زندگي اسلامي قائل بودند، پي ببريم. به اين تعداد اضافه كنيد شمار تكرار اين سه كلمه از لسان ريز و درشت اصحاب سبك زندگي اسلامي تا به اهميت آنچه مدنظر آقايان بوده، اشراف پيدا كنيم. تا برسيم به اين سوال بنيادي و اساسي كه اساسا منظور نويسندگان اين قانون از سبك زندگي اسلامي چه بوده و اينكه آيا يك قدم پس و پيش گذاشتن از اين قانون به معني نقض سبك زندگي اسلامي و به تصريح نويسندگان ناقض اسلام و مستوجب كيفرهايي است كه گاه تنه به جرايم جنحه و جنايت و تجاوز به عنف و... ميزند و طرح اين سوال بنيادي كه چنين قرائتي از سبك زندگي اسلامي چه در وجه سلبي و اثباتي چه نسبتي با اسلام و قانون اساسي و ايضا معيارهاي اخلاقي و حتي شرعي و سنت دارد. ترديدي نيست كه واكاوي اين ابهامات و مجهولات كه گاه حل آن حتي با معادلات چندمجهولي هم غيرممكن است، در تخصص امثال حقير نيست، اما در اين هم ترديدي نيست كه نويسندگان اين قانون هم گاه شايد به اندازه حقير سر از نسبت اين قوانين با دين و مهمتر سبك زندگي ادعاييشان در نميآورند و آنچه به عنوان سبك زندگي اسلامي فهميده و به قانون تعبير نموده، محصول ذهنيتي است كه نه درك درستي از انطباقسازي دين با زمان دارد و نه از آنچه در قالب فهم از اسلام كه منجر به وهن و تيشه برداشتن و به ريشه دين زدن. اين جماعتي كه اينگونه علم دينداري برداشته و به جان مردم افتاده قطع به يقين ولو در حد اختصار و اخبار چيزهايي درباره تنوع در فهم دين از عالمان گذشته و حال دين شنيدهاند و حداقل قائل به اين اصل ديني هستند كه آنچه از فهم دين باعث وهن جامعه شود، فيالنفسه چه حكمي دارد. چه برسد به اينكه فيالحال اغلب عالمان دين و حتي سنتيترين بخش عالمان ديني امروز به تصريح و تاكيد فغاني كه از تبيين سبك زندگي اسلامي آقايان برآورده، معترض و معترف به اين مهم هستند كه اصحاب اين نوع سبك زندگي اسلامي تيشه را برداشته و بر ريشه تتمه دين مردم افتاده تا از بنيان بركنند. كسي چه ميداند شايد فردا روزي در بر پاشنه ديگري بچرخد و تاريخ چهره ديگر بعضي از اين مناديان سبك زندگي اسلامي نشانمان دهد كه با آنچه به آن وانمود ميكنند به تمامي در تعارض باشد.