تكرار راهي كه رفته شد
سيد محمد بياتيان٭
طرح دو فوريتي براي ممنوعيت واردات خودرو، طرحي احساسي است و نميتوان با آن موافق بود. شخصا با اين طرح صد در صد مخالفم و در اين باره چند روز پيش با آقاي محجوب، يكي از امضاكنندگان طرح هم صحبت كردم. موافقان اين طرح ادعا ميكنند كه ميتوانند با استفاده از چنين طرحهايي در راستاي حمايت از توليد داخلي و حمايت از نيروي كار اقدام كنند. ولي بايد بررسي كرد كه چنين طرحهايي كه در گذشته هم كم و بيش اجرا شدند، چقدر ميتواند به اقتصاد ما ياري برساند. اجراي چنين طرحي در گام اول در جامعه تقابل را افزايش ميدهد، زيرا مردم توقع دارند كه از كالاهايي استفاده كنند كه حداقلي از كيفيتهاي روز دنيا را با قيمتي مناسب در اختيار بگيرند. در حالي كه همگان اذعان دارند صنعت خودروسازي ايران از استانداردهاي جهاني فاصله زيادي دارد. حال در اين ميان اگر نمايندگان مجلس به اين اعتراضات مردم بيتوجهي كنند و طرحي را مصوب كنند كه چشم خود را بر روي ضعف توليدات داخلي ميبندد، طبيعتا نارضايتيهاي مردم را بالا ميبرند. از طرف ديگر اجراي چنين طرحي بيشترين سود را در كوتاهترين زمان به واردكنندهها ميدهد زيرا واردكنندهاي كه امروز دهها ماشين وارد كرده و آنها را نفروخته، ميتواند از افزايش قيمت خودروهاي خارجي در صورت اجراي اين طرح بهره زيادي ببرد. از سوي ديگر هر چند بايد نمايندگان مجلس صداي اعتراضات مردم را بشنوند اما نبايد فراموش كنند كه در چند ماه اخير كمپيني به راه افتاده كه قصد تيشه زدن به ريشه توليد ملي را دارد. يك سر كمپيني كه براي تحريم خودروهاي داخلي به راه افتاد، در دست كانونهاي قدرت، ثروت و دلالان است. اين افراد ميخواهند كه خودروسازي داخلي را ورشكسته كنند و از اين طريق به كسب و كار خود رونق ببخشند. به همين خاطر ميتوان آنها را كاسبان «پساتحريم» نامگذاري كرد چرا كه آنها هم مانند كاسبان تحريم تمام منافع ملي و مردمي را فداي سودجويي فردي خود ميكنند. اين كمپين متاسفانه توانست از احساسات واقعي مردم سوءاستفاده كند. همه قبول دارند كه خودروهاي توليد كشور از نظر كيفي پايين است اما همين دلالان كه چنين كمپينهايي به راه مياندازند، ميخواهند ايران را به پاركينگ خودروهاي چيني تبديل كنند. به همين خاطر بايد اين فضا توسط عقلا و دلسوزان مديريت شود تا بيش از اين اقتصاد كشور آسيب نبيند. بايد شرايطي را فراهم كرد كه تعيين قيمت خودروها در بازار انجام شود. اين بهترين اتفاقي است كه ميتواند بيفتد و در بلندمدت هم قطعا به ارتقاي كيفي توليدات داخلي منجر ميشود. بايد فضايي را فراهم كرد كه خود مردم به خودروسازان نشان دهند چه محصولي با چه ميزان كيفيت و نرخي به بازار عرضه شود. طرح دو فوريتي ممنوعيت واردات خودرو قطعا اين نياز را برطرف نميكند. لذا اينجانب ضمن تاييد سلامت آقايان محجوب و قاضي پور بهشدت با اين طرح مخالفم. ٭ عضو كميسيون صنايع مجلس