• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3478 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۰ اسفند

يدالله طاهرنژاد در گفت‌وگو با «اعتماد»:

7 اسفند؛ آري مردم به سياست‌هاي برجامي بود

    مريم وحيديان/  ليست اصلاح‌طلبان در تهران در انتخابات هفتم اسفندماه با راي مردم به پيروزي قاطع رسيد. حالا دولت حسن روحاني كه توانست در سياست خارجي دستاوردي همچون برجام را به دست آورد با كمك نيروهاي اصلاح‌طلب و اعتدالي مي‌تواند سياست‌هاي اقتصادي خود را در مجلس دهم دنبال كند. اما جداي از اين موضوع انتخابات هفتم اسفند تاثيرات مهمي در تحقق منافع ملي و امنيت ملي هم خواهد داشت. يدالله طاهر نژاد، عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران در همين رابطه بر اين اعتقاد است كه راي مردم نشان داد كه افكار عمومي به مخالفان برجام «نه» گفتند.

   ارزيابي‌تان از حضور حداكثري مردم در انتخابات چيست؟ اين مشاركت حداكثري چه اثراتي در تقويت بنيان‌هاي امنيت ملي و منافع ملي دارد؟
حضور مردم پاسخ روشني به تلاش و دستاورد‌هاي ارزشمند دولت در عرصه ملي و بين‌المللي در دو سال و نيم گذشته بود. محصول اين حضور حداكثري دولت را قادر مي‌كند با پشتوانه و قدرت مردمي بيشتري به سياست‌ها و برنامه‌هاي خود جامه عمل بپوشاند. مسير حركت دولت هموار شده است. كارشكني‌ها و مخالفت‌هاي غيركارشناسي و بعضا جناحي به ميزان زيادي كم مي‌شود و برنامه‌ها و وعده‌هاي محقق دولت به مردم تا حجم زيادي افزايش پيدا مي‌كند. مجلسي همراه و كمك كار دولت مي‌تواند در پيشرفت امور كشور به دولت كمك كند و دولت را در تصويب قوانين و برنامه‌هاي لازم ياري كند. مردم بسيار هوشيار هستند و خيلي خوب مي‌فهمند كه ريشه مشكلات كجاست و دقيقا آن را هدف مي‌گيرند. همانطور كه مقام معظم رهبري فرمودند كه همه به خاطر كشورشان در انتخابات شركت كنند، اين انتخابات نشان داد كه نفس حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي صرف نظر از نتيجه بسيار براي كشور ارزشمند است و قدرت چانه زني ما را در برابر زياده خواهان دنيا بالا مي‌برد. به دولت اين امكان را مي‌دهد كه از موضع مشروعيت و مقبوليت مردمي بالا و قدرت بيشتر در برخورد با مخالفين در عرصه بين‌المللي بتواند برنامه‌هاي خود را جلو ببرد.
   به نظر شما پيام اصلي مردم با حضورشان پاي صندوق‌هاي راي چه بود؟
 پيام اصلي پاسخ منفي به مخالفان دولت در اين دو سال و نيم بود. مخالفاني كه دستاوردهاي دولت را در اين مدت ناديده گرفتند؛ زحمات تيم ديپلمات كشور را در موضوع برجام كوچك شمردند و اجازه ندادند كه بركات اين اقدام بزرگ براي مردم تبيين شود. اين پاسخ در درجه اول به مخالفان برجام بود.
   از نگاه جامعه‌شناسانه مردم با راي‌شان به ليست‌ها چه حرفي را به مسوولان و مديران زدند؟
توجه مردم به ليست‌ها نشان داد كه كشور از خلأ جدي نبود احزاب و تشكل‌هاي فراگير ملي رنج مي‌برد. ضرورت دستيابي به دموكراسي در كشوري كه همه اركان قدرت با راي مردم انتخاب مي‌شوند، وجود احزاب و تشكل‌هاي سياسي است. احزاب فراگير مي‌توانند به مردم در انتخاب بهتر كمك كنند. در اين دوره از انتخابات مردم به اين مساله توجه كردند. در عرصه داخلي مردم نشان دادند كه طرفدار آرامش و امنيت هستند و به آينده اميد دارند و مي‌خواهند كشور از رونق اقتصادي و امنيت ملي برخوردار باشد. در حوزه بين‌المللي مردم خواهان تعامل با دنيا هستند. اينكه بتوانند از داشته‌هاي خود به نحو احسن استفاده كنند و هم نيازهاي خود را از هر جاي دنيا كه بخواهند تامين كنند. پيام مردم تعامل منطقي و سازنده در كشور و دنيا با رعايت ملاحظات ملي است.
   به نظر شما اولويت‌هاي مجلس دهم با توجه به اين مشاركت چيست؟
اولويت اول مجلس بايد وحدت ملي باشد. شكافي را كه بين جريان‌هاي سياسي كشور افتاده ترميم كند و آن را زير نظر مقام معظم رهبري به سمت وحدت ببرد. اولويت دوم پيشرفت و آباداني كشور است كه با رونق اقتصادي شكل مي‌گيرد. كشور هر چه سريع‌تر بايد از ركود خارج و رونق اقتصادي ايجاد شود و فضاي كسب و كار بهبود يابد. همه اينها در سايه وحدت ملي ميسر مي‌شود. با وحدت توانستيم هشت سال جنگ را كه با تمام كشور‌هاي دنيا بود پيروز شديم و در حوزه اقتصادي نيز مي‌توانيم همين را تجربه كنيم و تجربه موفقي خواهد بود.
   فكر مي‌كنيد مجلس دهم شباهت به كدام يك از مجالس گذشته داشته باشد؟
از نظر تركيب تقريبا عكس مجلس پنجم است و دو فراكسيون قدرتمند خواهد داشت.
    چرا تا پيش از روز جمعه و حضور بيش از 70 درصدي مردم هيچ‌يك از جريان‌هاي سياسي نتوانستند حضور اين‌گونه مردم را پيش‌بيني كنند؟ به واقع اين موج مردمي چگونه ساخته شد؟
برخورد شوراي نگهبان با كانديداهاي شناخته شده اصلاح‌طلب جامعه را به شوك فرو برد. جامعه نتوانست احساسات خود را بروز دهد تا ارزيابي دقيقي از شرايط جامعه صورت گيرد اما در روز انتخابات مردم با درك صحيح شرايط وارد ميدان شدند و حرف خود را كاملا روشن زدند.
   جريان اصلاحات در سراسر كشور بيش از 140 كانديدا نداشت كه بر اساس اخبار حوزه‌هاي انتخابيه به نظر مي‌رسد كه بيش از 50 درصد اين تعداد وارد مجلس دهم مي‌شوند. به نظر شما محدوديت‌سازي براي ورود كانديداهاي اصلاح‌طلب به عرصه انتخابات و پيروزي بيش از 50 درصدي همين تعداد در انتخابات چه پيامي دارد؟
پيام اصلي اين است كه بايد به وحدت برسيم. وحدت رمز پيروزي و عزت كشور است. اميدواريم هر چقدر كه در گذشته از شكاف و تفرقه خسارت ديديدم در آينده جبران كنيم و بتوانيم كشور را در حوزه‌هاي مختلف به جلو ببريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها