• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3478 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۰ اسفند

واكنش بي‌سامان اصولگرايان به نتيجه انتخابات

از تشكيك در نتيجه تا اتهام‌زني به اصلاح‌طلبان

احزاب| نتيجه انتخابات در تهران معنايي جز شكست مطلق و سهمگين اصولگرايان ندارد. آنها كه در فضاي پيشا انتخابات خود را برنده مطلق مي‌پنداشتند (محمد رضا باهنر در پاسخ به چرايي عدم ثبت نامش گفته بود از برد اصولگرايان مطمئنم) و بي‌توجه به كنار گذاشتن چهره‌هاي راي‌آوري چون علي مطهري، كاظم جلالي و بهروز نعمتي بر ليست ائتلافي خود تكيه مي‌كردند، گمان نمي‌بردند حاصل ده‌ها ساعت جلسه پايداري، موتلفه و ايثارگران و به ميدان آوردن تمام ظرفيت آيات مصباح‌يزدي، موحدي‌كرماني و يزدي متحمل چنين شكستي شوند. فهرست برندگان انتخابات در تهران نشان از اقبال مردم به چهره‌هايي دارد كه برخي اصولگرايان به اندازه سن آنها تجربه و سابقه فعاليت سياسي دارند. فارغ از تحليل چرايي اين اتفاق كه خود مجالي مفصل مي‌طلبد نوع واكنش اصولگرايان به اين شكست مي‌تواند نشان‌دهنده اين باشد كه آيا آنها مي‌خواهند از اين شكست درس بگيرند يا به قول حسين مرعشي در فاصله پنج روز تا انتخابات نيازمند شكست‌هاي بيشتري از سوي مردم هستند؟
گوش حداد بدهكار نبود
ديروز حسن بيادي، كانديداي فهرست صداي ملت در مصاحبه‌اي با ايسنا گفت: بار‌ها بنده و دوستان تذكر داديم و گفتيم كساني كه بيش از سه دوره در مجلس بودند، نيايند و به جاي چنين افرادي از چهره‌هاي جديد انقلابي استفاده كنيم ولي گوش كسي بدهكار نبود.  اين عضو دوره سوم شوراي شهر تهران در پاسخ به اين سوال كه اگر شوراي ائتلافي در انتخابات مجلس نيز از چهره‌هاي معتدل‌تر استفاده مي‌كرد به نتايج بهتري دست پيدا نمي‌كرد، افزود: «حتما نتايج بهتري رقم مي‌خورد. اگر از چهره‌هاي معتدل در ائتلاف استفاده مي‌كرديم حتما اتفاقات بهتري رقم مي‌خورد. اين را از قول من بنويسيد كه انتخاب چهره‌هاي تندرو براي انتخابات يك اشتباه بود. من تذكرات لازم را بر اساس مصاحبه و مسائل حقوقي گفتم. من از بسياري از بزرگان وقت گرفتم تا مسائل را تذكر بدهم ولي به من وقت ندادند.» محمد نبي حبيبي، دبيركل حزب موتلفه اسلامي و كانديداي انتخابات مجلس كه نامش در بين 50 نفر اول هم ديده نمي‌شود روز گذشته در واكنش به نتايج انتخابات در جمع دبيران حزب متبوع خود با اشاره به تركيب راي مردم و هوشمندي ملت در آراي ريخته شده به صندوق اظهار داشت: مردم پاسخ مداخلات بيگانگان در امور داخلي ايران را دادند. عمق مشاركت مردم در اين انتخابات علاقه آنها به نظام و انقلاب را نشان مي‌دهد. اين حضور نوعي راي قاطع ملت به عزت، اقتدار و امنيت ملي است.
مردم به صداقت راي مي‌دهند!
محمد اسماعيل كوثري كه ساعاتي قبل از اعلام نتايج آراي تهران و كسب رتبه چهل‌ونهم تهران در گفت‌وگو با فارس اعلام كرده بود ملت به صداقت راي مي‌دهند بي‌توجه به گفته‌هاي پيشين خود ديروز اظهاراتي را مطرح كرد و در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان ضمن تشكيك در آراي تهران گفت: در حال پيگيري اين مساله هستيم و اين‌طور نيست كه از 30 نفر حتي يك نفر هم مثل آقاي حدادعادل راي نياورد و ايشان از نفر سوم به سي‌و‌يكمين نفر بيايد، بايد از راه قانوني پيگيري شود.  خطي كه از سوي كوثري بيان شد با اظهارات لاله افتخاري، نفر چهل و دوم تهران دنبال شد و او نيز در گفت‌وگويي با همان رسانه با بيان اينكه نتيجه نهايي آراي تهران هنوز نهايي نيست، گفت: آراي تهران هنوز به تاييد شوراي نگهبان نرسيده است.
خويشتنداري زاكاني
با اين حال عليرضا زاكاني، از مخالفان جدي دولت و نفر سي و هفتم تهران با خويشتنداري بيشتري نسبت به كوثري و افتخاري موضع‌گيري كرد و به فارس گفت: نتيجه انتخابات هر چه باشد پس از تاييد مجاري قانوني حتما خير و بركتي براي جامعه خواهد داشت و بايد مورد احترام واقع شود.
حال و هواي رسانه‌هاي اصولگرا
در اردوگاه آشفته اصولگرايان وضعيت رسانه‌اي اين جريان هم دست كمي از رفتار فعالان سياسي‌اش ندارد. روزنامه وطن امروز در گزارش اصلي خود آراي تهران را اين‌گونه تفسير كرد: در حوزه انتخابيه تهران، ري، اسلامشهر و شميران نيز همانند دوره‌هاي گذشته، نتايج با تاخير اعلام مي‌شود. اما آمارهاي اوليه از شمارش آراي مربوط به صندوق‌هاي مجلس خبرگان رهبري، حاكي از پيروزي بيش از 70 درصد ليست جامعتين بوده است.  همچنين اين روزنامه در سرمقاله خود وضعيت اصلاح‌طلبان را اين‌گونه توصيف كرده است: اكنون به جاي مجلس ششم به چيزي شبيه مجلس پنجم مي‌انديشند. يعني جرياني كه آمده بود به پشتوانه گفتمان ساختارشكن و با كمك رسانه‌هاي سلطه جهاني مجلس ششم بسازد امروز به مجلس پنجم هم قانع است! روز شنبه پس از انتخابات اين حس شكست به اندازه‌اي بود كه نومحافظه‌كاران حتي نمي‌توانستند آن را پنهان و آثار آن را از چهره پاك كنند.  اين تحليل عجيب در حالي است كه اصلاح‌طلبان هرگز نگفتند خواهان شكل‌گيري مجلس ششم هستند كه حالا عدم وقوع آن را نشانه شكست ايشان بپنداريم بلكه اصلاح‌طلبان بارها گفتند و نوشتند كه مجلسي مي‌خواهند عاقل و به دور از افراطي‌گري و در مهم‌ترين گام تركيب بيش از 80 درصد مجلس اصولگرا را تغيير دادند و وكالت خود را از هر 30 كانديداي تهران پس گرفتند و آن را به اصلاح‌طلبان سپردند.
احمدي‌نژادي‌ها عليه حداد
پايگاه خبري دولت بهار نيز كه از سوي نزديكان احمدي‌نژاد اداره مي‌شود و مواضع آنها را منتشر مي‌كند با انتخاب تيتري كنايه‌آميز نوشت: «آقاي حداد! چه خبر از خط قرمز؟! خط قرمز روي آقاي «خط قرمز»/ اصلاح‌طلبان انتخابات مجلس در تهران را درو كردند.»
طغيان عليه اصولگرايان ائتلافي
پايگاه خبري صراط‌نيوز وابسته به اصولگرايان كه از ابتدا منتقد ليست ائتلافي آنها بود در تحليل آراي تهران نوشت: ليست موسوم به ائتلاف اصولگرايان در تهران شكست خورد و تهيه‌كنندگان اين ليست اكنون خود را پشت پيروزي‌هاي اصولگرايان در شهرستان‌ها پنهان كرده‌اند. پذيرش اين واقعيت كه سازوكار ائتلاف در جريان اصولگرايي از ابتدا اشتباه بوده احتمالا براي مدعيان اصولگرايي دشوار است اما تلاش براي فرافكني و توجيه اشتباه، احتمالا باعث تكرار آن در آينده خواهد شد. آنها به قدري از ليست نهايي خود مطمئن بودند كه به فهرست رقيب طعنه مي‌زدند كه ليست‌شان هيچ اقتصادداني ندارد و ما  10  اقتصاددان داريم!
آغاز تحليل‌هاي كيهاني
روزنامه كيهان نيز در نخستين واكنش به انتخابات و راي مردم به حاميان دولت نتيجه را به سود خود تفسير كرد: «فتح‌الفتوح» ادعايي دولت در برجام و نتايج آن چنگي به دل مردم نزده است و افراطيون مدعي اصلاح‌طلبي دچار نوعي بي‌وزني شبيه حالت «تعليق در خلأ» شده‌اند. يعني تحريم گسترده انتخابات يا دعوت گسترده اين جماعت به شركت در انتخابات، هيچ تاثيري بر ميزان مشاركت مردم ندارد.  البته كيهان به اين سوال پاسخ نداده است كه چرا در شرايطي كه مشاركت در انتخابات تغييري نكرده است اقبال مردم به حاميان دولت و اصلاح‌طلبان بيش از گذشته نمايان شده است؟ كيهان در بخش ديگر تحليل خود بار ديگر به اتهام‌افكني روي آورده و نوشته است: البته به تفصيل بايد در موقعيت ديگري نوشت كه به شهادت قرائن و اسناد متواتر، همچنان كه آن تحريم انتخابات، از سوي برخي عناصر نفوذي در طيف اصلاح‌طلب و از سر ماموريت بود، اين تصميم به بازگشت به انتخابات و همرنگ مردم شدن و از انگشت‌نمايي «پسافتنه» و «پساتحريم انتخابات» در آمدن هم براي طيفي از اين جريان مطابق ماموريت است.  نويسنده كيهاني پس از اتهام زدن به اصلاح‌طلبان دولت را هم از تيغ اتهام خود دور نگذاشته و نوشته است: اغراق نيست اگر بگوييم دوسوم ظرفيت دولت در اين يكي دو سال گذشته به ويژه چندماه اخير صرف تدارك تبليغاتي براي پيروزي در انتخابات شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها