• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3478 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۰ اسفند

وزيرجهاد كشاورزي از ترفند سوداگران براي ورود كانتينرها به داخل كشور پرده برداشت

ورود وزارت كشور به پرونده ميوه‌هاي قاچاق

گروه اقتصادي| ورود گسترده ميوه قاچاق در ميادين ميوه و تر‌بار با اشاره تلويحي وزير جهادكشاورزي مهر تاييد خورد. اما حجتي درباره علت توزيع گسترده اين محصولات قاچاق توضيح قطعي نداد ضمن آنكه وزارت جهاد كشاورزي را در جلوگيري از ورود ميوه قاچاق مسوول ندانست.
محمود حجتي در جمع خبرنگاران به شنيده‌هايي اشاره كرد كه هنوز براي او مستند نيست. او با اشاره به اينكه گاهي بنده مي‌شنوم كه قاچاق ميوه سازمان‌يافته انجام مي‌شود و در كانتينرها ميوه‌هاي ممنوعه خارجي را وارد مي‌كنند اما اين مساله هنوز براي ما مستند نيست، اضافه كرد: از دست من چه كاري ساخته است؛ من ماموري ندارم كه با آنها مقابله كنم. او اظهار كرد: گاهي چيزهايي را مي‌شنويم كه غصه‌مان مي‌گيرد، چرا كه ايران كشوري است غني در زمينه توليد انواع ميوه‌ها. او اذعان كرد: جمعيت ايران حدود يك درصد جمعيت دنياست و ما چهار درصد توليد مركبات جهان را داريم؛ بنابراين چه نيازي به واردات است. حجتي با اشاره به اينكه ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز متولي اين موضوع است، ادامه داد: اين ميوه‌ها از كجا مي‌آيد، از آسمان يا مرزها؟ اگر از مرزها وارد مي‌شود حتما آنجا مرزبان وجود دارد و شما به خوبي‌ مي‌دانيد مسوول مرزباني چه كسي است. چرا از من اين سوال را مي‌كنيد؟ من چه مي‌توانم در اين زمينه بگويم.
ابلاغ مصوبات وزارت كشور به وزارتخانه‌ها براي مقابله با ميوه قاچاق
حجتي با اشاره به جلسه هفته قبل وزير كشور در اين رابطه ادامه داد: در اين جلسه مسوولان دستگاه‌هاي مربوطه و همچنين مسوولاني از وزارت جهادكشاورزي حضور داشتند و درباره آن بحث كردند كه در پي اين جلسه، وزير كشور به تمام وزارتخانه‌ها و مبادي ذيربط مصوبات انجام شده را ابلاغ كرد. او با اشاره به اينكه گاهي واردات به صورت پيله‌وري و محلي انجام مي‌شود، متذكر شد: در اين زمينه خيلي نبايد خرده گرفت، ضمن اينكه كسي هم نمي‌تواند كار چنداني انجام دهد اما در مواردي كه مساله سازمان‌يافته است، مثلا كساني كه ميوه‌ها را مي‌آورند و در ميدان مركزي توزيع مي‌كنند، دستگاه‌هاي مربوطه بايد حتما اين مساله را پيگيري كنند، ضمن اينكه وزارت جهادكشاورزي در اين زمينه با آنان همكاري خواهد كرد.
شوراي شهر در ميادين محدوديت ايجاد مي‌كند
عضو كابينه تدبير و اميد با اشاره به اينكه از شوراي شهر تهران درخواست كرديم كه با اين مساله مقابله كند، افزود: بنده سه‌شنبه با مسوولان شوراي شهر جلسه‌اي دارم و حتما در آنجا نيز از آنها درخواست مي‌كنم در اين زمينه محدوديت ايجاد كنند. عرضه اين ميوه‌ها نبايد به صورت رسمي در كشور انجام شود و اگر در ميادين نيز چنين ميوه‌اي وجود دارد بايد جمع‌آوري شود.
ترفند سوداگران براي ورود ترانزيت محصولات به داخل كشور
حجتي تاكيد كرد: مساله ديگري كه در جلسه با وزير كشور مطرح شد، اين بود كه عده‌اي مي‌خواهند ميوه‌هايي را به عنوان ترانزيت به نقطه ديگري از دنيا ببرند اما اين محصولات در داخل كشور نشر مي‌كند كه در اين زمينه بايد راه‌هاي چگونگي نشر را بررسي و از آنها جلوگيري كرد. وزير جهادكشاورزي ادامه داد: به عنوان مثال، گفته شده قرار بوده كه كالايي به عنوان ترانزيت به آسياي ميانه برده شود اما اين محموله به داخل كشور آمده است و در كانتينر هم كه پلمب بوده، با جرثقيل آرام برداشته شده و دوباره سر جايش قرار گرفته است؛ اين موارد ترفندهايي است كه كشف شده و بايد با آنها برخورد شود. وي تصريح كرد: متاسفانه سوداگران و كساني كه با منافع ملي رقابت و مبارزه ناسالم مي‌كنند، اين ترفندها را به كار گرفته و به توليد آسيب مي‌زنند.
تهاتر سيب و موز در دستور كار دولت
وي با بيان اينكه ما بايد ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن سيب از كشور صادر كنيم، افزود: وزارت كشاورزي طرحي را دنبال مي‌كند كه بر اساس آن، واردات سيب در ازاي صادرات موز انجام شود و هر كسي بخواهد موز وارد كند، بايد حتما سيب صادر كند. وزير جهادكشاورزي با اشاره به اينكه امسال يك كشاورز نخبه ايراني ۱۷۰ تن سيب در هر هكتار توليد كرده است، گفت: چرا بايد با اين وجود اصرار به واردات داشته باشيم. ما بين 5/4 تا ۵ ميليون تن مركبات در كشور توليد مي‌كنيم در حالي كه اين ميزان در دنيا ۱۰۰ ميليون تن است. او با اشاره به اينكه بايد جلوي اين كار را بگيريم اما محدوديت‌هايي وجود دارد، گفت: بنده بيشتر نگران آفت و بيماري‌هايي هستم كه اين محصولات با خود به كشور مي‌آورند، بنابراين اين موضوع از نظر فني براي وزارت جهاد بسيار مهم و حساسيت‌برانگيز است. عضو كابينه تدبير و اميد با اشاره به اينكه در مدت ۱۰ سال همراه با واردات پرتقال، آفت مگس مديترانه‌اي و همراه با واردات زيتون، مگس زيتون وارد كشور شده است، تصريح كرد: اين موضوع ما را بيشتر رنج مي‌دهد، چرا كه هزينه و خسارت زيادي را متوجه كشاورزان مي‌كند و ما حدود ۱۰ ميليارد تومان براي مبارزه با مگس ميوه زيتون هزينه كرديم، بنابراين از اين جهت خيلي آسيب مي‌بينيم.
ببينيد در روغن با توليد ما چه كردند
وزير جهادكشاورزي در ادامه با اشاره به اينكه در دوران پس از توليد، حرف و حديث‌هاي زيادي وجود دارد، گفت: ببينيد در روغن با ما و با توليدكنندگان چه كردند. او با اشاره به اينكه بيشترين وابستگي كشور در روغن است و ما ظرفيت توليد اين محصول را در داخل داريم، گفت: در چارچوب برنامه اقتصاد مقاومتي ما اين مساله را پيش‌بيني كرده‌ايم. حجتي با اشاره به اينكه كشاورزان ما انواع و اقسام حمايت‌هايي كه از كشاورزان خارجي مي‌شود را ندارند، تصريح كرد: گاهي برخي از مردم كه منافع كوتاه‌مدت دارند، در مقابل اين مسائل صف‌آرايي مي‌كنند. به گفته وزير جهادكشاورزي گاهي اين افراد دست‌شان از ما بازتر و صداي‌شان از ما بلندتر است. به عنوان مثال، زماني كه ما سرگرم رسيدگي به كارهاي ديگر هستيم، آنها سرگرم جيب خودشان هستند، صداي‌شان را بلندتر مي‌كنند و صداي ما كوتاه‌تر است. او اضافه كرد: ما از كارشناسان متخصص خواستيم كه در اين زمينه ظرفيت‌يابي و استعداديابي كنند تا مشخص شود چه ميزان روغن را مي‌توانيم در داخل تامين كنيم، افزود: براساس اعلام اين كارشناسان، در برنامه بلندمدت حدود ۷۰ درصد و در افقي ميان مدت حدود ۴۰ درصد از روغن مورد نياز را مي‌توانيم در داخل تامين كنيم. حجتي تاكيد كرد: چرا با اين ظرفيت‌ها، توليد روغن كشور بايد كمتر از ۱۰ درصد باشد. ما در حال تلاش هستيم كه اين مساله را بهبود ببخشيم و اميدوارم همه مسوولان به اين قضيه كمك كنند.
واكنش به ماجراي توزيع برنج‌هاي آلوده
وزير جهادكشاورزي در واكنش به ماجراي توزيع برنج‌هاي آلوده در كشور اظهار كرد: دستگاه‌هاي نظارتي بر كيفيت محصولات قابل عرضه نظارت مي‌كنند كه در رابطه با برنج، سازمان غذا و دارو و درباره مواد خام پروتيين دامي، سازمان دامپزشكي مسوول هستند. او بيان كرد: در ارتباط با زمان مصرف، روال پذيرفته‌ شده‌اي وجود دارد. به عنوان مثال يك تاريخ مصرف معين را براي محصول مشخص مي‌كنند كه برخي از اينها وقتي تاريخ‌شان به اتمام برسد، ديگر قابل مصرف نيستند اما برخي ديگر طبق استاندارد سازمان‌هاي نظارتي، تست، كنترل و آزمايش مي‌شوند و طبق مقرراتي كه اين سازمان‌ها دارند، اگر محصولات فاسد شده باشند، غيرقابل مصرف هستند. او اشاره كرد: درباره برخي محصولات، بسته به نوع آنها، سازمان‌هاي نظارتي بعد از آزمايشات لازم مي‌توانند زمان مصرف را تمديد كنند و گاهي هم نوع مصرف محصول را عوض مي‌كنند. به عنوان مثال، گوشت خام تا زماني كه تاريخ مصرف دارد، دامپزشكي آن را به صورت عادي عرضه مي‌كند اما در دوره‌هاي ديگر كه تاريخ آن تمديد شده، اين گوشت به صورت صنعتي مصرف مي‌شود. عضو كابينه تدبير و اميد با بيان اينكه اين مساله را سازمان‌هاي نظارتي بايد كنترل كنند، گفت: اگر كسي در اين زمينه قصور كرده باشد، بايد به ما يا وزارت بهداشت گزارش شود تا آن را پيگيري كنيم.
اهتمام دنيا به توليد محصولات تراريخته
وزير جهاد كشاورزي درباره توليد محصولات تراريخته در كشور گفت: بنده تاكنون در اين زمينه اظهارنظري نداشته‌ام اما آنچه قرار است ما به آن عمل كنيم، در چارچوب مقررات انجام مي‌شود. حجتي با بيان اينكه امروزه بيشتر توليد سويا در دنيا به شكل تراريخته انجام مي‌شود، افزود: مركز توليد سويا، كشورهاي امريكا و برزيل هستند، ضمن اينكه اين اتفاق در مورد ذرت نيز رخ مي‌دهد. وزير جهادكشاورزي با اشاره به اينكه هند و پاكستان به جرگه كشورهاي توليدكننده محصولات تراريخته ورود كرده‌اند و چيني‌ها نيز اخيرا وارد اين عرصه شده‌اند، خطاب به خبرنگاران حاضر در جمع تاكيد كرد: جايي نگوييد كه وزير كشاورزي اعلام كرده ما مي‌خواهيم محصولات تراريخته توليد كنيم؛ اين تنها توضيحي بود كه بنده درباره شرايط دنيا اعلام كردم. او تصريح كرد: ما مقررات قانوني در اين زمينه داريم اما نظر بنده اين است كه اگر قرار شد ما به اين عرصه ورود كنيم، در زمينه توليد محصولات دست اول خوراكي وارد اين بحث نشويم.
منابع بانكي توسعه گلخانه‌ها و پرورش ماهي فراهم شد
وزير جهادكشاورزي با بيان اينكه توسعه گلخانه‌ها و پرورش ماهي در قفس از كارهاي محوري ما است، اظهار داشت: در اين زمينه در اعطاي تسهيلات به كشاورزان با وجود محدوديت‌هاي موجود هيچ مشكلي نداريم و اگر كسي خواهان توسعه گلخانه و پرورش ماهي در قفس باشد، ما منابع مورد نياز بانكي آن را در بانك كشاورزي تامين كرده‌ايم و هيچ محدوديتي هم نداريم. حجتي با تاكيد بر اينكه توسعه كشت گلخانه‌ها، مصرف آب كشور را فوق‌العاده كاهش مي‌دهد، اظهار كرد: اگر ما بتوانيم كشت خياري را كه در عرصه باز انجام مي‌شود، به گلخانه‌ها منتقل كنيم، يك ميليارد متر مكعب مصرف آب را كاهش داده ايم كه اين ميزان سه برابر حجم مصرفي سد كرج است، ضمن اينكه اين عدد در گوجه فرنگي دو ميليارد متر مكعب است. او با بيان اينكه در توسعه گلخانه‌ها در سطح كشور خيلي عقب هستيم، خاطرنشان كرد: ما حتي از خودمان هم عقب‌تر هستيم و آنچه بايد باشيم، نيستيم. اعداد و ارقام در اين زمينه به گونه‌اي است كه بيان آن خجالت‌آور است.
پرورش ماهي در قفس به 200 هزار تن افزايش مي‌يابد
وزير جهادكشاورزي گفت: برنامه ما اين است كه سالانه بتوانيم سطح گلخانه‌هاي كشور را ۲۵۰۰ هكتار افزايش دهيم تا خيار و گوجه فرنگي در فضاي باز توليد نشود و به ذخاير آب كشور فشار نيايد. عضو كابينه تدبير و اميد، توسعه كشت ماهي در قفس را از ديگر اهداف وزارت جهادكشاورزي عنوان كرد و اظهار داشت: ارزيابي‌هايي كه كارشناسان نروژي با كمك مشاوران ايراني و درياهاي جنوب و شمال كشور انجام داده‌اند، حاكي از اين است كه ايران ظرفيت توليد بيش از يك ميليون تن ماهي در قفس را دارد كه متاسفانه ما از اين ظرفيت استفاده نكرده ايم. حجتي با بيان اينكه قصد داريم در برنامه ششم اين ميزان را به ۲۰۰ هزار تن برسانيم، افزود: سال قبل هدف ما توليد هزار تن ماهي در قفس بود كه تنها ۱۳۰ تن آن محقق شده اما امسال هدف‌مان توليد ۴ هزار تن ماهي بوده است كه اميدوار هستيم اين عدد را پشت سر بگذاريم. او ابراز اميدواري كرد: سال آينده ۲۰ هزار تن كشت ماهي در قفس انجام و تحويل ملت داده شود، ضمن اينكه بخش خصوصي در اين زمينه همكاري‌هاي زيادي داشته است.
خود اتكايي و افزايش محصولات استراتژيك
وزير جهادكشاورزي با بيان اينكه از جمله طرح‌هاي ما در چارچوب اقتصاد مقاومتي خود اتكايي و افزايش محصولات استراتژيك بوده است، گفت: ما در بحث برون‌نگري و درون‌زايي طرح‌هايي را تهيه كرده ايم كه گندم، برنج، پنبه، چغندر قند و ذرت از جمله محصولاتي هستند كه اين طرح براي آنها تهيه شده است. حجتي با بيان اينكه توسعه گياهان دارويي از جمله مهم‌ترين ظرفيت‌هاي كشور ما است، تصريح كرد: ما در اين زمينه مزيت‌هاي بسيار زيادي داريم كه تا امروز چشم‌مان را روي آنها بسته بوديم. او با اشاره به اينكه بيشتر گياهان دارويي كشور از جمله شيرين بيان، رازيانه، زعفران و غيره به صورت خام از كشور صادر مي‌شوند، متذكر شد: توجه ما به اين ظرفيت فوق‌العاده كم بوده و هم مسوولان هم دانشگاه‌ها و هم مردم به آن بي‌توجهي كرده‌اند. به گفته وزير جهاد كشاورزي، اين وزارتخانه طرحي جدي براي توسعه گياهان دارويي كشور دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها