• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3478 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۰ اسفند

پيام ملت به دو جريان بزرگ سياسي

مرتضي مبلغ

اصلاح‌طلبان از مدت‌ها پيش خود را براي حضور در انتخابات و ورود به مجلس شوراي اسلامي آماده كرده‌اند. آنها در اين انتخابات به دنبال مجلسي بودند كه به طور اساسي به فكر برون‌رفت از مشكلاتي باشد كه طي مديريت غلط گذشته بر كشور عارض شد. مشكلاتي كه دولت يازدهم در طول دو سال و نيم از مديريت خود همچنان در تلاش است آثار آن را از سياست داخلي بزدايد، نيازمند مجلسي با همين ويژگي‌هاست، تا همگام با دولت و ساير مسوولان كشور راه چاره‌اي براي برون‌رفت از آن پيدا كند. در بررسي مشكلاتي كه چندين سال است با اقتصاد و سياست كشور پيوند خورده، مي‌توان بهبود وضعيت كسب و كار، خروج از ركود و همچنين حفظ تعادل موجود در سياست خارجي، حل مسائل منطقه‌اي و جهاني از طريق گفت‌وگو را انتظار داشت. اما سياست داخلي، را مي‌توان به عنوان يكي ديگر از مطالبات اصلي مردم در نظر گرفت. حقوق اساسي ملت و ايجاد شرايط امن و بهتر براي يك زندگي ايده‌آل، از مهم‌ترين خواسته‌هاي مردمي است كه حضور حداكثري آنان را بايد تاكيدي بر حمايت خود از نظام اسلامي معنا كرد. بحث محيط زيست، معضل كم‌آبي و آلودگي هوا كه از مشكلات حاد زندگي عمومي مردم محسوب مي‌شود، نياز به قانونگذاراني دارد كه براي فراهم ساختن بسترهاي لازم در جهت كاهش آن هميار و همكار دولت باشند. اصلاح‌طلبان پيش از انتخابات برنامه‌هاي خود را براي مجلس اعلام كردند و اكنون هم با رسيدن به بهارستان تلاش دارند همان را كه به شكلي دقيق و عالمانه تهيه و تنظيم شده به مرحله اجرا بگذارند. اين خواسته‌اي است كه با حسن‌سابقه اين چهره‌هاي سياسي مي‌توان تحقق آن را انتظار داشت.  اما پيام حضور گسترده مردم پاي صندوق‌هاي راي، چيزي نيست كه به اين راحتي‌ها بتوان از آن گذشت. اين پيام بخشي به اصلاح‌طلبان و بخشي ديگر به اصولگرايان مربوط مي‌شود. اصلاح‌طلبان كه از اصلي‌ترين مخاطبان پيام‌ راي مردم هستند اين امر را به‌خوبي دريافت خواهند كرد كه اگر جرياني صادقانه در عرصه انتخابات كشور حضور پيدا كند و همه مشكلات و دست‌اندازهايي كه در بين راه وجود داشته را با تامل و تحمل پشت سر بگذارد و در برابر هر پيشامدي فرار از صحنه را بر قرار و مبارزه ترجيح ندهد و با نگاه به مصالح ملي همچنان در رقابت بماند.

 يقينا پاسخ مثبتي را از جانب اكثريت مردم دريافت خواهد كرد. يادمان نرود كه تمام اين رفتارها در چه شرايطي از سوي اصلاح‌طلبان به مرحله عمل رسيد. نمايندگان اين جريان سياسي همه مشكلات را تحمل كردند، با صندوق‌ها قهر نكردند و انفعالي در رفتار نداشتند. آنها فقط به دنبال اين بودند كه براي حل بي‌سياستي‌هاي سال‌هاي گذشته كه مشكلات زيادي را بر كشور وارد ساخت، صادقانه بايستند و با ورود به نهادهاي قانونگذاري سرنوشت جديدي را براي ملت رقم بزنند. اگر جريان اصلاحات حركت كند و همچون گذشته الگوي اخلاقمداري سياسي باشد خواهد توانست به شعارهاي خود عمل كرده و تداوم اعتماد مردم را هم شاهد باشد. اما پيام اين آرا به اصولگرايان را در چند مورد مي‌توان برشمرد. مردم قاطعانه نشان دادند با تندروي‌ها، غوغاسالاري‌ها و ناكارآمدي‌ها مخالفند و با وجود دستگاه‌هاي عريض و طويل تبليغاتي كه در اختيار برخي از اصولگرايان وجود داشت «نه» بزرگي را در جواب اين رفتارهاي ناصواب دادند. مردم نشان دادند كه به دنبال رفتار متعادل، منطقي و سازنده هستند.
 بد اخلاقي‌هاي مفرط جواب منفي خواهد داشت. چه اتهامات، چه دروغ‌ها و چه حركت‌هايي كه براي جلوگيري از پيروزي اصلاح‌طلبان انجام شد اما جواب آن، چه شد؟ غير از اين بود كه اين بداخلاقي‌ها نسبت به كساني‌ صورت گرفت كه با تاييد نهايي شوراي نگهبان وارد رقابت‌هاي انتخاباتي شدند؟ با تمام گفته‌هايي كه گوش فلك را پر كرده بود اما مردم به خوبي مخالفت خود را با آنها اعلام كردند. اصولگرايان يك‌بار هم كه شده به خود بيايند. نه اينكه گمان ببرند هرچه خود بگويند حق است. براي يك بار هم كه شده بشنوند كه اشتباه كردند، آن را بپذيرند و در رفتار خود تجديدنظر كنند. پس بهترين زمان است كه اعتماد عمومي را بارور سازند نه اينكه آن را كاهش داده و شكاف اجتماعي جديدي را شكل دهند. ما همه ايراني هستيم و تصميماتي را مي‌گيريم كه تنها در جهت اهداف و آرمان‌هاي نظام اسلامي باشد. سربلندي و تعالي كشور، هدفي است كه هيچ هموطني نمي‌خواهد كه انجام نپذيرد. در مقابل، مسوولان كشور نيز بايد با نگاه مساوي به آحاد جامعه بنگرند و بدون تفكيك، بسترهاي توسعه را بيش از گذشته فراهم كنند. پس از اين حركت باشكوه ملت بايد استفاده كرد و بر تحقق وعده‌ها تلاش وافر داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها