• ۱۴۰۳ جمعه ۹ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3502 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۵ فروردين

خبر كوتاه

نمي‌توان اتنظار داشت ايران از خود دفاع نكند
يك روزنامه امريكايي در يك يادداشت با اشاره به آزمايش‌هاي موشكي اخير ايران نوشت: نمي‌توانيم از ايران انتظار داشته باشيم از خود دفاع نكند. به گزارش ايسنا، روزنامه واشنگتن‌پست در ادامه اين يادداشت به سر مقاله اخير خود درباره اين فعاليت‌هاي ايران اشاره كرد و آن را تلاشي براي تضعيف پيشرفت‌ها در روابط با ايران كه يكي از موثرترين كشورها در خاورميانه است، دانست. در اين يادداشت كه به قلم يك ديپلمات پيشين امريكا در ايران در سال‌هاي پيش از انقلاب اسلامي نوشته شده، با اشاره به آزمايش‌هاي موشكي اخير در ايران آمده كه اگرچه تهران سوالاتي را درباره اهداف خود از اين آزمايشات ايجاد كرده است اما هيچ كس آنها را مورد بررسي قرار نداده است. درخواست قطعنامه2231 شوراي امنيت سازمان ملل از ايران براي دست كشيدن از اين آزمايش‌ها از آنجايي قابل اهميت است كه درخواست‌هاي محكم‌تر مورد موافقت قرار نخواهد گرفت. به نوشته اين روزنامه امريكايي، هيات تحريره‌ همچنين در سرمقاله اخير خود واقعيت‌هاي سياسي و نظامي در منطقه را ناديده گرفته است. چند دهه تحريم سبب شده است تا ايران براي به‌روزرساني نيروهاي مسلح خود با مشكلاتي مواجه باشد، در حالي كه عراق هشت سال به اين كشور حمله كرد و در اين ميان عربستان سعودي و كشورهاي حاشيه خليج (فارس) ميلياردها دلار براي خريد تجهيزات نظامي پيشرفته صرف كرده‌اند. عربستان حتي روسيه را در هزينه‌هاي مربوط به سلاح پشت سر گذاشته است. بنابراين ما نمي‌توانيم از ايران انتظار داشته باشيم از خود دفاع كنند.

اظهارات دوپهلوي روسيه در خصوص اس-300
 معاون نخست‌وزير روسيه در مصاحبه‌اي كه بامداد سه‌شنبه منتشر شده مدعي تحويل نخستين محموله سامانه دفاع موشكي اس-‌۳۰۰ به ايران شده است. به گزارش فارس، معاون نخست‌وزير روسيه در گفت‌وگو با رسانه‌هاي اين كشور مدعي شده نخستين محموله سامانه دفاع موشكي اس- 300 تحويل ايران شده است. خبرگزاري اسپوتنيگ از قول «ديميتري روگوزين»، معاون نخست‌وزير روسيه نوشته اين كشور «نخستين مجموعه سامانه‌هاي پدافند هوايي اس- 300 را به ايران تحويل داده است.» بر اساس اين گزارش، معاون نخست‌وزير روسيه در پاسخ به سوالي درباره تحويل اين سامانه گفت: «بله، تحويل (اين سامانه) در يك مسير لجستيكي طراحي شده توسط متخصصان ايران و روسيه، انجام مي‌شود. ايران بعد از دريافت نخستين مجموعه، شكايتش عليه روسيه در ديوان بين‌المللي داوري را پس مي‌گيرد.» اين مقام روسي تصريح كرد: «درباره اين لغو (شكايت) در كل با مجلس ايران توافق كرده‌ايم.» اظهارات مقام روسيه در حالي صورت گرفته كه حسين جابري انصاري، سخنگوي وزارت خارجه ايران، گفته بود «مراحل نخست اين قرارداد» براي تحويل اس-‌300 به ايران، مسير اجرايي خود را طي كرده است. توافقات جديدي مابين دو كشور براي اجراي اين قرارداد معوقه كه تاريخ‌ها و زمانبندي‌هاي آن به تعويق افتاده بود، حاصل شده و در مسير اجرا هست. اينك به اطلاع افكار عمومي مي‌رسانم كه مرحله نخست اين قرارداد مسير اجرايي خود را طي كرده و اميدواريم كه بر اساس زمانبندي جديد تا پايان قرارداد مراحل مختلف اجرايي آن تكميل شود.»

«تد كروز» در مخالفت با فروش بويينگ به ايران
به اوباما نامه مي‌نويسد
 نامزد جمهوريخواه انتخابات رياست‌جمهوري 2016 امريكا اعلام كرده درصدد است طي نامه‌اي، مخالفت رسمي خود را با فروش هواپيماي بويينگ به ايران به «باراك اوباما» اعلام كند. به گزارش فارس، شركت هواپيماسازي «بويينگ» مذاكره براي فروش هواپيماهاي اين شركت به ايران را آغاز كرده‌ است. با لغو تحريم‌هاي مرتبط با برنامه هسته‌اي ايران، بسياري از شركت‌هاي غربي به دنبال از سرگيري روابط تجاري با ايران هستند و برخي از نمايندگان شركت‌هاي غربي براي ورود به بازار ايران، به تهران سفر كرده‌اند تا فرصت‌هاي تجاري را ارزيابي كنند. روزنامه امريكايي «وال استريت ژورنال» گزارش كرد، شركت بويينگ روز دوشنبه اعلام كرد كه مذاكرات اوليه را در تهران با شركت‌هاي هواپيمايي ايران درباره فروش احتمالي هواپيماهاي بويينگ و خدمات هواپيمايي آغاز كرده‌اند.  طبق اين گزارش، اكثر تحريم‌هاي امريكا عليه ايران همچنان بر جاي خود باقي است اما دولت «باراك اوباما» رييس‌جمهوري امريكا به دنبال تقويت سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در ايران به عنوان ابزاري براي تقويت توافق هسته‌اي است.  مقامات امريكايي روز گذشته اعلام كردند كه چشم‌انداز مثبتي را در شركت‌هاي امريكايي مشاهده كرده‌اند كه به دنبال ورود به بازار ايران در بخش‌هايي است كه قوانين امريكا براي آنها ممانعتي ايجاد نمي‌كند كه اين بخش‌ها شامل قطعات خودرو و خدمات پزشكي مي‌شود. در بخش هواپيمايي، مقامات ايراني اعلام كردند كه احتمال مي‌رود 400 يا تعداد بيشتري هواپيماي جديد در سال‌هاي آينده خريداري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون