• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3502 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۵ فروردين

خنده‌هاي پسابرجام

نخست‌وزير ايتاليا با سفر به تهران قراردادهاي بسته شده‌ ايران و ايتاليا در رم را تحكيم بخشيد

گروه سياسي| با سبز شدن چراغ سعدآباد، نوبت به عبور كاروان 250 نفره‌اي از ايتاليا مي‌رسد. رم ميزبان زمستاني حسن روحاني ميهمان بهاري تهران مي‌شود، تا «پيشران براي توسعه روابط با ايران» نام بگيرد. بزرگ‌ترين شريك تجاري ايران در اتحاديه اروپا، براي بازگشت به جايگاه دوران پيشا تحريم عازم تهران مي‌شود تا در فاصله‌اي سه‌ماهه 36 سند همكاري را ميان دو كشور به امضا برساند. حسن روحاني روز سه‌شنبه در مجموعه فرهنگي-تاريخي سعدآباد به‌طور رسمي از نخست‌وزير ايتاليا استقبال كرد. نخست‌وزير ايتاليا كه در سفر به تهران يك هيات 250 نفره سياسي و اقتصادي با او همراهي مي‌كنند، شش يادداشت تفاهم و موافقتنامه همكاري را با مقامات كشورمان به امضا رساند. جمهوري اسلامي ايران و جمهوري ايتاليا، با امضاي اين يادداشت تفاهم‌ها، راه را براي گسترش بيش از پيش روابط تهران- رم در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي هموارتر كردند. اسناد همكاري بين تهران و رم را روز سه‌‌شنبه مقام‌هاي ارشد بخش‌هاي خصوصي و دولتي دو كشور و در حضور حسن روحاني رييس‌جمهوري اسلامي ايران و «متئو رنتسي» نخست‌وزير ايتاليا امضا كردند. حسن روحاني در اين ديدار با اشاره به انتخاب ايتاليا به عنوان نخستين مقصد سفر اروپايي خود پس از اجرايي شدن برجام و پايان تحريم‌ها، سفر خود به رم و سفر نخست‌وزير ايتاليا به تهران طي سه ماه گذشته، را بيانگر اين پيام روشن دانست كه دو دولت براي توسعه روابط در زمينه‌هاي مختلف اراده مستحكمي دارند. توسعه روابطي كه به گفته روحاني براي زدودن جو رواني به جا مانده از دوران تحريم، نيازمند تلاش مضاعف است. نخست‌وزير ايتاليا نيز در اين ديدار يكي از فرازهاي روابط دو كشور را ديدگاه‌هاي نزديك در زمينه حقوق بشر و صيانت از آن دانست و گفت: «ما در اين زمينه ديدگاه دكتر روحاني را دنبال مي‌كنيم كه اعتقاد دارند دين براي ايجاد و گسترش صلح و آرامش ميان بشريت شكل گرفته و تلاش ما هم مبتني بر گسترش اين ديدگاه و گفتمان است». رنتسي با اشاره به نشست آينده گروه هفت كه در كشورش برگزار مي‌شود اظهار داشت: «تلاش خواهيم كرد تمامي بخش‌هاي باقي مانده از تحريم‌هاي ايران را برطرف و فضاي سالمتري براي ارتقاي سطح روابط اقتصادي ايجاد كنيم و همچنين راه‌هاي گسترش و تعميق ارزش‌هاي فرهنگي و اسلامي برآمده از ديدگاه‌هاي معتقد بر پرهيز از افراطگرايي را مورد بررسي قرار دهيم.»
ايتاليا با انتخاب موگريني نقش خود در مذاكرات را ايفا كرد
رييس‌جمهور امضاي 36 سند همكاري ميان ايران و ايتاليا طي سه ماه اخير را بيانگر اراده مستحكم دو كشور براي توسعه همكاري‌ها و روابط خواند و تاكيد كرد: سفر نخست‌وزير ايتاليا به تهران آغاز مهمي براي حركت و توسعه روابط تهران – رم در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي، علمي، فناوري، گردشگري و نيز هماهنگي و رايزني در مسائل مهم منطقه‌اي و بين‌المللي خواهد بود. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، حسن روحاني كه روز سه‌شنبه و پس از مراسم امضاي شش يادداشت تفاهم و موافقتنامه همكاري ميان تهران – رم، در جمع خبرنگاران صحبت مي‌كرد، اظهارداشت: جمهوري اسلامي ايران براي روابط خود با ايتاليا اهميت زيادي قايل است و مواضع رم در دوران سخت تحريم‌ها نيز، موضعي متعادل در مقايسه با برخي ديگر از كشورها بود. رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: اگر‌چه ايتاليا در مذاكرات 1+5 حضور نداشت اما با انتخاب خانم موگريني، سهم و نقش خود را در موفقيت اين مذاكرات ايفا كرد. روحاني با اشاره به انتخاب ايتاليا به عنوان نخستين مقصد سفر اروپايي خود پس از
اجرايي‌شدن برجام و پايان تحريم‌ها، گفت: سفر من به رم و سفر نخست‌وزير ايتاليا به تهران طي سه ماه گذشته، بيانگر اين پيام روشن است كه دو دولت براي توسعه روابط در زمينه‌هاي مختلف اراده مستحكمي دارند. رييس‌جمهور گفت: دو كشور در زمينه صنعت، حمل و نقل، گردشگري، علم و فناوري و در ساير زمينه‌هاي اقتصادي تفاهمات و اسناد خوبي در گذشته به امضا رسانده‌اند و امروز بايد براي اجرايي شدن آنها، گام‌هاي موثري برداشته شود. روحاني با اشاره به امضاي 36 سند همكاري طي سه ماه اخير و در جريان سفر به رم و سفر نخست‌وزير ايتاليا به تهران، اظهارداشت: اجراي اين 36 سند مي‌تواند مسير جديدي براي توسعه روابط اقتصادي دو كشور به ويژه در زمينه‌هاي سرمايه‌گذاري و ورود فناوري‌هاي جديد از ايتاليا به ايران فراهم كند. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه در زمينه روابط بانكي و بيمه صادراتي گام‌هاي خوبي برداشته شده و ارتباطات برقرار گرديده است، تصريح كرد: هنوز در اين زمينه‌ها نيازمند اقدامات سريع‌تري براي حل و فصل برخي جزييات هستيم چرا كه گرچه تحريم‌هاي بانكي برداشته شده و همكاري‌هاي بانكي آغاز شده است اما براي زدودن جو رواني به جا مانده از دوران تحريم در اين زمينه، نيازمند تلاش مضاعفي هستيم. روحاني با اظهار خرسندي از اينكه ايتاليا در ميان كشورهاي اتحاديه اروپا به عنوان كشوري پيشران براي توسعه روابط با ايران پيشگام شده است، اظهارداشت: قبل از تحريم‌ها، ايتاليا به عنوان بزرگ‌ترين شريك تجاري ايران در اتحاديه اروپا به‌شمار مي‌رفت و امروز هم مي‌تواند اين جايگاه خود را بار ديگر به دست آورد. رييس‌جمهور با اشاره به توسعه روابط تهران – رم در زمينه‌هاي علمي، دانشگاهي، فناوري، فرهنگي و هنري، اظهارداشت: مصمم هستيم همكاري‌هاي مشترك خود را به ويژه در زمينه گردشگري و تقويت روابط دو ملت، توسعه و تعميق بخشيم.
دين اسلام هيچ ارتباطي با تروريسم ندارد
حسن روحاني در بخش ديگري از سخنان خود رايزني با طرف ايتاليايي براي مبارزه با اسلام‌هراسي را مورد اشاره قرار داد و گفت: ضرورت دارد كه دنيا بداند اديان آسماني از جمله اسلام، هيچ ارتباطي با ترور و تروريسم ندارند و همه اديان آسماني پيام‌آور صلح، دوستي و همزيستي مسالمت‌آميز بين انسان‌ها هستند. رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: در جريان مذاكرات خود قرابت مسيحيت و اسلام و تنفر هر دو دين از تروريسم، مورد تاكيد قرار گرفت و مقرر شد همكاري‌هاي دو كشور در اين زمينه شروع و تداوم يابد. روحاني گفت: معضلات كشورهاي منطقه از جمله افغانستان، ‌يمن، عراق، سوريه، لبنان و ليبي از موضوعات ديگري بود كه در جريان مذاكرات مورد بحث و بررسي قرار گرفت و بر رايزني و هماهنگي بيشتر دو كشور براي حل و فصل معضلات منطقه تاكيد شد. دو طرف در مذاكرات، بر اراده خود براي مبارزه با تروريسم و كمك‌هاي نوع‌دوستانه به ويژه به مردم آسيب‌ديده و آواره يمن و سوريه تاكيد كردند. متئو رنتسي، نخست‌وزير ايتاليا نيز در اين نشست مشترك مطبوعاتي با بيان اينكه همواره روابطي مبتني بر دوستي بي‌شائبه ميان ملت‌ها و دولت‌هاي دو كشور جريان داشته است، گفت: دوره جديد روابط ايران و ايتاليا فرازي تاريخي از روابط دو كشور است. وي روابط دو كشور را عميق و دوستانه خواند و افزود: سابقه مثبت روابط دو كشور مبناي بسيار موثري براي ارتقاي هر‌چه بيشتر سطح تعاملات و همكاري‌هاي دو طرف در عرصه‌هاي مختلف است. نخست‌وزير ايتاليا در ادامه با اشاره به اينكه توافق هسته‌اي ميان ايران و كشورهاي 1+5 بر محور اعتماد متقابل شكل گرفت، اظهارداشت: وجود و افزايش اين اعتماد متقابل، بستر مناسبي براي گسترش و تثبيت روابط اقتصادي و همكاري‌ها در سطوح مختلف است. رنتسي با تاكيد بر اينكه ارتباطات اقتصادي و بازرگاني با ايران بايد در اسرع وقت شكل گيرد، تصريح كرد: بنا نهادن پايه‌هاي استوار در روابط اقتصادي نيازمند
نقش‌آفريني بانك‌ها و موسسات مالي و بيمه است و امروز نمايندگان بانك‌ها و موسسات مالي و بيمه بزرگ ايتاليا در سفر به تهران همراه ما هستند تا اين مقدمات را فراهم كنند. نخست‌وزير ايتاليا گفت: يكي از فرازهاي روابط دو كشور ديدگاه‌هاي نزديك به هم دو كشور در زمينه حقوق بشر و صيانت از آن است. ما در اين زمينه ديدگاه دكتر روحاني را دنبال مي‌كنيم كه اعتقاد دارند دين براي ايجاد و گسترش صلح و آرامش ميان بشريت شكل گرفته و تلاش ما هم مبتني بر گسترش اين ديدگاه و گفتمان است. رنتسي با اشاره به اينكه متاسفانه افراد زيادي حتي در كشورهاي اروپايي هستند كه معتقدند، مفهوم اسلام دست يازيدن به افراط و خشونت گرايي است، اضافه كرد: بايد با چنين ديدگاهي مبارزه كرد و با دكتر روحاني كاملا موافقم كه يكي از ابزارهاي كارآمد مبارزه با اين ديدگاه اقدامات فرهنگي است. وي با ابراز اميدواري نسبت به اينكه در نشست بعدي گروه هفت كه در كشورش برگزار مي‌شود بيشتر به اين موضوع پرداخته شود، اظهار داشت: از سوي ديگر تلاش خواهيم كرد تمامي بخش‌هاي باقي مانده از تحريم‌هاي ايران را برطرف و فضاي سالم‌تري براي ارتقاي سطح روابط اقتصادي ايجاد كنيم و همچنين راه‌هاي گسترش و تعميق ارزش‌هاي فرهنگي و اسلامي برآمده از ديدگاه‌هاي معتقد بر پرهيز از افراط‌گرايي را مورد بررسي قرار دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون