• ۱۴۰۳ شنبه ۳۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3547 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۰ خرداد

خبر كوتاه

توقف صادرات گاز به ژاپن

يك مقام مسوول با تاييد توقف صادرات گازمايع ايران به ژاپن، گفت: در شرايط فعلي با وجود توقف صادرات گازمايع به ژاپن اما ايران حتي يك تن LPG بدون مشتري ندارد. احمد مهدوي در گفت‌وگو با مهر درباره آخرين وضعيت صادرات گاز مايع ايران در دوران پساتحريم، گفت: در شرايط فعلي مشكلات بيمه و تامين كشتي‌هاي حمل گاز مايع صادراتي ايران تا حدودي حل شده و در مجموع محدوديتي براي صادرات گاز‌مايع وجود ندارد. دبيركل انجمن صنفي كارفرمايي صنعت پتروشيمي ايران در پاسخ به پرسش مهر با تاييد متوقف ماندن صادرات گاز مايع ايران به ژاپن، اظهار داشت: ژاپن يكي از محتاط‌ترين كشورها براي لغو تحريم‌هاي نفتي ايران بوده و ژاپني‌ها براي واردات گاز مايع ريسك نمي‌كنند. اين مقام مسوول با تاكيد بر اينكه با وجود متوقف ماندن صادرات گاز مايع ايران به ژاپن اما مشكلي براي صادرات اين محصول وجود ندارد، اظهار داشت: در حال حاضر مشتريان زيادي براي خريد گاز مايع ايران در بازار وجود دارد و حتي امكان پاسخگويي به نياز برخي از مشتريان هم در بازار نداريم. مهدوي با يادآوري اينكه هم‌اكنون صادرات گاز مايع ايران به دليل بالا بودن تقاضا در بازار به صورت پيش‌فروش انجام مي‌شود، تاكيد كرد: يكي از مهم‌ترين مشكلات پيش روي براي صادرات گاز مايع تامين كشتي بوده اما در طول چند ماه گذشته و با لغو تحريم‌ها برخي خريداران گاز مايع اين محصول را از طريق كشتي‌هاي خود بارگيري و دريافت كرده‌اند.


خروج 21 هزار ميليارد تومان وام از شبكه بانكي

مجموعه بانك‌ها در ماه ابتدايي سال بالغ بر 21 هزار ميليارد تومان تسهيلات به بخش‌هاي مختلف اقتصادي پرداخت كردند. به گزارش ايسنا، تازه‌ترين آمار اعلامي بانك مركزي باز هم از رشد تسهيلات پرداختي در شبكه بانكي خبر مي‌دهد. اين در حالي است كه در مجموع در فروردين سال جاري 2/21 هزار ميليارد تومان يعني حدود 8500 ميليارد تومان نسبت به ماه مشابه سال گذشته وام بانكي پرداخت شده است. اين رقم  7/67 درصد رشد دارد. بنا بر اين گزارش، در حال حاضر از مجموع 21 هزار ميليارد توماني كه بانك‌ها به بخش‌هاي مختلف اقتصادي پرداخت كرده‌اند حدود 9/68 و به عبارتي 6/14 هزار ميليارد تومان آن به تامين سرمايه در گردش بنگاه‌هاي اقتصادي اختصاص داشته است. اين البته موضوع مورد تاكيد به شبكه بانكي در دو سال اخير بوده تا بتواند با ارايه تسهيلات بيشتر به حوزه‌هاي توليدي، موجبات حركت در اين بخش و افزايش رونق اقتصادي را فراهم آورد. اين در حالي است كه اخيرا ولي‌الله سيف-رييس كل بانك مركزي- در رابطه با ميزان تسهيلات‌دهي بانك‌ها بر تخصيص بهينه منابع محدود نظام بانكي تاكيد كرده و گفته كه تسهيلات بانكي بايد به گونه‌اي تخصيص داده شود كه بر دستاوردهاي به دست آمده در تورم و نقدينگي آثار منفي نداشته و منابع محدود به صورت اثربخش در اقتصاد تزريق شود. وي، البته اشاره‌اي به تعداد 10 هزار واحدي بنگاه‌هاي كوچك و متوسط در كشور داشته و عنوان كرده كه در صورتي كه تنها 10 درصد تسهيلات جديد شبكه بانكي كه رقم آن حدود 16 هزار ميليارد تومان است به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط اختصاص يابد، اين بنگاه‌ها احيا مي‌شوند و مي‌توانند به فعاليت خود ادامه دهند. وي از بانك‌ها خواسته تا در اين رابطه به طور مرتب به بانك مركزي گزارش عملكرد ارايه كنند.


خانه اولي‌ها وارد بازار مسكن شدند

از ديروز با سررسيد وام صندوق پس انداز مسكن «يكم» ممكن است حجم معاملات خريد و فروش مسكن ماهيانه 8 درصد افزايش يابد. به گزارش ايسنا، 19 خرداد دقيقا يك سال از زماني كه نخستين گروه سپرده گذاران در وام صندوق پس انداز مسكن «يكم» يا «خانه اولي»‌ها ثبت‌نام كردند، مي‌گذرد كه مي‌توانند وام‌هاي ۱۲۰ ميليون (در تهران)، ۹۰ ميليون (شهرهاي بالاي ۲۰۰ هزار نفر) و ۶۰ ميليون (شهرهاي زير ۲۰۰ هزار نفر) را با نرخ سود ۱۳ درصد دريافت كنند و پيش‌بيني مي‌شود ماهيانه چهار هزار نفر به جمع خريداران مسكن اضافه شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون