• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3563 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۹ تير

علي اكبر ناطق نوري:

شأن درست كردن‌ها ما را از مردم جدا كرده است

گروه سياسي| گلايه‌هاي زيادي در دل دارد، گلايه‌هايي كه بي‌شك سال‌هاست در سكوت چندين ساله‌اش محبوس بودند. اين روزها اما شيخ نور گلايه‌ها را از «حصر سكوت» و «قفل كلام» رها كرده و از دغدغه‌هايش مي‌گويد؛ دغدغه‌هايي كه بي‌شك خط تغيير را در او بيشتر از گذشته نمايان مي‌كند و اين مساله را به رخ مي‌كشد كه ناطق نوري اين روزها با ناطق‌نوري دهه 70 فاصله زيادي دارد و اين را نگراني‌ها و دغدغه‌هاي اين روزهايش گواه مي‌دهند. شيخ نور كه پيش از اين نگراني‌اش از سير قهقرايي اين سال‌ها را صريح و بي‌پرده بيان كرده بود اين‌بار به بهانه سالگرد شهادت شهيد بهشتي نوك پيكان انتقاد را به سوي خود و هم‌ترازانش نشانه گرفته است و از جدايي‌ها شكايت مي‌كند، از «فاصله‌اي» كه ميان مردم و مسوولان اين روزها بيداد مي‌كند. سخنراني ناطق نوري در كانون توحيد ايراد شد، جايي كه به گفته محمدرضا بهشتي خاطرات بسياري از روزهاي پيش و پس از انقلاب را در خود جاي داده است. فرزند شهيد بهشتي پيش از آغاز سخنراني ناطق نوري از مهندس معمار كانون توحيد نيز ياد كرد و براي او آرزوي سلامتي كرد؛ معماري كه اين سال‌هاي اخير را به همراه همسرش در خانه‌اش گذرانده است.
جامعه‌ ما ديندار است اما دين‌شناس نيست
به گزارش ايسنا، ناطق نوري با اشاره به سير فعاليت‌هاي شهيد بهشتي در حوزه علميه و سپس تاسيس مدرسه حقاني در قم اظهار كرد: همواره براي من اين پرسش وجود داشت كه چرا يك عالم فقيه چون شهيد بهشتي كه از هوش و توانايي فراواني برخوردار بود در حوزه علميه نماند تا جزو مراجع تقليد شود و در عوض فعاليت‌هايي را انجام داد كه حتي از نظر شاگردانش كه امثال من باشد همواره جاي شگفتي و تعجب داشت. اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينكه شهيد بهشتي به اين نتيجه رسيده بود كه اسلام هنوز در جوامع اسلامي پياده نشده است، اظهار كرد: به تعبير پيامبر مردم ديندار هستند ولي ممكن است دين‌شناس نباشند. البته فاصله بين دينداري و دين‌شناسي بسيار است و شهيد بهشتي نيز همين اعتقاد را داشت كه بسياري از مسلمانان ممكن است ديندار باشند اما دين‌شناس نباشند همانطور كه امروز جامعه‌ ما ديندار است اما دين‌شناس نيست. ناطق‌نوري ادامه داد: اگر فرد يا جامعه‌اي ديندار باشد اما شناختي از دين نداشته باشد ضررش اين است كه آن جامعه يا فرد هر آنچه را كه رنگ و بويي از دين داشته باشد مي‌پذيرد هرچند كه آن مطلب ربطي به دين نداشته باشد. رييس دفتر بازرسي ويژه رهبري با تاكيد بر اينكه جامعه اسلامي زماني به انحراف كشيده مي‌شود كه دينداران، دين‌شناس نباشند، اظهار كرد: اگر در جامعه اسلامي شايسته‌سالاري كنار برود و رابطه‌ و فاميل‌بازي يا جو و موج بر آن حاكم شود نتيجه‌اش همين مي‌شود كه عده‌اي به نام دين اميرالمومنين را كنار مي‌گذارند و شرايط به سمتي مي‌رود كه علي(ع) به نام دين و مذهب مورد لعن و نفرين مسلمانان قرار مي‌گيرد.  
بين ما و مردم حجاب پديد آمده
رييس دفتر بازرسي ويژه رهبري با تاكيد بر اينكه شأن درست كردن‌ها ما را از مردم جدا كرده است، اظهار كرد: اينكه براي روحانيت شأن درست كرده‌ايم كه اگر يك روحاني در سلام كردن پيشقدم شود شأن او نيست يا اگر به احترام يك مكلا از جايش بلند شود از شأن او خارج است حرف‌هاي نادرستي است و پيغمبر اسلام هم اگر مي‌خواست براي خود شأن خاصي درست كند هرگز در كارش موفق نمي‌شد. وي ادامه داد: اين شأن و شؤونات را امثال ما درست كرده‌ايم درحالي كه رسول خدا در كوچه‌ها مي‌ايستاد و به سخنان مردم پاسخ مي‌داد. اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: خداوند منافقين را لعنت كند كه سبب شده‌اند براي ما محافظ در نظر بگيرند كه چنين كارهايي سبب شد حجابي بين ما و مردم پديد آيد و حتي بعضي‌ها فكر كنند كه شأن و منزلت خاصي دارند. ناطق نوري با بيان اينكه براي شهيد بهشتي مساله شأن مطرح نبود بلكه درد دين و حمايت از اسلام وجود داشت، اظهار كرد: شهيد بهشتي در سال 39 به قم آمد تا حوزه علميه را سامان دهد چرا كه در آن دوران عده‌اي در حوزه به قائده النظام‌في‌لا‌نظام (نظم ما در بي‌نظمي است) قائل بودند كه اين هم از بدبختي‌هاي ما در آن دوره بود و شهيد بهشتي آمده بود تا چنين افكاري را از ذهن عده‌اي دور كند و آنها را متوجه كند كه براي مديريت حوزه برنامه‌ريزي لازم است، اما از آنجايي كه نمي‌توانست با كل حوزه علميه درگير شود و اين مديريت را جا بيندازد با جمعي از دوستانش مدرسه حقاني را تاسيس كرد كه خروجي آن قابل مقايسه با تمام مدارس قم در آن دوره نبود و بسياري از نيروهاي قدرتمند ما در قوه قضاييه در اوايل انقلاب از همان مدرسه حقاني فارغ‌التحصيل شده بودند.
امثال بهشتي و مطهري تكرار نخواهند شد
وي ادامه داد: متاسفانه در دوره‌هاي اخير شرايطي پيش آمده است كه هركس كه از مدرسه حقاني فارغ‌التحصيل مي‌شود درباره‌اش گفته مي‌شود كه آدم خوبي است اما حيف كه از مدرسه حقاني آمده كه اين شرايط براي مدرسه حقاني مشابه همان شرايطي است كه در حزب جمهوري اسلامي پديد آمد و نهايتا به تعطيلي حزب منجر شد. اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه آيت‌الله بهشتي از جمله نيروهايي بود كه هيچگاه نقش تاثيرگذارش در انقلاب براي مردم شناخته نشد، اظهار كرد: مرحوم بهشتي و شهيد باهنر از جمله كساني بودند كه در جريان انقلاب نقش تاثيرگذاري داشتند اما مانند عده‌اي كه يك كار مي‌كنند و آن را صد كار نشان مي‌دهند، نبودند و در حالي كه صدها كار براي اين انقلاب كار كرده بودند حتي يك مورد را هم نشان نمي‌دادند و به همين جهت بود كه نقش ايشان در انقلاب براي مردم كمتر شناخته شد. ناطق نوري در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه شهيد بهشتي محبوب شخصيت‌هاي سياسي و مردم بود، اظهار كرد: انساني كه مي‌خواهد غيرمتملق و آزاد باشد البته كه دشمناني هم خواهد داشت اما بايد ديد چه كساني دوست او هستند و چه كساني با وي دشمني مي‌كنند. شهيد بهشتي نيز از جمله كساني بود كه در دل‌هاي بسياري از مردم و شخصيت‌هاي سياسي قرار داشت اما به همان اندازه دشمناني هم داشت. ناطق نوري اظهار كرد: زماني كه شهيد بهشتي به شهادت رسيدند ما شعار داديم كه دشمن در چه فكري است كه ايران پر از بهشتي است اما حقيقت اين است كه اين شعارها براي آن بود كه دشمن نسبت به خود مغرور نشود و واقعيت اين است كه ديگر امثال شهيد بهشتي و شهيد مطهري براي ما تكرار نخواهند شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون