• ۱۴۰۳ شنبه ۳ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3990 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۱ دي

نبايد با طرح ترافيك تبعيض به وجود آوريم

محمد عليخاني

 آيا طرح ترافيك فعلي مشكل ترافيك و آلودگي هواي تهران را حل كرده است؟ شايد طرح قبلي در زمان خودش كارآمد بوده اما الان ۳۸ سال گذشته و قطعا نياز به بازنگري دارد. مشابه طرح فعلي در هيچ جاي دنيا وجود ندارد؛ اينكه قسمتي از شهر را ببندند و بگويند اين تعداد مجوز مي‌دهيم و بقيه هم اجازه ورود به اين قسمت شهر را ندارند. يك منطقه‌اي از شهر را عده‌اي بتوانند با خودروي شخصي وارد شوند اما عده‌اي ديگر از شهروندان اجازه ورود نداشته باشند. امروز ديگر همه دنيا از تكنولوژي و ابزارهاي جديد براي كنترل ترافيك استفاده و به صورت هوشمند ترافيك را كنترل مي‌كنند. پس نيازي نيست ما قسمتي از شهر را ببنديم و دست انسان را در دخالت باز بگذاريم و تبعيض به وجود بياوريم. الان مردم براي ورود به بخش طرح، 40 هزار تومان پرداخت مي‌كنند، حالا چه يك ساعت در طرح بمانند و چه 12 ساعت در محدوده طرح مسافركشي كند. اما در طرح جديد قرار است ماشين‌هاي آلاينده‌تر، هزينه بيشتري پرداخت كنند تا مردم تشويق به استفاده از خودروها كمتر آلاينده شوند. قرار نيست مردم ماشين بخرند و راحت‌تر بتوانند از آن استفاده كنند. قرار است مشكل حمل و نقل عمومي حل شود و مردم از آن بيشتر از وسايل نقليه شخصي‌شان استفاده كنند. قرار است ترددهاي زائد حذف شود. مشكل تهران اين است كه حدود 20 ميليون تردد در اين شهر اتفاق مي‌افتد كه بخش زيادي از آنها، ترددهاي زائد هستند. وقتي مديريت شود و در ساعات پيك تعرفه‌اي تعيين شود كه در ساعت غيرپيك كمتر باشد، مردم تنظيم مي‌كنند كه در ساعات غيرپيك وارد اين محدوده‌ها بشوند و بنابراين هزينه كمتري پرداخت مي‌كنند. اين نحوه مديريت ترافيك است. الان براي همين طرح ترافيك خيلي‌ها حاضرند چند ميليون تومان پول بدهند، يك سري‌ها زورشان مي‌رسد يا پارتي دارند و طرح مي‌گيرند و بقيه مردم محروم هستند. معابر شهر جزو مشاعات شهر هست و براي همه مردم است. اينكه رانتي وجود داشته باشد كه فقط عده خاصي بتوانند از آن استفاده كنند، درست نيست. چون يك نفر نماينده شوراي شهر و نماينده مجلس و آشنا و فاميل اين و آن است بتواند وارد محدوده طرح شود ولي يك بنده خدايي  نتواند. همه به تناسب استفاده‌اي كه از محدوده طرح ترافيك مي‌كنند، بايد هزينه پرداخت كنند نه اينكه يك نفر بيشتر و يكي كمتر پرداخت كند.
*رييس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون