• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 17 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۳ دي

گفت‌وگوي «اعتماد» با غلامرضا ظريفيان استاد تاريخ و از رزمندگان دفاع مقدس

سردار سليماني في‌النفسه سنبل دولتمردان جمهوري اسلامي است

غلامرضا ظريفيان را بيشتر به دليل سال‌هايي كه در دولت اصلاحات، به عنوان معاون وزير علوم فعاليت مي‌كرد، مي‌شناسيم اما او كه از رزمندگان 8 سال دفاع مقدس نيز هست، به عنوان استاد تاريخ و در مقام پژوهشگر تاريخ جنگ نيز فعاليت‌هايي درخور داشته است. از او درباره شهيد سليماني پرسيديم.

    آقاي ظريفيان، نقش سردار سليماني را در دوران 8 ساله جنگ تحميلي چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ 
سردار سليماني تجربه زيسته خود را در دفاع مقدس با مجموعه‌اي از تخصص‌هاي مختلف و با حضور اقشار مختلف گذرانده بود و ظرف آن 8 سال، در عرصه دفاع مقدس در جهادي متكي بر نيروي مردمي ارتباطات گسترده‌اي با همه اقشار برقرار كرد. او با تجربه عمليات مختلف و متفاوت در انتها جنگ را به سرمايه‌اي مهم تبديل كرد كه همواره نقشي كليدي و اساسي در دفاع ميهني ايفا كرد. سردار سليماني اين سرمايه را در نيروي قدس به خدمت گرفت.
    اين نقش ۸ ساله، در تامين امنيت كشور به‌ويژه هنگام بروز و ظهور داعش چطور نمود يافت؟
زماني كه مرزهاي جهان اسلام در خطر و تهديد جرياني مخوف بود و از سرمايه داعش براي اسلام‌هراسي استفاده مي‌شد و جز خشونت چيزي نداشت، سردار سليماني تجربه 8 ساله خود را وارد كار كرد. اما نمي‌شد با اين جريان تنها به وسيله مبارزه نظامي برخورد كرد. از يك‌سو عربستان حامي اين جريان بود و از سوي ديگر با افكار عمومي دنيا و جهان بين‌الملل و جريانات مختلف سياسي سر و كار داشتند. مبارزه با داعش در عرصه‌اي گسترده‌تر از عرصه نظامي جريان داشت. در چنين شرايطي بود كه ديپلماسي كشور به كمك سردار سليماني آمد و در اين تجربه زيستي جديد، تجارب 8 سال دفاع مقدس در بسيج امت اسلامي و تجربه دستگاه ديپلماسي مشاركت داشتند. آنچه حاصل شد تركيبي از گفت‌وگو و مذاكره و ارتباط با عرصه‌هاي بين‌الملل و استفاده از توانايي‌هاي امت اسلامي بود كه اتفاق تلخ رخ داده در جهان اسلام را كاهش داد. در عين حال ويژگي‌هاي اخلاقي و شخصيت مردم‌مدار سردار حاج قاسم سليماني بسيار حايز اهميت است؛ چراكه او همواره سعي مي‌كرد اصل قضيه به سرانجام برسد، نه اينكه خود را قهرمان ميدان معرفي كند. درنهايت بايد گفت كه اخلاص و تلاش او همواره بر سر زبان‌هاست؛ چراكه سردار خصوصا در موضوع مقابله با داعش سعي داشت بدون مطرح كردن خود، از اين تركيب هوشمندانه استفاده كند. او في‌نفسه سنبل و الگوي دولتمردان ما بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها