• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 17 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۳ دي

منصور حقيقت‌پور معاون پيشين شهيد سليماني:

ديپلماسي جهادي سردار، وزن ژئوپوليتيكي فوق‌العاده ايجاد كرد

منصور حقيقت‌پور را احتمالا به عنوان يكي از نمايندگان پيشين مجلس و ازجمله چهره‌هاي نزديك به علي لاريجاني مي‌شناسيم، اما او پيش از آنكه راهي پارلمان شود و در مجلس نهم، به عنوان نايب‌رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نقش‌آفرين باشد، به‌مدت 12 سال معاون منطقه‌اي سردار سليماني بود.

    آقاي حقيقت‌پور! بسياري رويكرد فراجناحي سردار سليماني را ازجمله دلايل موفقيت و محبوبيت او مي‌دانند. تحليل شما از اين ويژگي چيست؟
ايشان به معناي واقعي، نه اصولگرا بود و نه اصلاح‌طلب؛ بلكه انقلابي بود. انقلابي بود كه اشتباهات اصولگرايان را به آنها گوشزد مي‌كرد و اشكالات جناح اصلاح‌طلب را نيز به آنها مي‌گفت و با اقدامات مثبت هر دو جناح همراه بود و مخالفت نمي‌كرد. سردار سليماني به معناي واقعي كلمه يك انقلابي بود. اينكه امروز خط‌كش گذاشته‌ايم و اصلاح‌طلب و اصولگرا راه انداخته و جامعه را به دو گروه تقسيم كرده‌ايم و به همين دليل نيز بعضا در مقاطع مختلف در تقابل بين اصلاح‌طلب و اصولگرا قرار مي‌گيريم، مولفه قدرت ما را صفر كرده است.
    درخصوص تاثير ايشان بر سياست خارجي بگوييد؛ ارزيابي‌تان از «ديپلماسي ميدانِ سردار سليماني» چيست؟
ما او را فرمانده ديپلماسي جهادي مي‌دانيم كه از رهبر انقلاب الهام مي‌گيرد و قواره قانوني مصوبات شوراي عالي امنيت ملي را رعايت مي‌كند و در اين قواره پيش مي‌رود و در دنيا براي ما توليد قدرت مي‌كند. ديپلماسي جهادي برگ برنده ما در دنيا براي احياي اسلام است كه براي جمهوري اسلامي، وزن ژئوپوليتيك فوق‌العاده‌اي توليد مي‌كند. اين وزن است كه ديپلماسي عادي ما را جلو مي‌برد. ما امروز در دنيا در مقاطعي كه كارمان خوب پيش مي‌رود، در واقع توانسته‌ايم از اين ظرفيت استفاده كنيم؛ لذا فضايي كه سردار سليماني در آن وارد مي‌شود نه تنها مكمل سياست‌هاي عمومي كشور است، بلكه پيشران اين سياست‌هاست.
    و درنهايت اگر خاطره از سردار سليماني داريد، بفرماييد.
من 12 سال معاون ايشان بودم. خاطره با سردار سليماني فراوان است. ايشان از فضاي عملياتي محدود داخل كشور، درحالي به فرماندهي نيروي قدس رسيد كه تنها يك هدف داشت كه به آن رسيد و آن هدف، شهادت بود. سردار سليماني از مدت‌ها پيش هدف فتح قله رفيع شهادت را براي خود معين كرده بود. در روز معارفه ايشان در نيروي قدس سخنان و عباراتي مهم را بيان كرد و ازجمله گفت امروز صبح كه مي‌خواستم از خانه بيرون بيايم، غسل شهادت كرده و آمده‌ام! اين آدم از وقتي پا به نيروي قدس گذاشت، غسل شهادت كرده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها