• ۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 17 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۳ دي

عزت‌الله يوسفيان‌ملا، نماينده ادوار مجلس

احدي نمي‌تواند بگويد سردار سليماني متعلق به يك جناح است

درحالي‌كه شهيدسليماني را به عنوان چهره‌اي فراجناحي در فضاي سياسي داخلي مي‌شناسيم، يك چهره سياسي نزديك به جناح راست كه سال‌ها سابقه حضور در مجلس را نيز در كارنامه دارد، معتقد است كه احدي نمي‌تواند ادعايي در تضاد با رويكرد فراجناحي سردار پيش كشيده و بگويد كه او به جناحي خاص تعلق‌خاطر داشت. گفت‌وگوي «اعتماد» را با عزت‌الله يوسفيان‌ملا مي‌خوانيد.

    آقاي يوسفيان‌ملا! باتوجه به آنچه اين اواخر در ارتباط با تعابير «ميدان» و «ديپلماسي» مطرح شده، نظر شما درباره نوع نگاه سردار سليماني به مباحث ديپلماسي چيست؟
سردار سليماني در تعيين سفرا هيچ مزاحمتي براي وزارت امور خارجه نداشت و وقتي به عنوان مثال درمورد سفير امور خارجه در عراق نظري مي‌داد، درحقيقت باتوجه به اشرافي كه به منطقه داشت، پيشنهادي را مطرح مي‌كرد و وزارت خارجه نيز كار طبيعي خود را انجام مي‌داد. درواقع به هيچ‌وجه به اين صورت نبود كه حكمي از سردار سليماني گرفته شود. او به شكلي بسيار ظريف تنها روي ملزومات اظهارنظر مي‌كرد ولي وقتي سفير ديگري براي آن پست تعيين مي‌شد، با تمام وجود با او همراهي و همكاري مي‌كرد. اين بزرگمرد از اقدامات وزارت امور خارجه پشتيباني مي‌كرد؛ لذا هيچ‌يك از سفراي ما در بدترين شرايط در عراق يا ليبي يا يمن، مشكل چنداني نداشتند. البته هر كسي جاي او بود، هرگز اجازه نمي‌داد وزارت امور خارجه دخالتي داشته باشد چون مي‌گفت باتوجه به آنكه اين مناطق درگير جنگ بوده و منطقه جنگي است، بايد او سفير را انتخاب كند چراكه سفير در چنين مناطقي وظايف جنگي، نظامي و امنيتي دارد؛ ولي اين اتفاق نمي‌افتاد و سردار سليماني با بزرگواري از وزارت خارجه و تصميماتش حمايت مي‌كرد.
    نظرتان در مورد مشي و رويكرد سردار سليماني در مسائل داخلي سياست چيست؟
احدي نمي‌تواند بگويد سردار سليماني در جريان خاصي بود؛ يعني دقيقا آن چيزي بود كه مورد نظر رهبري بود. ايشان در سخنراني‌هايش با صراحت به اين نكته اشاره مي‌كرد. اين عين جمله سردار بود كه مي‌گفت «آقا اين آدم راست است، اين آدم چپ است؛ اين اصولگرا است و اين اصلاح‌طلب! آقا اينها را ول كنيد!» يك نفر نمي‌تواند بگويد كه سردار سليماني درمورد چند كشوري كه در آنها فعاليت نظامي‌گري داشت، اصولگرا يا اصلاح‌طلبي را به سفارت جمهوري اسلامي فرستاده است. ايشان فراجناحي عمل مي‌كرد و در هر تصميمي در جهت منافع نظام و تقويت حاكميت گام برمي‌داشت. در مجلس ديديم كه كانديداهايي كه از كرمان در مجلس بودند، با وجود انتساب به طيف اصلاح‌طلب به‌دليل اينكه افرادي سالم بودند، ازسوي سردار سليماني نيز حمايت مي‌شدند. اصولگراياني سالم هم از استان كرمان مورد حمايت ايشان قرار گرفتند. ما 16 سال در مجلس بوديم و عملكرد ايشان را از نزديك ديديم. جريان سياسي در مسلك و مرام اين بزرگوار نبود و تنها سلامت و فداكاري و ايثار و عشق و علاقه به نظام ملاك عمل ايشان بود. معلوم نشد معاونانش در اين‌همه سال چپ بودند يا راست! دفتر و تشكيلاتش در اين جهت حركت نمي‌كرد كه اصلاح‌طلب بيايد يا اصولگرا و سلامت افراد برايش اصل بود و همين اصل را ادامه داد و سپاه قدس هنوز هم بر اين اصل عمل مي‌كند.
    احيانا خاطره‌اي از سردار سليماني داريد؟
دو، سه روز به مجلس دهم مانده بود كه سردار به مجلس تشريف آورد. آن روز من و نماينده كرمان به خدمت ايشان رسيديم و صحبتي در مورد جبهه و اين مسائل پيش آمد كه گفتيم ما اينجا راحت هستيم و شما چند روزي اينجاييد و بعد در جنگ و آشوب هستيد، گفت همان راحتي شما هم خدمت است؛ يكي بايد در مجلس امن خدمت كند و يكي بايد در ميدان نبرد باشد. اين صحبت‌هايي كه ميان ما رد و بدل شد، بسيار ارزشمند بود. ما فكر مي‌كرديم ايشان از ما طلبكار شود و بگويد ما در آتش و توپ و در نبرد با داعش هستيم. ولي سردار سليماني مساله را طوري جلوه داد كه صحن مجلس با خط جنگ با داعش فرقي ندارد!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها