چرايي امتحانات حضوري
غلامرضا كريمي
ستاد ملي كرونا برگزاري امتحانات حضوري در پايههاي نهم و دوازدهم را تاييد كرد. سوال برخي از خانوادهها و دانشآموزان اين است كه چرا وزارت آموزش و پرورش اصرار بر برگزاري حضوري امتحانات اين دو پايه در اين شرايط حاد كرونايي دارد؟ در ذيل اين سوال، دوگانه حفظ جان دانشآموزان و برگزاري حضوري امتحانات در بخشي از فضاي مجازي به عنوان يك دغدغه برجسته شده است. در اين يادداشت تلاش ميشود اهميت و ضرورت برگزاري حضوري امتحانات اين دو پايه مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار گيرد. حال كه در آستانه برگزاري امتحانات حضوري پايههاي نهم و دوازدهم از 27 ارديبهشت تا 24 خرداد سال جاري هستيم ميبايست خانوادهها و دانشآموزان و افكار عمومي جامعه، از ضرورت اين تصميم و نحوه برگزاري امتحانات آگاهي پيدا كنند تااز دغدغهها و نگرانيهاي آنها كاسته شود. امتحانات نهايي و هماهنگ براي يك ميليون و 124 هزار دانشآموز شاغل به تحصيل در پايه نهم، نقش و تاثير مهمي در هدايت تحصيلي و انتخاب رشته آنها متناسب با توانايي و استعدادهايشان دارد، علاوه بر اين توزيع متوازن آنها در رشتههاي مورد نياز بازار كار، ضرورت برگزاري امتحانات بر اساس اصول علمي سنجش و اندازهگيري و رعايت استانداردهاي مبتني بر عدالت آموزشي را ايجاب ميكند. در واقع اگر معيار ارزشيابي دقيق و مناسبي براي هدايت تحصيلي دانشآموزان وجود نداشته باشد در هنگام ثبتنام براي ورود به متوسطه دوم، خانوادهها و دانشآموزان با مشكلات و چالشهاي فراواني مواجه ميشوند كه افت تحصيلي، شكست تحصيلي و ترك تحصيل در سالهاي بعدي ازجمله تبعات آن است و خسارات جبرانناپذيري براي تامين و تربيت نيروي انساني كارآمد براي كشور خواهد داشت.
ضرورت برگزاري آزمون هماهنگ و حضوري بر اساس اصول علمي سنجش و اندازهگيري براي 655 هزار دانشآموز شاغل به تحصيل در شاخههاي نظري پايه دوازدهم، بيش از پايه نهم است چراكه پذيرش 85 درصد ظرفيت رشتهمحلهاي دانشگاهها صرفا بر اساس نمرات كتبي امتحانات اين پايه است. علاوه بر اين در كنكور سراسري، سوابق تحصيلي 30 درصد تاثير مثبت دارد.بنابراين نتايج قابل اتكا و عادلانه امتحانات اين پايه ميتواند به صورت مستقيم در سرنوشت دانشآموزان تاثير مشهود داشته باشد. نكته حائز اهميت ديگر اين است كه مدرك ديپلم ايران از مدارك معتبر براي پذيرش در دانشگاههاي برجسته جهان است كه برمبناي نمرات تكتك دروس و معدل كتبي مورد ارزيابي قرار ميگيرد بنابراين هر گونه كاهش استاندارد در برگزاري اين آزمون ميتواند اعتباربخشي بينالمللي ديپلم ايران را در سالهاي بعدي مورد خدشه قرار دهد. براي كاهش نگراني و دغدغه خانوادهها و به منظور رعايت پروتكلهاي بهداشتي در مدارس و حوزههاي برگزاري امتحانات حضوري تمهيدات مناسبي نظير افزايش 2700 حوزه امتحاني جديد نسبت به سالهاي غيركرونايي به منظور رعايت فاصلهگذاري مطمئن، حضور مراقبين بهداشتي در تمامي حوزههاي امتحاني، رعايت استاندارد دومتري از چهار طرف در استقرار صندلي هر دانشآموز، برخورداري از تهويه مناسب محلهاي برگزاري، جلوگيري از تجمع در پشت دربهاي حوزه امتحاني و تجهيز ورودي مدارس به محلولهاي ضدعفونيكننده صورت گرفته تا سلامت دانشآموزان تضمين گردد. همچنين هر دانشآموزي كه مبتلا به كرونا شده يا مشكوك به آن است ميتواند با ارايه مدارك پزشكي، در آزمون جبراني يا نوبت شهريور شركت كند و نمراتش به عنوان نوبت خرداد ثبت خواهد گرديد. افزون بر اينها، به منظور حفظ آرامش خاطر دانشآموزان با توجه به محدوديتهاي آموزش غيرحضوري، 30 درصد محتواي بسياري از كتب درسي صرفا براي مطالعه در نظر گرفته شده و در ارزشيابي پاياني هيچ سوالي از اين مباحث طرح نخواهد شد كه ليست اين حذفيات در سايت مركز سنجش و پايش كيفيت آموزشي، در دسترس دانشآموزان است. برگزاري امتحانات شاخه فنيوحرفهاي و كاردانش، در دروس عمومي و شايستگيهاي فني و غيرفني، همانند آزمونهاي پايه دهم و يازدهم شاخه نظري، با نظر معلم و نظارت مدير مدرسه صورت ميگيرداما ارزشيابي دروس عملي و استانداردهاي مهارت در شاخه كاردانش و كارورزي و كارآموزي، به شيوه حضوري و تا 15 مردادماه انجام ميگردد. از رسانهها و فعالان عرصه مجازي انتظار ميرود به احترام مسووليتپذيري، سختكوشي و همدلي، خلاقيت و مهرباني معلمان در پيگيري آموزش در دوران تعطيلي مدارس، با اين تصميم وزارت آموزش و پرورش كه مورد تاييد ستاد ملي كرونا قرار گرفته همراهي كرده تا خانوادهها كه به عنوان دستيار معلمان، در اين ايام نقشآفريني ويژهاي كردند بتوانند با آرامش و دغدغه كمتري فرزندانشان را به مدارس و حوزههاي امتحاني بفرستند تا پرونده اين سال تحصيلي بسته شود. بدون شك همراهي و مشاركت تمامي ذينفعان و دغدغهمندان نظام آموزشي كمك خواهد كرد كه دانشآموزان با اعتماد به نفس و آرامش بيشتري، اين دو نقطه عطف تحصيلي خود يعني پايه نهم و اخذ ديپلم را پشت سر بگذارند.