• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5806 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۸ تير

گزارش «اعتماد» از مسمومیت برخی اهالی رضوانشهر

علت مسمومیت: آب آلوده؟

یک منبع آگاه: آب شرب را مورد آزمایش قرار دادند ، اما نتیجه را هنوز اعلام نکرده‌اند

  گروه   حوادث

۸ تیر ماه جاری همزمان با برگزاری دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری خبر مسمومیت برخی اهالی شهرستان رضوانشهر استان گیلان رسانه‌ای می‌شود. این در‌حالی است که برخی منابع و اهالی مدعی هستند مسمومیت این افراد در رضوانشهر از دو هفته پیش از انتشار خبر آغاز شده، اما بنا به دلایلی خبر آن منتشر نشده بود. جمعه هشتم تیر ماه برخی اهالی شهر رضوانشهر با علائمی همچون حالت تهوع، سردرد، دل پیچه و... به بیمارستان و دیگر مراکز درمانی این شهر مراجعه کردند و پس از دریافت سرم مرخص شدند. با اینکه مسوولان مربوطه مدعی هستند مشکل را برطرف کردند، اما تعداد مراجعه‌کنندگان روز به روز در حال افزایش است و علت اصلی این مسمومیت همچنان اعلام نشده است تا جایی که شب اول تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان 130 نفر اعلام شد، اما دو روز تعداد مراجعه‌کنندگان به 400 نفر رسید.

با این حال «محمد تقی آشوبی» رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد علت مسمومیت گفت: «در بررسی‌های اولیه از افرادی که به مراکز درمانی مراجعه کردند علت مسمومیت این افراد آلودگی آب تشخیص داده شد، اما علت اصلی این اتفاق در دست بررسی است.»

یک منبع آگاه در همین راستا به «اعتماد» می‌گوید: «هر روز تعداد مراجعه‌کنندگان رو به افزایش است و تاکنون ۴۰۰ نفر دچار مسمومیت شدند. رییس بیمارستان رضوانشهر اعلام کرده که آب شرب را قبل از مصرف بجوشانند. حتی گفته از مسموم‌شدگان ویزیت دریافت نشود. البته آب شرب را مورد آزمایش قرار دادند، اما نتیجه را هنوز اعلام نکردند.»

یکی از اهالی رضوانشهر که دچار مسمومیت شده و به بیمارستان مراجعه کرده به «اعتماد» می‌گوید: «من و خانواده‌ام دو بار با علائم شکم درد، اسهال و دل پیچه، بی‌حالی و بی‌اشتهایی به بیمارستان مراجعه کردیم. علت مسمومیت هم آب آشامیدنی است، اما نمی‌دانیم چرا علت اصلی را اعلان نمی‌کنند.»

یکی دیگر از اهالی نیز می‌گوید: «دو، سه هفته است که آب شرب رضوانشهر آلوده است و چند نفر از اعضای خانواده ما به بیمارستان مراجعه کردند، اما این خبر دیر رسانه‌ای شد.»

شنیده‌های «اعتماد» از برخی منابع محلی حاکی از آن است که «ادغام آب فاضلاب با آب شرب» علت این مسمومیت بوده است، اما تاکنون نه تنها علت اصلی این اتفاق اعلام نشده بلکه برخی مسوولان مربوطه سعی در پنهان کردن علت اصلی این مسمومیت‌ها دارند.

در همین راستا نیز یکی از خبرگزاری‌های محلی رضوانشهر طی اطلاعیه فوری نوشت: «بنا بر اخبار واصله مبنی بر مسمومیت تعدادی از شهروندان و مراجعه آنها به مراکز درمانی موضوع در دستور کار اداره بهداشت قرار گرفت که طبق بررسی‌های به عمل آمده شبهه اولیه در راستای کیفیت آب شرب بوده است. البته آزمایش اولیه از نمونه آب شرب سلامت اولیه آن را تایید کرده، اما از آنجایی که تعداد مراجعان به بیمارستان با علائم مشابه و تقریبا از یک نقطه شهر بوده از شهروندان شهرستان رضوانشهر خواسته شده به جای آب شرب از آب جوشیده استفاده کنند.»

 

«نادر صفوی» فرماندار رضوانشهر در واکنش به این خبر گفت: «تعدادی از شهروندان دچار علائم تهوع همراه با بدن درد و سوزش معده شده که این افراد به بیمارستان و دیگر مراکز درمانی این شهرستان مراجعه و تحت مداوا قرار گرفتند. در بررسی‌های اولیه از افرادی که به مراکز درمانی مراجعه کردند علت مسمومیت این افراد آلودگی آب تشخیص داده شده است.»

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این باره گفت: «اولین بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان شهدای رضوانشهر ساعت ۱۱ روز هشتم تیر ماه بوده است.»

این در‌حالی است که برخی اهالی مدعی هستند قبل از هشتم تیر ماه دچار این علائم شدند.

آشوبی، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه نیز عنوان کرد: «جهت بررسی موضوع، شناسایی منشا بیماری و همچنین اقدامات بهداشتی و درمانی لازم، اقدامات لازم در دانشگاه علوم پزشکی گیلان با هماهنگی دستگاه‌های مسوول در شهرستان، صورت گرفته است. مقرر شده تا شبکه بهداشت و درمان شهرستان رضوانشهر به فوریت نسبت به بررسی‌های اپیدمیولوژیک جهت پیدا کردن علل احتمالی از طریق سنجش آب شرب شهرستان از نظر آلودگی میکروبی و میزان کلر باقی مانده آب اقدام کند.»

شرکت آب و فاضلاب استان گیلان نیز در واکنش به مسمومیت جمعی شهروندان رضوانشهری اعلام‌کرد: «براساس بررسی‌ها در سامانه ارتباطات مردمی۱۲۲ و گزارشات بهره‌برداری هیچ حادثه کیفی درخصوص اختلال در روند گندزدایی و بروز شکستگی در شبکه توزیع طی روزهای اخیر گزارش نشده است. به منظور حصول اطمینان از روند مطلوبیت کیفیت آب شرب، شست‌وشوی شبکه توزیع مناطق موردنظر انجام و کلر باقی‌مانده در محدوده استاندارد افزایش یافت.»

 

خبر مسمومیت برخی اهالی رضوانشهر ناشی از آب شرب اولین بار نیست که رسانه‌ای می‌شود. خرداد ماه سال گذشته نیز بیش از 300 نفر از اهالی شهرستان بدره واقع در استان ایلام با علائمی همچون اسهال، استفراغ، بی‌حالی، دل درد و تب شدید به درمانگاه این شهرستان مراجعه کردند. در گزارشی که «اعتماد» سال 1402 از علت مسمومیت اهالی شهرستان بدره منتشر کرد مشخص شد آب این شهرستان آلوده شده بود. دادستان ایلام طی مصاحبه ای با «اعتماد» در این باره گفته بود: «حدود بیست نمونه از آزمایشات بیماران را به تهران ارسال کردیم. نتیجه آزمایشات که ارایه شود، موضوع نیز روشن می‌شود، ولی قطع یقین نمی‌توان گفت که مسمومیت برخی شهروندان مربوط به شیوع یک ویروس است یا آلودگی ناشی از آب شرب.»

در نتیجه می‌توان گفت که مسمومیت اهالی با ادعای شیوع ویروس صحت نداشته، چرا‌که پس از انتشار این اخبار ویروسی برای شیوع وجود نداشته است. این درحالی است که رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز طی ادعایی علت مسمومیت برخی اهالی شهرستان رضوانشهر را امکان شیوع یک ویروس عنوان کرده است.

شهریور ماه 1400 نیز «اعتماد» طی گزارشی به مسمومیت دسته جمعی اهالی روستای دشه از توابع شهرستان پاوه پرداخت. طبق این گزارش مشخص شد علت مسمومیت اهالی روستای دشه ادغام فاضلاب و آب شرب بوده است. برخی اهالی دشه در مصاحبه با «اعتماد» گفته بودند دچار علایمی همچون سردرد، سرگیجه، تهوع و... شدند. همچنین فرماندار شهرستان پاوه گفته بود: «به مردم روستای دشه هشدار داده شده بود که از آب چشمه مصرف نکنند. حتی برای رفع انسداد خط فاضلاب از نیروهای آتش‌نشانی استفاده شد.»

او با اینکه علت مسمومیت اهالی روستا مشخص بود، مدعی شده بود: «مردمی که از این روستا به بیمارستان قدس شهرستان پاوه مراجعه کردند به دلیل علایم شدید از مسمومیت بستری شدند. این احتمال نیز وجود دارد که اهالی مراجعه‌کننده از روستای دشه به بیمارستان صرفا به دلیل عوارض ناشی از مسمومیت بستری نشده باشند.»

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون