• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4070 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲ ارديبهشت

كيتارو در تالار وزارت كشور روي صحنه مي‌رود

مسووليت سنگين آهنگساز «جاده ابريشم»

علي مغازه‌اي

صحبت‌هاي اخير كيتارو درباره ايران و توجهش به موسيقي ايراني من را بر آن داشت تا پيش از كنسرت او، چند خطي درباره انتظار مخاطب ايراني از اين موسيقيدان بين‌ا‌لمللي بنويسم. به عقيده من توجه كيتارو به تاريخ، فرهنگ و هنر اين ملت و نيز توجهش به موسيقي بومي ايران بسيار ارزشمند بود و در همان قدم اول مي‌توان اين بذل توجه را مورد تحسين قرار داد. اما بد نيست از چند منظر كنسرت پيش رو را مورد بررسي قرار دهيم؛ نخست آنكه كيتارو اعلام كرده قرار است برنامه‌ ويژه‌اي براي مخاطبان ايراني روي صحنه ببرد. اين كنسرت شامل اجراي دو اثر از اين آهنگساز خواهد بود كه يكي بر مبناي اثر
«Kojiki and Universe» است و ديگري موسيقي آشناي او بر مجموعه «جاده ابريشم».

«Kojiki and Universe» عنوان آهنگي درباره منظومه شمسي است كه كيتارو آن را 28 سال پيش با مشاوره و همراهي Kazunori Shibata (اخترشناس و دانشمند نجوم) ساخته است و گويا در آن يافته‌هاي علمي در تلفيق با موسيقي كيتارو تصويري زيبا از سيارات و جهان كهكشان‌ها ارايه مي‌شود. از آنجا كه نام برجسته كوجيكي بر پيشاني‌ اين اثر قرار گرفته به نظر مي‌رسد بايد شاهد موسيقي عميقي باشيم كه درك و دريافتي از فلسفه جهان در آن نهفته است و نيز چون كتاب «كوجيكي» به عنوان مهم‌ترين كتاب تاريخ باستان ژاپن و كتاب مقدس آيين شينتو، در ايران هم ترجمه شده است، به نظر مي‌رسد كه بايد اين اجرا براي مخاطبان نكته‌سنج بار معنايي جالب و مضاعفي داشته باشد.

چنان كه اشاره شد «كوجيكي» كتابي درباره تمدن چند هزار ساله ژاپن است كه اكنون در قالب كنسرت كيتارو مي‌تواند حلقه‌اي از پيوند يا ارتباط فرهنگ ايران با يكي از كهن‌ترين تمدن‌هاي مشرق زمين باشد.

مضاف براينكه اين كنسرت مي‌تواند به واسطه اجراي قطعات معروف كيتارو كه براي سريال «جاده ابريشم» و در سبك نيو‌ايج ساخته، براي مخاطب ايراني سرگرم‌كننده و نوستالژيك باشد.

موسيقي كيتارو بر «جاده ابريشم» در سال‌هاي جنگ، يكي از موسيقي‌هاي شناخته شده مردم بود و به جرات مي‌توان گفت جزو ده اثري است كه هر ايراني ولو شده در موسيقي آسانسور ساختمان‌ها آن را شنيده است.

اما از منظري ديگر معتقدم مخاطب هوشمند ايراني انتظار دارد در اين كنسرت شاهد آثاري از موسيقي امروز كيتارو نيز باشد. مسلم است از ساخت اثري مثل «جاده ابريشم» بيش از 30 سال مي‌گذرد و اجراي آن به تنهايي نمي‌تواند مبين هنر امروز اين آهنگساز باشد. طبيعي است كه انتظار داشته باشيم در اين كنسرت با سه وجه زندگي هنري كيتارو روبه‌رو باشيم:

نخست؛ سال‌هاي ابتدايي كار كيتارو و دوران جواني‌اش كه شامل ساخت موسيقي «جاده ابريشم» و ديگر آثاري مي‌شود كه براي او شهرت جهاني به همراه داشت. دوم؛ اثري عميق مبتني بر كتاب كوجيكي، فلسفه ژاپن و موسيقي آن خطه كه شامل احساسات قومي و تاريخي مشرق‌زمين و نگاه مدرن آنها به جهان امروز مي‌شود و سوم؛ كيتاروي امروز.

به باور من مخاطب ايراني آشنا با موسيقي كيتارو كه با عشق و اميد فراوان به تماشاي اين اجرا مي‌رود، مسووليت سنگيني را بر دوش اين هنرمند و برگزاركنندگان آن مي‌گذارد. اين مخاطب براي تماشاي اين كنسرت بين 50 تا 100 دلار پرداخت كرده و بديهي است كه توقع داشته باشد، بخش عمده‌اي از انتظارات موسيقي‌شناسانه‌اش پاسخ داده شود. اميدوارم اين تجربه شنيداري در تعامل با مخاطب ايراني نكته‌سنج، مطابق با استانداردهاي جهاني و اجراهاي كيتارو در ساير نقاط دنيا باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون