• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4070 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲ ارديبهشت

كنسرت‌هاي جديد عليزاده و شجريان در راه است

در خبرهاي امروز علاوه بر خبر حضور عليزاده در صحنه، خبرهايي متفاوت همچون انتشار مجموعه شعر شاعران افغان، برگزاري نمايشگاه نقاشي‌هاي احمد‌رضا ‌احمدي، حضور مجدد سعيد پورصميمي در تئاتر و خبر برگزاري كنسرت همايون شجريان و سهراب پورناظري را خواهيم خواند.

 

بداهه‌نوازي عليزاده در تالار وحدت

حسين عليزاده، نوازنده و آهنگساز پيشكسوت موسيقي كشورمان به همراه مجيد خلج و علي بوستان كنسرت «ديدار» را در تالار وحدت تهران به صحنه مي‌برد.

كنسرت بداهه‌نوازي حسين عليزاده، مجيد خلج و علي بوستان روزهاي ۱۷ و ۱۸ ارديبهشت‌ در تالار وحدت ميزبان علاقه‌مندان موسيقي است.

آنطور كه روابط عمومي كنسرت اعلام كرده است؛ كنسرت «ديدار» در دو بخش بداهه و در قالب دونوازي و سه‌نوازي روي صحنه خواهد رفت. بخش اول اين كنسرت دونوازي تار و تمبك خواهد بود و قسمت دوم به دونوازي شورانگيز به همراهي تمبك و سازهاي كوبه‌اي اختصاص دارد. تور كنسرت «ديدار» علاوه بر تهران قرار است در شهرستان‌ها نيز ادامه پيدا كند كه تاريخ آنها متعاقباً اعلام خواهد شد. حسين عليزاده و مجيد خلج، پيش از اين نيز در چندين اثر با هم همكاري داشته‌اند كه از اين ميان مي‌توان به آلبوم«آن و آن» اشاره كرد.

 

گزيده آثارنويسندگان معاصر افغانستان

در نمايشگاه كتاب

نشر تاك افغانستان حدود ۴۰ گزيده شعر از ۴۰ شاعر معاصر افغان را در دست انتشار دارد. ۱۲ مجموعه از اين كتاب‌ها زير چاپ است و در نمايشگاه كتاب تهران در غرفه‌ نشر تاك در بخش بين‌المللي عرضه خواهد شد.

به گزارش ايسنا، «آسمان زمين من است»، از بارق شفيعي. «آمدن در دم رفتن» سروده نديم كابلي. «ابر نقره‌كار» از عبدالحسين توفيق. «اين گل از دست ما كه مي‌گيرد» سروده ملك‌الشعرا قاري عبدالله. «پژواك خاموشي» از عبدالرحمان پژواك. «خانه بغض كوچكي است» از سعادت‌ملوك تابش. «خانه آيينه» از شايق جمال حيدري. «خداحافظ گل سوري» سروده قهار عاصي. «خون تاك» از سيداسماعيل بلخي. «در تداوم نبودن» از ليلا صراحت روشني. «صورتگر ماه» از محمود فاراني و «من زنده‌ام هنوز» سروده صوفي غلام‌نبي عشقري، آثاري هستند كه عرضه خواهند شد.

در بخشي از پيش‌گفتار ناشر آمده است: ادبيات مثل هر پديده‌ ديگر اجتماعي در افغانستان از آسيب‌هاي چند دهه جنگ و ناآرامي بركنار نبوده است. نبودن ثبات در جامعه سبب شده است صنعت نشر و چاپ به شيوه اصولي پا نگيرد و آثار شاعران و نويسندگان چنان‌كه بايد و شايد اقبال انتشار نيابند و به دست مخاطبان نرسند.

پيش از اين نيز مجموعه داستان‌هايي از نويسندگان معاصر افغانستان با نام «داستان‌هاي امروز افغانستان» و با انتخاب محمود خوافي در ايران منتشر شد و مورد استقبال قرارگرفت.

 

شاعر شمعداني‌ها در گالري كاما

احمدرضا احمدي يكي از شاعران مطرح معاصر است كه تاكنون بيش از 20 اثر در زمينه شعرمنتشر كرده است او علاوه بر شاعري دستي بر نقاشي هم دارد. مونا خوش‌اقبال‌ـ مدير موسس مجموعه فرهنگي هنري كاما ـ از برپايي نمايشگاه آثار نقاشي احمد رضا احمدي در گالري كاما خبر داد و گفت: براي نخستين‌بار ۴۰ اثر نقاشي اين شاعر با عنوان «هزار اقاقيا در چشمان تو هيچ بود» به نمايش درمي‌آيد. به گزارش ايسنا، او درباره نمايشگاه آثار نقاشي احمدرضا احمدي شاعر پرآوازه و معاصر ايران در گالري كاما گفت: اين آثار كه با تكنيك آبرنگ و جوهر رنگي خلق شده‌اند براي نخستين‌بار به نمايش درمي‌آيند؛ عنوان اين نمايشگاه از شعر معروف اين شاعر «هزار اقاقيا در چشمان تو هيچ بود» گرفته شده است. آثار نقاشي احمدرضا احمدي مينيمال و به گونه‌اي همان شعرهاي اين شاعر است كه با حس و آگاهانه بر كاغذ آمده است. نمايشگاه آثار نقاشي احمدرضا احمدي، ۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ با حضور اهالي ادبيات، هنرهاي تجسمي و سينما افتتاح مي‌شود؛ علاقه‌مندان براي حضور در اين نمايشگاه مي‌توانند به آدرس تهران، خيابان پاسداران، گلستان دهم پلاك ۴۴ طبقه دوم گالري كاما مراجعه كنند.

 

بازگشت سعيد پورصميمي به تئاتر

 

سعيد پورصميمي بازيگر پيشكسوت سينما، تئاتر و تلويزيون، بعد از گذشت ۱۰ سال با اجراي نمايشنامه‌خواني «آواز قو» به تئاتر باز مي‌گردد. پريزاد سيف، بازيگر و كارگردان تئاتر كه آذر سال ۹۶ نمايش «راننده چيني» را در پرديس تئاتر شهرزاد به صحنه برد، درباره جديدترين فعاليت خود به مهر گفت: قرار است روز ۱۵ ارديبهشت نمايشنامه «آواز قو» را در قالب نمايشنامه‌خواني، در سالن شماره ۲ پرديس تئاتر شهرزاد اجرا كنيم. كارگردان نمايشنامه‌خواني «آواز قو» كه در آن به عنوان بازيگر نيز حضور دارد، اظهار كرد: ويژگي اين نمايشنامه‌خواني، ايفاي نقش آقاي سعيد پورصميمي، بازيگر پيشكسوت تئاتر بعد از ۱۰ سال بر صحنه تئاتر است. وي درباره احتمال اجراي عمومي نمايش «آواز قو»، يادآور شد: «اين نمايشنامه از آثار مورد علاقه من است و اميدوارم بعد از اجراي نمايشنامه‌خواني، براي اجراي عمومي آن هم اقدام كنيم.» سعيد پورصميمي يكي از بازيگران پركار سينماي ايران است كه تاكنون حضور در بيش از 40 فيلم سينمايي و سريال تلويزيوني را در پرونده كاري خود دارد. پورصميمي در فيلم‌هاي مطرحي چون «ناخدا خورشيد، عشق‌طاهر، عروس‌آتش و... » ايفاي نقش كرده است.

 

اجراي مجدد «سي»

با صداي همايون شجريان

 

كنسرت- نمايش «سي» به تهيه‌كنندگي «همايون شجريان» و «سهراب پورناظري» و مديريت پروژه «تهمورس پورناظري» قصد دارد بار ديگر با پرداختن به داستان‌هاي هويت‌ساز ملي از نيمه تيرماه، اجراي خود را در كاخ سعدآباد تهران درپيش گيرد.

اين‌بار «سي»، داستان «سياوش» را از شاهنامه حكيم ابوالقاسم فردوسي برگزيده و با بهره‌گيري از دانش هنري و فني روز دنيا بر آن است كه از نيمه تيرماه به صحنه برود. نخستين بخش از اين پروژه، تابستان سال گذشته براساس سه داستانِ «زال و رودابه، رستم و اسفنديار و رستم و سهراب» به نويسندگي نغمه ثميني و كارگرداني علي‌اصغر دشتي و بازي بازيگراني مانند سحر دولتشاهي، صابر ابر، مهدي پاكدل، بهرام رادان و... به مدت سي ‌شب در كاخ سعدآباد روي صحنه رفت و هر شب، ميزبان چهار هزار نفر از مخاطبان بود.

«همايون شجريان»- خواننده كنسرت نمايش سي- كه سالِ گذشته در نقش «سيمرغ» به اجراي برنامه پرداخت؛ اين‌بار در نقشي ديگر به صحنه خواهد آمد. «سهراب پورناظري» نيز از سال گذشته مشغول نگارش قطعات موسيقايي براي اين اثر است و چون تجربه‌اي پيشين از موسيقي نواحي، سنتي و معاصر ايران بهره گرفته است؛ همچنين در بخش‌هايي از اين اثر، موسيقي كلاسيك غربي نيز شنيده مي‌شود. پروژه چندرسانه‌اي «سي» را مي‌توان پيوندي مدرن و در عين حال خلاقانه بين اجزاي مختلف هنرهاي نمايشي و موسيقي در ايران و آغازگر رويكردي نوين در اجراي هنر چندرسانه‌اي دانست.

مراحل پيش توليد اين اثر از بهمن ماه ۹۶ آغاز شده است. شركت‌هاي دل‌آواز و بارانا برگزاري اين برنامه را برعهده دارند.

 

مارال فرجاد نامزد دريافت جايزه بازيگري جشنواره «عشق»

 

فيلم سينمايي «جاودانگي» به كارگرداني مهدي فرد‌قادري و تهيه‌كنندگي جواد نوروزبيگي با بازي مارال فرجاد نامزد دريافت جايزه از جشنواره «عشق» امريكا شد. ايسنا گزارش داد كه پلان- سكانس 145دقيقه‌اي «جاودانگي» به كارگرداني مهدي فرد‌قادري با بازي مارال فرجاد در جديدترين حضور بين‌المللي‌اش در بخش مسابقه جشنواره «عشق» لس‌آنجلس امريكا حضور خواهد داشت. مهدي فرد‌قادري، كارگردان اين فيلم در سه بخش بهترين فيلم، بهترين فيلمنامه و بهترين كارگرداني نامزد دريافت جايزه شده است. مارال فرجاد، بازيگر اين فيلم نيز به خاطر بازي در نقش يك مادر، براي دريافت جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل زن از جشنواره «عشق» امريكا نامزد شده است. جشنواره فيلم «عشق» لس‌آنجلس دهم تيرماه سال جاري در امريكا برگزار مي‌شود. جشنواره بين‌المللي فيلم «عشق» امريكا هرساله براي پذيرش آثاري با موضوع عشق فراخوان مي‌دهد. اين جشنواره با هدف به نمايش گذاشتن فيلم‌هايي كه مردم جهان را به لحاظ احساسي به هم نزديك‌تر كند، برگزار مي‌شود.

 

قصه‌هاي هرمز به روايت شش كارگردان

شش كارگردان سينما از جمله شهرام مكري، سيف‌الله صمديان و جمشيد بايرامي فيلمي ۶ اپيزودي را با موضوع جزيره هرمز توليد مي‌كنند. جمشيد بايرامي، هنرمند عكاس كه سمت مشاور هنري جزيره هرمز را برعهده دارد به مهر گفت: از سال گذشته و همزمان با عمليات گسترده بازسازي و بهسازي بافت سنتي جزيره بي‌نظير و زيباي هرمز، طرح ساخت فيلمي اپيزوديك در جزيره به كارگرداني فيلمسازان جوان و موفق كشورمان در نظرم بود كه با همياري مسوولان محترم، امسال زمينه ساخت آن فراهم شده است. بايرامي در پايان اظهار كرد: كارگردان‌هاي «قصه‌هاي هرمز» هر يك با نگاه و ساختاري منحصر به فرد، گوشه‌اي از تاريخ، سنت، زيبايي و طبيعت اين جزيره خارق العاده را بازتاب مي‌دهند. بايرامي گفت: شش كارگردان مطرح سينماي ايران از نسل اول و دوم سينما انتخاب شده‌اند كه از جمله آنها مي‌توان به شهرام مكري و سيف‌الله صمديان اشاره كرد.

سال‌ها پيش فيلم‌هايي مشابه با نام«قصه‌هاي كيش» توسط گروه ديگري از كارگردان‌هاي مطرح كشورمان ساخته شد كه مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون