• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4085 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ ارديبهشت

اشرف گرامي‌زادگان، مشاور امور حقوقي معاونت زنان در گفت‌وگو با «اعتماد»:

لطمه‌اي به لايحه تامين امنيت زنان وارد نشده است

حذف41 بند از لايحه تامين امنيت زنان در قوه قضاييه با انتقادها و گلايه‌هايي همراه بود. علت حذف اين مواد چه بوده است؟

تنظيم اين لايحه در معاونت زنان 5 سال طول كشيد و اين درحالي است كه دو قانون مجازات اسلامي و آيين دادرسي كيفري در سال‌هاي 92 و 94 اصلاح شده است. به اين ترتيب برخي از مواد لايحه مذكور در اين اصلاحيه‌ها ديده شده و تكرار بود.

در مورد جزييات مواد حذف شده توضيح دهيد.

قوه قضاييه اكنون جزييات حذف و اضافه‌هاي لايحه را در جدولي براي ما ارسال كرده و حدود 150 صفحه است اما به‌طور مثال مي‌توانم به چند مورد اشاره كنم. مثلا ماده 19 كه به خشونت اقتصادي و اعاده اموال و منافع اقتصادي زنان مربوط مي‌شد حذف شده و توضيح آن آمده است: «با طرح ايراداتي مبني بر اينكه بسياري از مصاديق خشونت اقتصادي قابليت جرم‌انگاري ندارند نهايتا ماده 19 به‌طور كلي حذف شد.»

يكي ديگر از موارد حذفي ماده 21 است كه به بزه‌ديدگان جرايمي در مورد اعمال منافي عفت مربوط مي‌شود. در توضيح حذف اين ماده عنوان شده است «با توجه به مقررات مشابه در ماده 47 لايحه تعزيرات ماده 21 حذف شد.» اكثر مواد حذف‌شده توضيحاتي شبيه به اين دارد و به درستي حذف‌شده است.

اما گفته شده بود كه موارد مربوط به خسارت معنوي حذف شده است. خانم مولاوردي در اين خصوص گلايه كرده بودند و خانم ذوالقدر، نماينده مجلس نيز گفته بودند كه در قوانين ما خسارت معنوي به رسميت شناخته نمي‌شود.

نمايندگان مجلس در عين دلسوزي و انجام وظايف سياسي خود بعضا به علت ناآگاهي از امور حقوقي اظهارنظرهاي غيردقيقي دارند. برخي از افراد و رسانه‌ها نيز به دليل ناآگاهي اين مساله را پررنگ كردند. چنين چيزي صحت ندارد.

بند مربوط به خسارت معنوي حذف نشده است؟

يكي از مواد حذف‌شده ماده 30 است و به خسارت معنوي مربوط مي‌شود. نكته اينجا است كه خسارت معنوي از ابتدا در لايحه ديده نشده بود و واحد حقوقي معاونت زنان اين مورد را اضافه كرد. علتش نيز اين بود كه ما به موضوع اسيدپاشي برخورديم و اين مساله از آنجايي كه همه زندگي فرد را از بين مي‌برد به تشديد مجازات نياز دارد. به همين خاطر در ماده 29 به اسيدپاشي پرداخت و در ماده 30 خسارت معنوي را آورديم.

و حذف شد؟ چرا؟

بحث تشديد مجازات اسيدپاشي پذيرفته شده و به اين ترتيب مجرم به هيچ عنوان مشمول تخفيف‌ نخواهد شد. در واقع مجازات فرد اسيدپاش دو درجه تشديد شد اما آقاي خداييان، معاون حقوقي قوه قضاييه گفت كه بحث خسارت معنوي موضوع تبصره دو ماده 14 قانون دادرسي كيفري است و ضرورتي ندارد. ما نيز تصميم گرفته بوديم كه خسارت معنوي را در يك اصلاحيه به صورت جداگانه ارايه كنيم به خاطر همين خودمان در معاونت زنان و امورخانواده لايحه‌اي نوشتيم كه امسال در دستور كار خانم ابتكار قرار مي‌گيرد.

لايحه تامين امنيت زنان در چه مرحله‌اي است و كي به مجلس مي‌رسد؟

لايحه توسط 18 قاضي امضا شده است و رييس قوه قضاييه نيز در ملاقاتي كه در آغاز سال نو با ايشان داشتيم، خنديد و گفت من قاضي نوزدهم هستم كه بايد لايحه را بخوانم. لايجه اكنون منتظر مطالعه و نظر مثبت ايشان است و طبق روال بايد به دولت برگشته و بعد از آن به مجلس ارسال شود. اميدواريم در همين دوره مجلس شاهد تصويب آن باشيم.

لايحه‌اي كه فرموديد به خسارت معنوي مربوط مي‌شود، در چه وضعيتي است؟

آن لايحه جداگانه را هفته گذشته براي خانم ابتكار فرستاده‌ام و بعد از اعلام نظر ايشان سند پشتيبانش را آماده خواهيم كرد.

 


مجازات اسيدپاشي تشديد شده و مجرم به هيچ عنوان مشمول تخفيف‌ نخواهد شد. بحث خسارت معنوي را نيز در يك لايحه جداگانه ارايه مي‌كنيم

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون