• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4085 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ ارديبهشت

كمرنگ شدن كردها

كردها همواره نقش تعيين‌كننده‌اي را در انتخاب نخست‌وزير در سال‌هاي 2010 و 2014 ايفا كردند. اما بي‌ثباتي به وجود آمده در منطقه كردي از زمان برگزاري رفراندوم استقلال در سال 2017 كه منجر به كنترل ارتش عراق در قلمروهاي با اكثريت كرد مانند كركوك شده است كردها به‌شدت پراكنده شده‌اند و به نظر نمي‌رسد كه بتوانند تاثير قابل‌توجهي در شكل‌گيري دولت جديد داشته باشند.

فنر الحداد يكي از پژوهشگران موسسه خاورميانه در دانشگاه ملي سنگاپور به الجزيره گفت: در نتيجه رفراندوم و فسادهاي گسترده در اقليم كردستان راي امروز كردها بيشتر از هر زماني پراكنده شده است. از همين رو دولت مركزي بغداد به صورتي سنتي با احزاب قديمي كردستان روبه‌رو نخواهد شد.

در حال حاضر كه حزب دموكراتيك كردي كه كماكان بارزاني‌ها آن را اداره مي‌كنند بيش از هر زمان ديگري عدم اطمينان نسبت به آنها وجود دارد و اكنون نيز ناكارآمد‌تر از هر زمان ديگري هستند. اتحاديه ميهني نيز به دليل نقش مبهم آن چه در رفراندوم و چه در نزديكي با دولت عراق اطمينان چنداني به آنها وجود ندارد و هردو به احتمال زياد آراي خود را از دست بدهند. مجموع اين اتفاق تعدادي احزاب كوچك‌تر را به وجود آورده از جمله حزب گوران (تغيير) و اخيرا حزب دموكراسي و عدالت به رهبري برهم‌صالح در تلاش براي كسب آراي مردمي هستند. در اين بين يك حزب اسلامي نيز به اسم كمال به وجود آمده است كه رويكردي غير سكولار نسبت به ساير احزاب كردي دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون