• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4085 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ ارديبهشت

ماجراي نامه‌هاي محرمانه رييس‌جمهور امريكا كه دست ايران افتاد

امر و نهي ترامپ به پادشاهي‌هاي خليج فارس

گروه جهان | يك روز پس از سخنراني آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، در مورد نامه‌اي كه اخيرا رييس‌جمهور امريكا براي رهبران كشورهاي حاشيه خليج فارس نوشته است و از آنها خواسته تا به ازاي هزينه‌هاي امريكا در خاورميانه كارهايي را انجام دهند، دو رسانه امريكا ارسال چنين نامه‌اي از سوي رييس‌جمهور امريكا را تاييد كردند. واشنگتن‌پست و نيويورك‌تايمز، در گزارش‌هايي نوشته‌اند كه هنوز مشخص نيست نامه مذكور چگونه در اختيار مقام‌هاي ايراني قرار گرفته است، اما دست كم يك مقام آگاه در دولت ترامپ كه به شرط محفوظ ماندن نامش با واشنگتن‌پست مصاحبه كرده است، تاييد كرده كه دونالد ترامپ دست كم دو هفته پيش يك نامه براي رهبران كشورهاي حاشيه خليج فارس ارسال كرده است. نيويورك‌تايمز در گزارش خود به نقل از يك مقام آگاه مي‌نويسد دونالد ترامپ طي هفته گذشته دست كم دو نامه براي رهبران حاشيه خليج فارس ارسال كرده و از آنها خواسته است تا «سهم بيشتري در ائتلاف عليه نفوذ ايران در منطقه» هزينه كنند.

مقام‌هاي رسمي امريكا و كشورهاي حاشيه خليج فارس در مورد اين نامه‌ها سكوت كرده‌اند و اطلاعاتي در مورد جزييات آن منتشر نشده است. سخنگوي كاخ سفيد و سخنگوي شوراي امنيت ملي امريكا در واكنش به سوال واشنگتن‌پست از اظهارنظر در مورد «مكاتبات خصوصي رييس‌جمهور امريكا» خودداري كردند و سخنگوي سفارت عربستان سعودي در واشنگتن‌دي‌سي نيز حاضر به اظهارنظر در مورد اين نامه‌ها نشده است. رهبر انقلاب روز چهارشنبه در بيانات خود در دانشگاه فرهنگيان گفته‌بودند: «همين دو سه روز قبل از اين، ترامپ يك نامه‌اي نوشته است به روساي كشورهاي خليج‌فارس -كه به اين نامه ما توانستيم دست پيدا كنيم و ببينيم- و در اين نامه به اينها مي‌گويد كه بايد همه‌تان متفق بشويد، بايد اين كار را بكنيد، بايد آن كار را بكنيد، من هفت تريليون دلار اينجا خرج كرده‌ام براي شما.»

به نوشته واشنگتن‌پست، عربستان سعودي به صورت خصوصي به اين نامه پاسخ داده است، اما از جزييات نامه عربستان سعودي اطلاع بيشتري منتشر نشده است. به گفته يك مقام آگاه، دونالد ترامپ در اين نامه به جز اينكه از رهبران كشورهاي حاشيه خليج فارس خواسته است تا در نقاط پرتنش منطقه از جمله سوريه، فعاليت بيشتري داشته‌باشند، بلكه از آنها خواسته تا به سرعت شكاف و تنش با قطر را تمام كنند. به گفته اين مقام آگاه عربستان سعودي در پاسخ محرمانه به نامه دونالد ترامپ، خواسته او در مورد حل اختلافات با قطر را تلويحا رد كرده است. نيويورك تايمز مي‌نويسد كه نامه ترامپ فقط براي رهبران عربستان سعودي، مصر، امارات متحده عربي و بحرين ارسال شده است و بعد از دريافت پاسخ از عربستان سعودي، مجددا نامه ديگري براي رهبران اين كشورها مي‌نويسد و بر خواسته‌هاي خود مجددا تاكيد مي‌كند.

رييس‌جمهور امريكا تاكنون بارها ادعاي هزينه 7 هزار ميليارد دلاري امريكا در خاورميانه را مطرح كرده و علنا از كشورهاي منطقه خواسته است تا اين هزينه‌ها را جبران كنند. هر چند به نوشته واشنگتن‌پست اين رقم ادعايي غلط است و احتمالا از يك پژوهش توسط «موسسه واتسون در امور بين‌المللي و عمومي در دانشگاه براون» نقل مي‌شود كه همه هزينه‌هاي جنگ‌هاي عراق، سوريه و حتي افغانستان را محاسبه كرده و با در نظر گرفتن كل هزينه‌هاي آينده اين جنگ‌ها و بودجه‌هاي جانبي، از جمله هزينه تامين اجتماعي كهنه‌سربازان تا 40 سال آينده را در اين تخمين لحاظ كرده است. بر اساس اين پژوهش مجموع هزينه سه جنگ مذكور تاكنون براي امريكا يك تريليون و 880 ميليارد دلار بوده و پيش‌بيني مي‌شود تا سال 2053 اين هزينه به رقم 7 تريليون و 900 ميليارد دلار افزايش پيدا كند. در هفته‌هاي گذشته، دونالد ترامپ در نشست خبري مشتركش با امانوئل ماكرون، رييس‌جمهور فرانسه، كشورهاي منطقه خاورميانه را خطاب قرار داد و از آنها مستقيما انتقاد كرد. او در اين نشست گفته‌بود: «كشورهايي در آن منطقه هستند كه برخي از آنها به‌شدت ثروتمندند، اما اگر امريكا و تا حد كمتري فرانسه نبودند، وجود نداشتند. اگر امريكا نبود آنها آنجا نبودند، يك هفته هم دوام نمي‌آوردند. ما از آنها دفاع مي‌كنيم، اما حالا آنها بايد پا پيش بگذارند و هزينه رويدادها را بدهند.» رهبر انقلاب، ششم ارديبهشت ماه در واكنش به اين اظهارات رييس‌جمهور امريكا گفته‌بودند: «اينكه رييس‌جمهور امريكا با كمال وقاحت مي‌ايستد آنجا و مي‌گويد اگر ما نباشيم، بعضي از اين كشورهاي عربي يك هفته هم نمي‌توانند خودشان را حفظ كنند، اين تذليل مسلمان‌ها است.»

تئودور كاراسيك، مشاور ارشد انديشكده گالف استيت اناليتيكس كه يك اتاق فكر تخصصي سياست‌هاي كشورهاي حاشيه خليج فارس در واشنگتن است، در مورد دسترسي ايران به محتواي نامه دونالد ترامپ به رهبران كشورهاي خليج فارس، معتقد است: «اين رويداد مهمي است، چرا كه به رهبر ايران اطلاع مي‌دهد كه چه چيزهايي از طرف امريكا انتظار داشته‌باشد.» اين پژوهشگر مسائل خاورميانه گمانه‌زني مي‌كند كه احتمالا يكي از قدرت‌هاي منطقه‌اي مانند كويت، قطر يا عمان يا حتي يك قدرت خارجي مانند روسيه، اين نامه را در اختيار ايران گذاشته ‌باشد. هر چند بر اساس گزارش نيويورك‌تايمز، نامه براي هيچ يك از اين كشورها ارسال نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون